De Volkswagen Touareg is een a-typische Volkswagen, maar desalniettemin een enorm succes.
Tot de jaren ’90 was Volkswagen een merk met een redelijk overzichtelijk gamma. Jarenlang maakte het modellen als de Polo, Golf en Passat. Maar in de jaren ’90 groeide het modellen gestaag met auto’s als de Lupo, Sharan en New Beetle. Onder regie van Ferdinand Piëch waren de plannen voor Volkswagen nog veel ambitieuzer.
Inhoudsopgave
Porsche
Een van die ambitieuze plannen was de Volkswagen Touareg. Nu leek het aparter dan dat het was. De BMW X5 toonde aan dat er markt was voor een terreinwagen-achtige met de kwaliteiten van een luxe personenauto. Porsche kon ook een dergelijke auto gebruiken, waardoor de samenwerking eigenlijk snel een feit was. Ook Audi kon (op termijn) gebruik maken van het specifieke platform.
De Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne zijn in technisch opzicht nauw aan elkaar verwant en toch ook weer niet. Het platform is identiek en ook ook de basis van ‘het geraamte’ is gelijk. Dat kun je zien als je de modellen naast elkaar zet. De deuren kun je bijvoorbeeld uitwisselen, alhoewel de handgrepen anders van vorm zijn. Het interieur daarentegen is wel anders.
Eerste generatie Volkswagen Touareg
Dat niet alleen, ook de motoren waren grotendeels uniek. De Porsche Cayenne verscheen in eerste instantie met een atmosferische 4.5 V8 en later tevens dezelfde motor met turbo. De Touareg kreeg bij de introductie in 2002 compleet andere motoren. De instapper was de 3.2 V6, wat in feite een VR6 was. De basis uitvoering daarvan had een handbak, zelfs toen vrij zeldzaam op dat type auto. Wilde je geen kleine benzinemotor, dan was de volgende optie een 5.0 V10 TDI. Deze leverde 313 pk aan vermogen en maar liefst 750 Nm aan trekkracht. De motor was een technologisch hoogstandje, maar er zouden er meer volgen.
Omdat het gat tussen de V6 benzine en V10 diesel zo groot was, pasten er voldoende modellen tussen in de Volkswagen Touareg range. De 4.2 V8 met 335 pk was een motor van Audi en was vanaf 2003 te bestellen. Ook kwam er toen een instap-diesel, de 174 pk sterke 2.5 TDI. Dit was de motor uit de Volkswagen Transporter. Ook deze kon je met een handbak krijgen. In 2004 kreeg de 3.2 V6 er 21 pk bij, waardoor het vermogen naar 241 pk steeg. In 2005 was de Touareg de belangrijkste nieuuwkomer. Wederom een motor van Audi. De V6 was veel verfijnder en een stuk krachtiger dan de 2.5 TDI, maar niet zo over-the-top als de V10 diesel.
W12
Over over-the-top gesproken, in 2005 arriveerde ook de Volkswagen Touareg W12. Jazeker, een twaalfcilinder in een Volkswagen terreinwagen kon in 2005 nog. De motor kenden we al uit de Phaeton (en Audi A8) en leverde in de Touareg 450 pk en 600 Nm. Hiermee kon de 2.380 kg (kentekengewicht) zware Touareg in 5,9 seconden naar de 100 km/u sprinten en was de topsnelheid 250 km/u. De fabrieksopgave qua gemiddeld verbruik: 1 op 6,3. De W12 was leverbaar als sportieve ‘Sport’ met dikke bodykit of de ‘Exclusive’. In 2007 werd de gehele range gefacelift. Met name de neus werd aanpakt met een enorme chromen siergrille. Qua motoren en uitvoeringen veranderde er niet heel erg veel. Nieuwe toevoeging was de Touareg R50, met een tiencilinder turbodiesel met 350 pk en 800 Nm.
Tweede generatie Volkswagen Touareg
De tweede generatie werd eveneens ontwikkeld in samenwerking met Porsche. De tweede generatie Touareg was ietsje kleiner en lichter dan het enorme uitgaande model. Wederom kreeg de Cayenne grotendeels zijn eigen motoren en kreeg de Touareg voornamelijk Audi aggregaten. De 3.6 FSI is een Volkswagen motor, maar de 3.03 TSI met mechanische compressor kwam bij Audi vandaan, net als de V6 diesels. De dikste variant was een 4.2 TDI, maar deze kwam niet naar Nederland. De Touareg werd gefacelift in 2014. Op een V6 hybride na (geen plug-in, dus geen succes) waren er enkel dieselmotoren beschikbaar.
Derde generatie Volkswagen Touareg
De derde generatie werd wederom met Porsche ontwikkeld. In dit geval maakten alle merken uit de Volkswagen Group gebruik van het platform van de Touareg. Dus de Audi Q7, Audi Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Porsche Cayenne zijn in basis identiek aan de Touareg. Qua motoren is er nu minder onderscheid. De 3.0 TSI is ook beschikbaar in de Audi Q7 en Porsche Cayenne. De diesels met 231 pk en 286 pk eveneens. Heel even wordt de Touareg aangeboden met een 4.0 V8 TDI met 435 pk. Dit is dezelfde motor als in de Audi SQ7 TDI. Sinds 2020 is de top-Touareg een milievriendelijkere plug-in hybride met 460 pk, de Touareg R met ehybrid aandrijflijn.
In Nederland speelt de Touareg een zeer bescheiden rol. De eerste generatie kon nog reken op wat animo met jaarlijks zo’n 400 tot 700 stuks. Sinds 2012 zijn er nooit meer dan 100 per jaar van verkocht en de laatste paar jaar schommelt het aantal verkochte Touaregs zo rond de 50 me een dieptepunt in 2017, toen er maar 10 exemplaren aan de man werden gebracht.
Niet meer verkrijgbaar
Eind 2021 maakt Volkswagen Nederland de beslissing de Touareg van de Nederlandse markt te halen. De SUV verkocht mondjesmaat en dat was reden voor het merk om dit model niet langer aan te bieden.
Het is niet zo dat de Touareg uit productie is. In andere markten verkoopt Volkswagen het model nog wel. Via import is het dus alsnog mogelijk om een nieuwe Touareg aan te schaffen, bijvoorbeeld via een Duitse dealer.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Touareg.