De Volkswagen T-Cross is de meest compacte crossover van de Wolfsburgers.
Eigenlijk is het heel erg vreemd dat Volkswagen zo laat is ingesprongen op de hele SUV- en crossover rage. De compacte hoge auto’s spreken niet heel erg tot de verbeelding, maar het zijn solide verkoopknallers. Als het gaat om fullsize-SUV’s, dan was Volkswagen er met de Touareg heel erg op tijd bij. Dat model stond al in 2002 klaar. De Tiguan kwam een stuk later: 2007. Verdere uitbreiding liet eventjes op zich wachten.
Inhoudsopgave
Compacte crossover segment
Met name in het kleine segment. Auto’s als de Peugeot 2008 en Renault Captur deden goede zaken op de parkeerplaats van de huishoudbeurs. Daar had Volkswagen ook een model voor nodig. Die auto werd gelanceerd aan het einde van 2018. De auto staat op het bekende MQB-platform en wel de A0-variant.
Dat is het platform waar de Audi A1, Seat Ibiza en Volkswagen Polo ook op staan. Ook de andere crossovers van de Volkswagen Group maken er gebruik van: de Seat Arona en Skoda Kamiq zijn in grote lijnen identiek aan de T-Cross. Althans, waar het de techniek betreft. Het koetswerk en het interieur zijn wel anders.
Afmetingen Volkswagen T-Cross
De auto is een relatief compact autootje. De lengte bedraagt 4,11 meter. De breedte is 1,76 meter en de hoogte 1,58 meter. De wielbasis is 2,55 meter. Je kan de auto het beste zien als de crossover-versie van de Volkswagen Polo. Dat geldt ook voor de techniek. Ondanks de ‘stoere’ looks kun je er niet heel erg veel mee in het terrein. Niet alleen ontbreken delen als differentiëlen, lage gearing en vrijloopnaven. Zelfs vierwielaandrijving is niet mogelijk.
Uitvoeringen
De Volkswagen T-Cross is bij de introductie verkrijgbaar met een range aan motoren. Het begint met de 1.0 TSI met 95 pk. Deze is in ‘naamloze’ uitvoering voor 23.500 euro te verkrijgen. De teruggetunede 1.0 TSI is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Ook is de uitrusting niet om over naar huis te schrijven. Let op: airco is een (niet al te prijzige) optie. Ht is bijna ondenkbaar dat iemand geen airco heeft besteld, maar het is dus mogelijk. Het daarop volgende uitrustingsniveau, de T-Cros ‘Life’ heeft deze voorziening wel.
Daarboven staat de Volkswagen T-Cross ‘Style’. De Style heeft grotere 17” lichtmetalen velgen, automatische airco, LED-koplampen, sfeerverlichting en vermoeidheidsherkenning. Je kunt ‘m eenvoudig herkennen aan de zilveren dakrails, die bij de Life zwart is. De Style is overigens niet te krijgen met de 95 pk sterke 1.0 TSI, daarvoor heb je dezelfde motor nodig, maar dan met 115 pk en 200 Nm. Dit is ongeveer een beetje het gouden midden qua uitvoering en motor. Echter, kocht je ze nieuw dan was je zo 30 mille kwijt, nog voordat je opties aan had gevinkt. Die 115 pk versie was sowieso een vereiste als je een automaat wilde.
In 2019 kwamen er diesels bij voor de Volkswagen T-Cross. Op zich heel nobel en waarschijnlijk passen ze uitstekend bij het type auto, maar diesel, Volkswagen en 2019 waren geen salonfähige termen om geld aan uit te geven. De 1.6 TDI levert 95 pk. Je kan kiezen uit een handbak of automaat. Dat deed overigens niemand, waardoor Pon besloot deze uitvoeringen een half jaar later weer te schrappen.
Minder vermogen
In 2020 gebeurde er sowieso het een en ander. De 115 pk sterke 1.0 TSI werd vervangen door een schonere motor met iets minder kracht. Dit is een 1.0 TSI unit met 110 pk. Wederom kun je kiezen uit een handgeschakelde zesbak of zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling. Goed nieuws waren de extra uitvoeringen: Life Business en Style Business R. De Life Business heeft als belangrijkste features een automatische airco, parkeersensoren en een navigatiesysteem met smartphone integratie. Over smartphones gesproken, die kun je daar ook draadloos opladen.
Volkswagen T-Cross met alles
Dat navigatiesysteem zit ook standaard op het Style Business R pakket. Sowieso heb je alles van de Style en Life Business, maar ook nog eens het R-exterieurpakket met stoerdere bumpers en 17” grote ‘Sebring’-velgen. Je kunt er ook daadwerkelijk sportiever mee rijden, dankzij de instelbare rijprofielen. Het blijft echter een eenvoudige hatchback die hoog op de poten staat, dus de dynamische capaciteiten zijn niet al te denderend. Maakt allemaal niet uit: het smoelt lekker en de meeste opties zitten erop, dus als je een T-Cross zoekt: ga voor deze.
Lage topsnelheid
In 2020 wordt ook de T-Cross met 1.5 TSI-motor aan het gamma toegevoegd. Goed nieuws voor de haastige bestuurder, want deze uitvoeringen zijn best vlot. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 8 seconden. Gek genoeg loopt de T-Cross met 200 km/u niet zo vlot door als de Arona en Kamiq met dezelfde motor. Precies een jaar later wordt deze uitvoering ook weer uit het gamma gehaald.