Sommige concept doen er 20 jaar over om in productie te gaan. De Volkswagen ID. Buzz is zo’n auto.
Er is altijd een groot verschil tussen personenauto’s en busjes. In bijna alle gevallen is het busje een puur rationele aankoop. Vaak in een vloot van meerdere voertuigen. Een busje is een stuk gereedschap. Bij personenauto’s wordt vaker de emotie aangesproken. Dat is bij busjes (MPV’s en bedrijfsauto’s) eigenlijk nooit het geval. Je ziet weleens dik aangeklede aannemersbusjes en natuurlijk zijn er voldoende A-Team-GMC Vandura’s te vinden. Maar echt een leuk busje bestaat bijna niet.
Behalve bij Volkswagen. De ID. Buzz is meer een fashion-statement dan een werktuig. Eigenlijk is het beide. Het is eigenlijk vreemd dat Volkswagen er zo lang over heeft gedaan. In de jaren ’50 was het merk een van de eerste met een compacte bedrijfsauto die allerlei doeleinden kon vervullen. Het was in eerste instantie een bedoeld als werktuig. Echter, naast busjes maakte Volkswagen ook personenuitvoeringen. Mercedes doet zijn best om met de Vito en V-Klasse een gelijk gevoel op te roepen, maar velen vinden dat Volkswagen met de Transporter toch nog het sterkste imago heeft in ‘busjes’.
Microbus
En die werden legendarisch zonder dat VW daar zelf invloed op had. De auto werd het symbool voor de hippie-beweging in de jaren ’60. Ondanks dat er nieuwere generaties Transporters kwamen, bleven met name de eerste twee generaties populair en tegenwoordig zijn ze bijzonder prijzig. Volkswagen heeft erg vaak gedacht om dit idee alsnog uit te buiten. Met de Kever naar New Beetle hebben ze dat uitstekend gedaan.
Dat Volkswagen ‘zin’ heeft in een dergelijke opleving voor de bedrijfswagen c.q. MPV blijkt wel in 2001. Dan toont Volkswagen namelijk de Microbus Concept. De auto combineert net als de VW Beetle het bekende lijnenspel in een modern jasje. Onder de kap huist de bekende 3.2 liter VR6 met ongeveer 230 pk in dit geval. Natuurlijk, de centrale uitlaat, grote velgen en simplistisch interieur zijn niet direct geschikt voor productie, maar de auto Microbus toont verder als een productiemodel. Met andere woorden: er zijn weleens wildere concept-auto’s in productie gegaan.
Amerika
Volkswagen heeft nog een voordeel. De meeste bedrijfswagens die in Europa verkocht worden, zijn niet interessant voor de Verenigde Staten. De eerste twee generaties Transporter zijn enorm populair in Amerika. Sterker nog, daar wérden ze legendarisch. Dus de potentiële afzetmarkt is enorm. Jarenlang gaan er geruchten dat de auto op de markt gaat komen. Helaas komt het er niet van, ondanks dat Volkswagen serieuze plannen heeft om de auto als MPV in de VS te gaan verkopen. De Sharan die wij hadden is te klein, evenals de motoren. In plaats daarvan komt er een Volkswagen Routan, een Chrysler Voyager met VW-neus en logo.
Bulli
Echter, de komst van de Microbus wordt nooit helemaal uitgesloten. Links en rechts gaan de geruchten dat Volkswagen er alsnog mee bezig. In 2011 kan de geruchtenmachine weer op volle toeren gaan draaien. Dan wordt namelijk de Volkswagen Bulli Concept getoond op de Salon van Genève. Wederom is het een overduidelijke retro-interpretatie van de T1 en 2 Transporter. De Bulli concept is niet voorzien van een VR6, maar elektromotor die 115 pk levert. Dankzij e 40 kWh-accu kun je ongeveer 300 km halen. Volgens de NEDC-methode. In theorie.
