De Volkswagen ID.5 is de sportievere en zuinigere ID.4.
Soms kan een crisis je ook helpen. Het is natuurlijk niet wat je wil als automerk, maar voor Volkswagen lijkt het goed uit te hebben gepakt. Hun crisis was het Dieselgate-schandaal. Terwijl sommige merken al keken naar elektrische auto’s, of in elk geval andere vormen van aandrijving voor een auto, bleef Volkswagen stug inzetten op de dieselmotor. In de nasleep van deze crisis koos Volkswagen ervoor om volledig in te zetten op elektrisch rijden. En dat leidde tot een inmiddels steeds verder groeiende modellenlijn waar ook de ID.5 onderdeel van is.
Nieuw tijdperk
De nieuwe CEO Diess moest Volkswagen een nieuw tijdperk inleiden. Dat deed hij dus met het versneld elektrificeren van de modellen. Volkswagen had al een elektrische Up (de e-Up) en een elektrische Golf (de e-Golf), maar dat zijn ‘omgebouwde’ conventionele auto’s met een elektromotor en een accu. De grootste vrijheid voor de designers én technici is als je werkt met een puur elektrisch platform.
Bij een reguliere auto moet je rekening houden met ruimte voor de verbrandingsmotor, brandstoftank, uitlaat, transmissie en cardanassen. Dat heb je allemaal niet met een elektrische auto. De elektromotoren zijn doorgaans veel kleiner. De accu is weliswaar flink groter, maar die kun je dan over de gehele bodem verdelen. Qua design is een gunstige luchtweerstandscoëfficient heel erg belangrijk. Dus ook daar kun je direct rekening mee houden.
Introductie Volkswagen ID.5
Zo’n platform ontwikkelen – zeker als het nieuwe technologie is voor een merk – is peperduur. Gelukkig heeft Volkswagen meerdere merken onder de paraplu die er gebruik van kunnen maken. Zo smeer je de ontwikkelingskosten uit. De eerste auto in kwestie was de Volkswagen ID.3. Het was de derde belangrijke auto voor Volkswagen, na de Kever en de Golf. Nu zijn C-segment hatchbacks in Nederland nog vrij populair, maar niet in de rest van de wereld. Mede daardoor kwam Volkswagen vrij snel met de ID.4. Dit is een cross-over die ook op hetzelfde MEB-platform staat als de ID.3. Omdat het een schaalbaar platform betreft, is het formaat van de auto anders. De ID.4 is langer, breder en hoger dan de ID.3. De Volkswagen ID.5 daarentegen is niet een compleet afwijkend model. Integendeel, het is in principe een Volkswagen ID.4 met een andere achterzijde.
Uitvoeringen Volkswagen ID.5
De ID.5 komt in 2022 op de markt. Qua motorenaanbod zie je dat de ID.5 iets hoger in de markt is gezet dan de ID.4. De ID.5 is namelijk niet leverbaar met de 148 pk sterke motor (die overigens ook bij de ID.4 vrij snel weer uit het gamma is gehaald). Ook de Pure-uitvoering is niet leverbaar voor de ID.5, alhoewel ook deze niet lang bij de ID.4 aangeboden werd. Qua motoren en prestaties zijn er nauwelijks verschillen. Beide accelereren in 10,4 seconden naar de 100 km/u en halen een begrensde top van 160 km/u. Wel komt de ID.5 ietsje verder op een volle accu ten opzichte van de ID.4. Dat komt doordat de schuin aflopende achterzijde, die zorgt voor een gunstigere luchtstroom. De cW-waarde is 0,24 voor de ID.5 tegen 0,26 voor de ID.4. Daardoor haal je 520 km op een accu in plaats van 513 km, aldus de WLTP.
Een stapje hoger staat de ID.5 met 204 pk. Deze heeft hetzelfde accupakket, maar een iets sterkere motor. Deze sprint in 8,4 tellen naar de 100 km/u, precies twee volle seconden sneller. De snelste uitvoering is de ID.5 GTX. GTX is de benaming voor de rappe elektrische varianten. Net als bij diesel (GTD), benzine (GTI) en PHEV (GTE) hebben de rappe elektroversies hun eigen badge: GTX. Qua prijs is de ID.5 ongeveer 3.500 euro duurder dan de ID.4. Wel is er iets minder ruimte voorhanden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen ID.5.