De Volkswagen Multivan is de personenuitvoering van de populaire Transporter-bedrijfswagen.
Je kunt enorm veel kanten op met bedrijfswagens. Het is niet simpelweg ‘een busje’. Er zijn diverse soorten opbouw mogelijk. Van kipwagen tot pickup. Maar ook als het gaat om personenvervoer zijn er diverse mogelijkheden. Zo zijn er de zogenaamde dubbelcabines en uiteraard het taxivervoer. Maar in sommige gevallen wil je iets anders doen met je bus. Voor hen is er de Volkswagen Multivan.
Inhoudsopgave
Eerste Multivan (T3)
In principe was er altijd al een personenuitvoering van de Transporter. De eerste generatie, de T1, was er ook enkel voor het vervoer van mensen. Echter, vanaf de derde generatie Transporter (de T3) maakt men onderscheid qua naamvoering. De bedrijfswagen en taxi-uitvoering heet Transporter, de luxere particuliere uitvoeringen heet Volkswagen Multivan.
De Multivan was voorzien van een interieur dat specifiek bedoeld is als recreatievoertuig. Zo is het mogelijk om de auto te krijgen met banken die naar elkaar toe staan. In sommige gevallen is Synchro-vierwielaandrijving mogelijk. Aan het einde van de loopbaan van deze generatie verschijnt de Volkswagen T3 Multivan Limited Last Edition.
Tweede generatie Volkswagen Multivan (T4)
In 1996 verschijnt er een nieuwe Multivan. Inderdaad, dat duurde eventjes. Uiteraard was er een taxi-versie. De Multivan is echter luxer en praktischer qua indeling. Wederom kun je de stoelen naar elkaar zetten en zijn er klaptafels aan boord. Een groter verschil zie je overigens aan het uiterlijk. De Multivan verschijnt namelijk ná de facelift en heeft altijd de facelift neus, deze is aanzienlijk langer dan die van de reguliere Transporter.
De reden daarvoor is om de motorruimte passend te maken voor de 2.8 VR6-motor. Deze past namelijk nét niet in de kleine Transporter-neus. Deze motor kun je overigens ook daadwerkelijk bestellen, alhoewel de meeste gaan voor de 2.5 TDI vijfcilinder diesels. Uiteraard is Syncro-vierwielaandrijving ook mogelijk op deze auto’s.
Derde generatie Volkswagen Multivan (T5)
De derde generatie Volkswagen Multivan ziet in 2003 het levenslicht. Uiteraard is een Volkswagen Transporter T5 de basis, maar is de Multivan luxer aangekleed. Niet alleen qua interieur, maar ook het exterieur. Denk aan een fraaiere chromen grille, meegespoten bumpers en de mogelijkheid voor fraaie lichtmetalen wielen. De Multivan-badge aan de achterzijde verklapt eveneens dat dit geen normale Transporter is.
Bijzonder is de Multivan Business die ook in 2003 verschijnt. Deze is extreem luxe en is voorzien van hout, leer, alcantara en alle mogelijk luxe. Geen banken, maar zes individuele stoelen waarbij de middelste rij andersom staat, een typisch Multivan-kenmerk. Qua motoren kun je diverse kanten op. Er zijn zelfs een paar versies met benzinemotor. De meest eenvoudige is de 2.0 viercilinder met 115 pk. Deze is niet snel (maar traag).
Humor: dikke 3.2 VR6!
De volgende keuze is meteen een hele stap voorwaarts: een 3.2 V6 met 235 pk en 315 Nm! Deze is er in twee smaakjes: een versie met automaat en voorwielaandrijving. Wil je 4Motion-vierwielaandrijving, dan kan dat, maar alleen in combinatie met een handbak. Qua prestaties scheelt het weinig, beide gaan in iets meer dan 10 tellen naar de 100 km/u en halen een topsnelheid van meer dan 200 km/u.
