De Volkswagen Passat is sinds jaar en dag de middenklasser van het bekende Duitse automerk.
Heel lang ging het bij Volkswagen om één model, de Kever. Sterker nog, in de VS spreekt men vaak van ‘a Volkswagen’ als er een ‘Beetle’ of ‘Bug’ bedoeld wordt. Ook in Europa was de Kever voor lange tijd de auto waar alles om draaide. Uiteraard probeerde Volkswagen dat succes uit te breiden met auto’s als de Type 3/4, 411 en 412. Na de overname van NSU lanceerde VW de K70, een relatief moderne voorwielaangedreven middenklasser. Deze K70 was eigenlijk een NSU, maar dan met VW logo.
Inhoudsopgave
Eerst generatie Volkswagen Passat
In 1972 werd de eerste Passat (B1) op de markt gebracht. Net als veel andere VW’s in deze periode werd de auto door Giugiaro ontworpen. In technisch opzicht deelde de Passat veel met de Audi 80 uit dezelfde periode. Er was keuze uit een hatchback (met drie of vijf deuren) en een stationwagon. Ook de tweede generatie Volkswagen Passat (B2) was aanvankelijk alleen leverbaar als hatchback of stationwagon. Een Passat sedan kwam pas in 1985.
Volkswagen Passat (B3), van Audi naar Golf
Met de Passat B3 gebeurde er iets opmerkelijks. De auto deelde zijn basis niet meer met de Audi 80, maar met de Golf. De B1 en B2 hadden de motor in lengte geplaatst, de Passat B3 had de motor net als de Golf overdwars liggen. Bijzonder was het aerodynamische uiterlijk met het gesloten front. Voor het eerst waren er snelle versies in de vorm van een G60 en later VR6. De Passat B4 was in feite een ingrijpende facelift. De basis bleef gelijk, maar de neus was compleet anders. De grille was nu open. Wederom was de VR6 de topversie. Voor het eerst waren er TDI-motoren beschikbaar.
Terug naar Audi (B5)
De Volkswagen Passat B5 in 1996 was wederom een omschakeling. Deze auto deelde namelijk zijn basis met de Audi A4 en níet met de Golf. Dus de motor werd weer in lengte geplaatst. Ook werden er veel Audi-motoren gebruikt. De Passat 2.8 4Motion (eerst nog Syncro) heeft een Audi V6 met 30 kleppen en 193, terwijl de Golf 2.8 4Motion een VR6 met 24 kleppen heeft. Nog een verschil was het AWD-systeem.
Omdat de Passat een Audi was, had deze ook het ‘Quattro’-systeem met torsen-differentieel in plaats van een Haldex-koppeling. In Nederland waren het voornamelijk de TDI-motoren die furore maakten. De 1.9 diesels met 90 of 110 pk (later zelfs meer) waren vlot, zuinig en populair in de lease.
Facelift (B5.5) en W8
In 2001 werd de Volkswagen Passat B5.5 geïntroduceerd. Net als voorheen is het eigenlijk een flinke facelift ten opzichte van het uitgaande model. De neus werd aanzienlijk langer gemaakt. Dit was gedaan om plaats te maken voor een achtcilinder motor, de W8. Deze 4.0 32-klepper leverde 275 pk en 370 Nm. Alle diesels kregen nu de befaamde pompverstuiver technologie. Ook de 2.5 V6 TDI werd beschikbaar.
Volkswagen Passat (B6) terug naar motor overdwars
In 2005 verscheen de Passat B6. Dit was eindelijk een compleet nieuwe generatie. Traditiegetrouw gooide Volkswagen alles helemaal om. De basis was nu een aangepast platform op basis van de Golf V. De motoren stonden niet meer in lengte, maar overdwars. Het vierwielaandrijvingssysteem heet weliswaar nog steeds 4Motion, maar gaat nu via een haldex-koppeling. Naast de bekende TDI-motoren deden de FSI (directie benzine injectie) motoren hun intrede. De automatische transmissie was een DSG, een automaat met dubbele koppeling. Er was een sedan en een stationwagon. Een Passat CC (Comfort Coupé) verscheen in 2008 als een soort budget-CLS optie.
Doorontwikkeling (B7)
De Passat B7 kwam in 2010 op de markt. Ondanks dat de styling behoorlijk afweek, was het wederom een grondige facelift in plaats van een compleet nieuw model. Het PQ-36 platform was immers identiek. Wederom was er keuze uit een sedan en stationwagon. De Passat CC bleef nog heel even in productie en werd opgevolgd door de Volkswagen CC (de naam Passat verviel). Voor het eerst was er een Passat Alttrack-versie. Voorheen kregen de Volkswagens in ‘Allroad’-look de naam ‘Cross’ mee aan de voorkant (CrossPolo, CrossGolf). De Alltrack staat hoger op zijn poten en heeft stoere zwarte bumpers. Qua uitvoering is de Alltrack wat luxer en zijn er alleen dikkere motoren leverbaar.
Volkswagen Passat B8
In 2015 komt de Passat B8 op de markt. Het lijkt wederom een facelift te zijn. Echter, ditmaal is de styling niet enorm veel veranderd, maar de techniek wel. De Passat B8 staat namelijk op het MQB-platform. Ditmaal waren er geen zescilinders meer, wel kon je kiezen uit een 280 pk sterke TSI of een 240 pk sterke TDI met twee turbo’s. Deze hebben standaard vierwielaandrijving en een automaat. In Nederland is echter de GTE het meest populair. Deze versie heeft namelijk een plug-in hybride aandrijflijn. Dankzij de lage uitstoot en het feit dat het een ruime Passat was, vond de auto gretig aftrek in ons land. In 2019 werd de auto redelijk ingrijpend gefacelift. De 240 pk sterke diesel kwam te vervallen. Wel kwam er een nieuwe 1.5 TSI.