De Volkswagen Scirocco is een sportieve doch praktische coupé.
Volkswagen was ooit bedoeld als auto voor het volk. De Kever en Transporter waren functionele auto’s. De eerste leuke Volkswagen was de Karmann Ghia. Dat was een coupé op basis van de kever. Het idee was best geinig: het ontwerp van een Chrysler-concept werd gebruikt ter inspiratie. Het werd dusdanig aangepast dat het op het platform van Kever paste. Ergo: de eerste leuke Volkswagen was geboren. Maar om te rijden was het nog een Kever.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Volkswagen Scirocco
Met de eerste generatie Volkswagen Golf was er een veel beter uitgangspunt. Het A1-platform met voorwielaandrijving was enorm veel moderner dan het oude Kever-platform. De Scirocco werd net als andere volkswagens uit die tijd ontworpen door Giorgetto Giugiaro. De basis was ook de Golf, maar alles werd zo’n beetje aangepast om er een mooiere, sportievere en bijzondere auto van te maken.
Het mooie was dat je precies kon kiezen welke Scirocco je wilde. Je kon kiezen voor een eenvoudige verse met 1.1 motor of een sportieve GLI, de tegenhanger van de Golf GTI. De eerste generatie Scirocco werd bij Karmann in Osnabrück gebouwd van 1974 tot 1981. In die periode werden er meer dan 500.000 van gemaakt.
Tweede generatie
De tweede generatie Scirocco kwam in 1981 op de markt. Men noemt deze geregeld de Type 2, alhoewel de auto alsnog op het A1-platform staat. Officieel heet de auto de ‘53B’, maar tweede generatie Scirocco is beter te begrijpen voor iedereen. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Genève in 1981 en stond een jaar later bij de dealers. De Scirocco had nu een meer afwijkend koetswerk en eigen identiteit. Echt een aparte coupé in plaats van een variant op de Golf.
In technisch opzicht was er keuze uit diverse bekende Volkswagen-motoren. Het leuke was dat het begon bij een eenvoudige 1.3 viercilinder in de kale ‘CL’-uitvoering. Daarboven stond de 1.5 (die je ook als GL of sportieve GT kon krijgen). Dan waren er ook nog twee versies van de 1.6 achtklepper én de 1.8 achtklepper. Het topmodel was de 112 pk sterke GTX, totdat de 139 pk sterke Volkswagen Scirocco GTX 16v verscheen in 1985. De tweede generatie Scirocco werd gebouwd van 1981 tot 1992. Er zijn er meer dan 190.000 van gebouwd.
Corrado als ‘halve’ opvolger
De opvolger was er eigenlijk al in 1988 inde vorm van de Volkswagen Corrado, ook een compacte coupé op basis van Golf-techniek. De Corrado werd echter aanzienlijk hoger in de markt gezet en was leverbaar met veel krachtigere motoren. Ook de Corrado werd door Karmann in Osnabrück gebouwd. Een succes was het overigens niet, er werden er minder dan 100.000 van gebouwd. Er kwam dan ook geen opvolger toen de Corrado uit productie ging. In Osnabrück ging men de Golf Cabriolet bouwen. Ondanks dat iedereen graag een betaalbare, compacte en sportieve Volkswagen wenste, durfde Volkswagen het niet aan.
IROC Concept
In 2006 (op de salon van Parijs) werden we gelukkig blij verrast met de Iroc Sports Car Concept. Een compact coupé op basis van de Golf V. In 2008 verschijnt dan het productiemodel., de Volkswagen Scirocco. Eindelijk is er weer een leuke compacte Volkswagen. Ditmaal bouwt men de auto niet in Osnabrück, maar in Palmela, Portugal. De techniek is bekend van de vijfde generatie Golf. De auto staat dus op het PQ35-platform. Ook qua motoren is het allemaal bekend van de Golf V. Het begint met een 1.4 TSI met 122 pk. Een stapje hoger staat de 1.4 TSI, met naast een turbo ook een mechanische compressor, goed voor 160 pk. Deze kun je eventueel met een DSG-automaat bestellen.
Het voorlopige topmodel is de 2.0 TSI, wat in feite de motor uit de Golf GTI is. In het begint levert deze 200 pk, een jaartje later gaat het omhoog naar 210 pk (net als de Golf VI GTI). Dieselen kan ook voor het eerst in een Scirocco. Het begint met een 2.0 TDI met 140 pk, een stapje hoger is er een 2.0 TDI met 170 pk. In beide gevallen krijg je een zesbak, een automaat is een optie. In vergelijking met de Golf is de Scirocco beter aangekleed. Bijzonder: vierwielaandrijving is op geen van de modellen te bestellen.
Volkswagen Scirocco R
Dat is ook met de Scirocco R het geval. Dat is het topmodel dat door Volkswagen Individual onder handen is genomen. Het is niet zomaar een sportpakket, maar een nieuwe topuitvoering. De motor is wederom een 2.0 TSI, maar dan een veel krachtiger exemplaar met 265 pk. Wederom kun je kiezen uit een handbak of automaat. De Scirocco R heeft een aangepast onderstel, fraaie 19 inch lichtmetalen velgen en een afwijkende bodykit. In ons land blijft de Scirocco tot 2013 op de prijslijsten staan. Wegens een gebrek aan interesse haalt men vervolgens uit de Nederlandse showrooms.
In andere landen krijgt de Scirocco een facelift. Deze is te aanschouwen op de Salon van Genève in 2014. Het verschil is een iets strakker vormgegeven neus, andere LED-koplampen en achterlichten. In motorische opzicht verandert er niet heel erg veel, behalve bij de sportieve modellen. De Scirocco R krijgt 280 pk en er is een nieuwe versie, de Scirocco GTS met 220 pk. De Scirocco blijft tot 2017 in productie. Er komt geen opvolger. We roepen allemaal heel erg hard om een nieuwe compacte coupé van Volkswagen, maar kopen ze niet voldoende om productie ervan te rechtvaardigen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Scirocco.