Niet verkeerd voor busjes die meer dan 2.200 kilogram wegen! Kijk je naar de diesels, dan is een 1.9 TDI mogelijk, een viercilinder met 105 pk. Wil je meer, dan is er de 2.5 TDI vijfcilinder met 130 pk. Deze kun je eventueel krijgen met automaat of vierwielaandrijving (een combinatie is niet mogelijk). Hetzelfde geldt voor de topversie van de Volkswagen Multivan, de 2.5 TDI met 174 pk. Deze motor kennen we ook uit de Transporter en Volkswagen Touareg.
Ingrijpende facelift
In 2010 krijgt het model een flinke facelift. De facelifts van de Volkswagen Golf en Passat rond deze tijd zijn ongeveer even ingrijpend en worden ‘een nieuw model’ genoemd, maar de Multivan (en Transporter) blijven de ‘T5’. De grille is ietsje soberder. Sterker nog, de gehele auto is dat. Het verschil met de Transporter is ook ietsje minder groot. De nadruk ligt nu ook minder op speciale uitvoeringen en extra veel luxe, alhoewel het nog zeker mogelijk is.
Qua motoren is het een beetje benzine en veel diesel. De basale 2.0 benzinemotor met 115 pk is er nog steeds. Een 2.0 TSI met 204 pk is compleet nieuw. Deze kun je eventueel krijgen met een automaat óf vierwielaandrijving. Dan zijn er diverse diesels, allemaal een 2.0 TDI in een andere gradatie: 102 pk, 115 pk, 140 pk en 180 pk. Die laatste twee zijn er ook als 4Motion en als L2, de extra lange versie met nog meer binnenruimte.
Vierde generatie Volkswagen Multivan (T6)
Voor 2015 voert men weer een flinke facelift door. Ditmaal noemt Volkswagen het wel een nieuwe generatie, alhoewel het dezelfde auto is. De 2.0 benzinemotor met 115 pk is – eindelijk – vervangen door een 2.0 TSI met 150 pk. De 204 pk versie kun je niet – eveneens eindelijk – combineren met 4Motion. De TDI-motoren hebben 102, 150 of 198 pk. Die 102-versie is alleen als showroom-lokker in de meest eenvoudige versie. Ook nu is een L2 mogelijk, nu voor het eerst ook met benzinemotor. Vanwege dieselgate (waarschijnlijk) is er nu wat meer vraag naar deze auto’s zonder de TDI-motor.
Dan gebeurt er iets vreemds. In 2020 komt er een nieuwe Volkswagen Transporter, de T7. De betekent ook automatisch een nieuwe Multivan. Deze is er amper twee jaar, van begin 2020 tot eind 2021. Er zijn alleen diesels beschikbaar met 150 pk of 198 pk (laatste paar maanden heeft die 204 paarden).
Unieke Multivan op MQB-platform
In 2021 verschijnt er een compleet nieuw Multivan. Het idee erachter is best logisch. Volkswagen en Ford werken samen aan elektrische auto’s en aan bedrijfswagens. Logisch, in beide gevallen zijn de investeringen flink en de verwachte afzet nog niet helemaal denderend. De Transporter en Transit zullen techniek gaan delen. Echter, een bedrijfswagen is toch iets anders dan een bus voor personen. In Europa is de Sharan inmiddels weggevallen.
Omdat een bedrijfswagen te oncomfortabel en robuust is, is daar de Multivan op het MQB-platform. Een personenwagen-basis dus De auto komt in 2021 in Nederland op de markt. Er is een combinatie mogelijk qua aandrijflijn, een 1.4 eHybrid. Een 1.4 TSI met viercilinder turbo en elektromotor. Deze kun je ook laden en een stukje elektrische rijden is mogelijk. Dit drukt de uitstoot in de WLTP enorm, waardoor de prijzen enorm meevallen. De laatste jaren vlak voor de introductie kostte een Volkswagen Multivan dik een ton, dat is nu ongeveer de helft.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Multivan.