De Volkswagen Tiguan is de bestverkochte crossover van Europa. Daarbuiten is de auto ook niet onpopulair!
Tegenwoordig weten we allemaal dat crossovers niet zijn aan te slepen. Terwijl de Europese merken zich volledig hadden gericht op het maken van de (midi)-MPV, waren de Zuid-Koreanen en Japanse er merken er vroeg bij met modellen als de Hyundai Tuscon, Honda CR-V, Toyota RAV4 en de Kia Sportage. Volkswagen zelf deed er wat langer over. Pas in 2007 kwam hun crossover, de Tiguan.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Volkswagen Tiguan (5N)
De Volkswagen Tiguan was een typische crossover, dus een regulier platform. In dit geval het PQ346-platform waar de Volkswagen Passat ook op staat. In Nederland staat de auto aan het einde van 2007 in de prijslijst. De keuze is dan nog heel erg beperkt. Er is een 1.4 TSI met 150 pk en handbak of een 2.0 TDI, waarbij je wél kunt kiezen uit de transmissie (DSG of handbak) maar niet uit de aandrijving: alle diesels hebben namelijk 4Motion bij de introductie.
Volkswagen zou Volkswagen niet zijn als er veel meer verschillende uitvoeringen, motoren en combinaties mogelijk zijn. De 1.4 TSI blijft echter enkel leverbaar met de handbak. Ook als je kiest voor de Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150 pk met 4Motion. Ook de 170 pk versie heeft standaard vierwielaandrijving. Deze kan eventueel wel met DSG worden besteld bij de dealer.
Een 2.0 TSI met 200 pk is ook te bestellen met handbak of DSG. De sterkste diesel (een 2.0 TDI met 170 pk) is er dan weer alleen met handbak. Kortom, check even goed wat je eisen zijn, want sommige op papier logische uitvoeringen waren niet altijd mogelijk. In 2010 wordt de Tiguan-range uitgebreid met een 1.4 TSI met 122 pk. Deze komt er alleen met handbak en voorwielaandrijving.
Volkswagen Tiguan facelift (B7)
In 2011 wordt de Tiguan ingrijpend gefacelift. De facelift doet zijn naam eer aan, want er wordt behoorlijk wat gewijzigd. Zo is de neus compleet anders met rechthoekige koplampen. De grille en bumper zijn eveneens afwijkend. De Tiguan is nu een stuk stoerder en oogt iets breder. Ook aan de achterzijde zien we soortgelijke wijzigingen, zij het ietsje subtieler. De achterlichten zijn nu helemaal rood.
In technisch opzicht verandert er niet direct heel erg veel. De meeste motoren krijgen er een paar pk’tjes bij. De 1.4 TSI levert nu 160 pk en de 2.0 TSI is leverbaar met 180 of 210 pk. De 2.0 TDI motoren leveren 110 pk, 140 pk of 177 pk. Belangrijker is dat er meer automaten en meer versies met voorwielaandrijving zijn van de Volkswagen Tiguan. Die combinatie past iets beter bij de Nederlandse consument. Later volgen er nog een paar kleine wijzigingen (de 1.4 TSI krijgt 125 pk) en wordt er een R-Line Edition leverbaar, waarmee je je Tiguan juist iets sportiever kunt aankleden. Het gaat enkel om een exterieur- en interieur-pakket en niet zozeer om meer motorvermogen.
Tweede generatie Volkswagen Tiguan (AD)
De tweede generatie van de Volkswagen Tiguan staat te trappelen in 2016. Op dat moment loopt het oude model alweer negen jaar mee. De reden daarvoor is tweeledig. Volkswagen had zijn modellen destijds strakgetrokken met ingrijpende facelifts om de levensduur iets te kunnen rekken. Ook verkocht de Tiguan nog uitstekend. Het is een van de weinige auto’s die eigenlijk over de gehele wereld behoorlijk populair is. In Nederland is het een flinke gezinsauto, in de VS het een prima stadsautootje met makkelijke instap.
MQB-platform
Het nieuwe model staat nu op het MQB-platform. Nu is MQB een verzamelnaam voor diverse onderstellen. Het gaat in dit geval om het MQB-A2 platform. Daar staan alle middelgrote crossovers van het VW-concern op. Denk aan de Audi Q3, Seat Tarraco en de Skoda Kodiaq. Het MQB-platform biedt vele voordelen. Concreet komt het voor de Tiguan erop neer dat de auto ruimer, stijver en lichter is geworden. Dit levert in bijna alle opzichten een betere auto op.
Er zijn enorm veel uitvoeringen en motoren leverbaar. Voor benzinerijders is er een 1.4 TSI met 125 of 150 pk. Op die laatste is 4Motion of DSG mogelijk, of een combinatie van die twee. Dan zijn er twee 2.0 TSI motoren, eentje met 180 en eentje met 220 pk. Die 2.0 motoren op benzine hebben altijd 4Motion op de Volkswagen Tiguan. Dan volgt er een keur aan 2.0 TDI motoren met naar keuze 115, 150, 190 of zelfs 240 pk. Die laatste heeft twee turbo’s aan boord en is standaard voorzien van vierwielaandrijving en een automaat. In 2017 komt er een extra variant bij in de vorm van de Tiguan Allspace. Deze is langer en biedt optioneel plaats aan zeven personen. Deze is in minder verschillende uitvoeringen leverbaar, maar wel met dezelfde motoren.
Facelift
De Volkswagen Tiguan wordt in 2020 voorzien van een naar VW maatstaven ingrijpende facelift. De auto heeft dezelfde visuele kenmerken als de nieuwe Volkswagen Golf 8. Dus een grote grille met horizontale spijlen en LED-koplampen. Opvallend is dat het qua motoren minder heftig is dan voorheen. Er is een 1.5 TSI met 130 of 150 pk. Er is nu nog maar een diesel: een 2.0 TDI. Deze is een paar maanden leverbaar geweest met 4Motion. Alle andere Tiguans zijn nu voorzien van voorwielaandrijving.