De Volkswagen T-Roc is de hippe compacte crossover.
Volkswagen was er redelijk vroeg bij met de compacte crossover. De Japanse en Zuid-Koreaanse merken waren aanzienlijk eerder en begonnen toen met het aanbieden van dergelijke waar. In Europa duurde het langer voordat het concept aansluiting vond. Men was toentertijd nog keurig bediend met midi-MPV’s. De Tiguan was de eerste compacte crossover en voor lange tijd ook de enige, naast de Touareg wellicht.
Inhoudsopgave
Het Volkswagen concern zag dat een groot aantal extra crossovers het merk zeker gen windeieren zou leggen. Dus in plaats van één crossover per merk, moest elk merk in bijna elke klasse een crossover in de aanbieding hebben. Meerdere merken volgens deze strategie. Bij Volkswagen resulteerde dat in plaats van alleen de Touareg, een hele horde aan crossovers, beginnende met de Tiguan. Dat er een nog compactere crossover aankwam, kon het publiek in 2014 zien.
Concept
In dat jaar stond op de Salon van Genève de Volkswagen T-Roc Concept te schijnen. Dat was een compacte crossover met slechts drie deuren, een grote grille, platte koplampen (met bolle mistlampen) en een uitneembaar targa-dak. Het interieur daarentegen zag er bijna productierijp uit. Nauwelijks vergezochte futuristische elementen, maar een strak dashboard.
Productieversie
De productieversie van de Volkswagen T-Roc is uiteraard iets minder opvallend als de concept. De T-Roc staat onder de Tiguan gepositioneerd. De T-Roc is 4,23 meter lang, 1,81 meter breed en 1,57 meter hoog met een wielbasis van 2,59 meter. Er wordt gesuggereerd dat het ‘de Golf onder de crossovers is’, maar dat klopt dus niet. De T-Roc is een stukje kleiner, maar wel hoger.
Wel staat de T-Roc op het MQB-platform, net als bijna alle moderne Volkswagen-producten. Het is wel een andere variatie. De Golf VII staat op het MQB Gen 1-platform, de T-Roc op de tweede generatie van dat platform, waar de Golf VIII op staat. De T-Roc staat op het MQB A1-platform, de Golf VIII op het MQB-Evo platform. De auto’s die in Nederland op dit platform staan zijn de Seat Ateca en Skoda Karoq.
Marktintroductie Nederland
De Volkswagen T-Roc komt in Nederland in 2017 op de markt. De auto is verkrijgbaar met bekende aggregaten uit de VAG-stal. Het begint met een 1.0 TSI driecilinder. Omdat de T-Roc net geen 1.200 kg weegt (leeg), vallen de prestaties op papier niet eens heel erg tegen. Een stapje hoger staat de 1.5 TSI viercilinder met 150 pk.
Hier kun je kiezen tussen een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG. Maar het kan nog ambitieuzer met het voorlopige topmodel, de 2.0 TSI 4Motion. Deze heeft ook deze automatische transmissie. De 2.0 TSI is goed voor 190 pk en levert deze krachten standaard af aan alle vier de wielen, terwijl op de andere benzine-uitvoeringen geen eens 4Motion leverbaar is.
Uitvoeringen
De dieselsversies komen iets later in Nederland op de markt. Het begint met een 1.6 TDI met 115 pk en een handmatig bediende zesbak. Een stapje hoger staat de 2.0 TDI met 150 pk, die standaard de DSG-automaat mee kreeg. Beide zelfontbranders zijn in Nederland behoorlijk zeldzaam. Qua uitvoeringen is er keuze uit een naamloze basisvariant, ‘Style’, ‘Style Business’, ‘Sport’ en ‘Sport Business R’. De basisuitvoering is naar Volkswagen-traditie lekker basis (alhoewel de meeste veiligheidsitems er gewoon opzitten). De Style is net even wat vlotter, de Sport juist wat sportiever. De ‘Business’ heeft standaard een navigatiesysteem. De ‘Sport Business R’ heeft het R-Design pakket.
Volkswagen T-Roc R
Een echte T-Roc R komt er in 2019. De auto krijgt de aandrijflijn van de Volkswagen Golf R. Dus een 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm. Deze vuurt het vermogen af op alle vier de wielen via een DSG-bak. Hierdoor sprint de T-Roc R in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met een prijs van 55.000 euro (zonder opties) is het ook de duurste T-Roc.
Lange variant
Het zou niet bij één T-Roc variant blijven. In China wordt de T-Roc geleverd met een 9 cm langere wielbasis. In technisch opzicht zijn deze versies iets verouderd: de 1.2 en 1.4 TSI motoren zijn een generatie ouder, evenals de oudere transmissies.
Volkswagen T-Roc Cabriolet
In Nederland krijgen we wel een andere variant, de T-Roc Cabriolet. Het is niet simpelweg een T-Roc zonder dak. De T-Roc cabriolet is namelijk een driedeurs én heeft een langere wielbasis. Het dakmechanisme is afkomstig van de Golf VI Cabriolet. De auto is leverbaar met een 1.0 TSI motor of een 1.5 TSI. Bij die laatste heb je keuze uit een ‘Style’ of ‘R-Line’ variant. De 1.0 heeft een handbak, de 1.5 een automaat.
Facelift
In 2021 wordt de T-Roc voorzien van een nieuwe driecilinder, een 1.0 TSI met 110 pk. De 2.0 TSI is niet meer leverbaar, zowel in de Sport als de R. Ook zijn de diesels niet meer leverbaar.
Met een update voor de motoren volgt er ook een facelift. Met name het front van de crossover krijgt een flinke update. De familieneus van Volkswagen wordt toegepast op de T-Roc met de facelift. Denk aan een doorlopende lichtbalk en een andere vormgeving voor de mistlampen.
In het interieur is nu een groot (en optioneel) 9.2-inch display te vinden. Als je niet de portemonnee trekt is er overigens een 6.5- of 8-inch scherm aan boord van de Volkswagen T-Roc facelift. Een fijne toevoeging is de ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay. De traditionele tellers zijn vervangen voor een digitaal instrumentarium.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen T-Roc.