BUDD-e
Dan komen we op het punt dat een merk de concept gaat opvolgen door de andere concept. De Bulli krijgt 5 jaar later een spirituele opvolger in de vorm van de BUDD-e. De BUDD-e wordt op de Consumer Electronics Show in 2016 getoond aan het grote publiek. Een paar maanden ervoor was er een enorm dieselgate-schandaal. Hierdoor moest Volkswagen versneld over gaan op elektrificatie. Uiteindelijk zou het een zege betekenen voor het merk. De BUDD-e staat op het compleet nieuw ontwikkelde en modulaire MEB-platform. In tegenstelling tot de Bulli heeft de BUDD-e wél een goede actieradius. Er zit een 101 kWh-accu in waarmee je 375 km moet kunnen halen. Dat niet alleen, de BUDD-e is ook veel sneller. Waar de Bulli ‘slechts’ 115 pk leverde, heb je in de BUDD-e de beschikking over dik 300 pk.
Volkswagen ID. Buzz
De BUDD-e wordt in 2017 op opgevolgd door de Volkswagen ID. Buzz (I.D.-Buzz schrijft VW zelf). Dat is op zich vrij logisch, want de nieuwe elektrische auto’s van Volkswagen hebben de ‘ID’-naam, denk aan de ID.3, ID.4 en ID.5. De ID. Buzz is het busje waarvan er een bedrijfswagen-uitvoering als personenversie van moet komen.
De bedrijfswagenversie heet ID Buzz Cargo. Deze heeft een laadcapaciteit van 800 kilogram. Dat is niet extreem veel, maar voor een EV niet verkeerd. Bij een elektrische auto heb je nu eenmaal te maken met zeer zware accu’s. De productie wordt aangekondigd van zowel de personen-versie als de bedrijfswagen. Na 21 jaar diverse concepts, hebben de Duitsers Volkswagen dan ein-de-lijk een productieversie van de concept in de showrooms staan met de Volkswagen ID. Buzz.
Officieel
In mei 2022 is dan eindelijk het moment aangebroken. De eerste volledig elektrische Volkswagen bus is een feit. De Duitse autofabrikant presenteert het productiemodel. Leveringen staan gepland richting het einde van 2022.
Omdat de EV gepositioneerd staat op het MEB-platform deelt de ID. Buzz veel technische componenten met bijvoorbeeld een ID.3 en ID.4. De EV is uitgerust met een 77 kWh groot accupakket. Volkswagen spreekt over een actieradius van ruim 413 kilometer. In de basis is de ID. Buzz een achterwielaandrijver.
Het accupakket is in circa 30 minuten van 5% tot 80% te laden. Aan boord van de Volkswagen ID. Buzz is er plek voor vijf inzittenden. De bagageruimte bedraagt 1.121 liter.
Standaard komt de ID. Buzz met een 10-inch infotainmentscherm. Optioneel is een 12-inch scherm mogelijk. Verder zijn er tot zeven USB-poorten aan boord, zodat alle inzittenden naar hartelust de smartphone kunnen opladen onderweg.
De draaicirkel van de Volkswagen bedraagt 11,09 meter. Verder heeft de elektrische auto een trekgewicht van 1.000 kg. In de middenconsole zit een verwijderbare ruimte, Volkswagen omschrijft dat als de multifunctionele ID. Buzz Box.
1ST en 1ST Max
In eerste instantie is de Volkswagen ID. Buzz verkrijgbaar in 1ST- en 1ST Max-uitvoeringen. Op de 1ST zit onder andere 20-inch velgen, verwarming van voorstoelen en stuur, een mooier afgewerkt dashboard, Adaptive Cruise Control, achteruitrijcamera, parkeersensoren en elektrische bediening van de schuifdeuren en achterklep.
De Max komt met 21 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare Comfortstoelen voorin, een 12-inch groot touchscreen en nog een paar extra assistentiesystemen.
Eind 2022 zijn de eerste leveringen van de ID. Buzz.
Meer lezen?
Hieronder een overzicht van de artikelen die al eerder over de ID. Buzz op Autoblog verschenen.