Soms hoef je niet de eerste te zijn om de beste te zijn. De Volkswagen Golf GTI is zo’n auto.
De combinatie van een compacte auto met een grote motor en sportieve aankleding is niet nieuw. Zo was er een BMW 2002 Touring (1971) en uiteraard de Mini Cooper S (1961). Nu was de BMW stiekem een driedeurs fastback dan een hatchback. De Mini is natuurlijk legendarisch, maar technisch gezien geen hatchback, daar de achterklep niet helemaal open ging. Wat dat betreft waren de Simca 1100 Ti (1973) en Autobianchi A112 Abarth (1971) de eersten met hun hot hatches.
Eerste Volkswagen Golf GTI
En toch was het Volkswagen die het meest bekend ermee is geworden. Het was niet eens de bedoeling dat er een Golf GTI kwam. De auto is het geesteskind van Anton Konrad en Alfons Löwenberg. In eerste instantie noemden men de auto de ‘Sport Golf’. Het was een project waar de twee in het geniep in de late uurtjes aan werkten. Het idee was om een reguliere Golf aanzienlijk sportiever te maken qua looks, wegligging, interieur én motor.
De Golf GTI werd in 1975 intern getoond aan de hoge horen van VW, die daarvoor niets van het project wisten. De Golf GTI was opgebouwd uit allerlei ‘geleende’ onderdelen. De naam Sport golf werd omgedoopt tot GTI, waarbij de ‘I’ staat voor injectie van de 1.6 EA288-motor uit de Audi 80 GTE. De Golf GTI maakt zijn debuut op de IAA in 1975 en komt pas anderhalf jaar later op de markt. Aanvankelijk is het de bedoeling om er 5.000 van te produceren. Maar het worden er meer, veel meer. Volkswagen heeft goud in handen en in plaats van de productie te beëindigen wordt de Golf GTI beetje bij beetje verbeterd en fijngeslepen.
182 km/u
De 1.6 liter motor is goed voor 110 pk, daarmee kan de 820 kg zware auto in 9,2 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 182 km/u. Op dat moment heeft de auto nog een vierbak, in 1979 krijgt de GTI een vijfbak. In 1982 krijgt de Golf GTI een grotere 1.8 liter viercilinder. Die motor komt ook in de tweede generatie Golf GTI te liggen. Bijzonder is de Golf GTI 16v in 1986, met 139 pk. Nog aparter is de Golf GTI G60, die namelijk voorzien is van een G-Lader, een soort mechanische compressor. Dankzij de G-Lader loopt het vermogen op tot 160 pk.
De Volkswagen Golf GTI van de derde generatie is een teleurstelling. Er is een versie met een 2.0 achtklepper (115 pk) en een GTI 16v (150 pk). Die laatste is aanzienlijk sneller, maar het giftige en lichtvoetige van de eerste twee generaties heeft de ‘III’ niet. De GTI is overigens ook niet meer het topmodel, dat is namelijk de Golf VR6, met een 2.8 zescilinder.
Volkswagen Golf GTI Mk4
In 1997 komt de vierde generatie Golf op de markt en de GTI is direct leverbaar. In Nederland is de 1.8T motor met 150 pk aanvankelijk de enige motor. Een fijne en vlotte auto, maar zeker geen lichtvoetige en speelse GTI. Later kun je de auto ook krijgen met een 2.3 V5 of zelfs een 1.9 TDI. In het VK kun je ze zelfs met de 2.0 achtklepper krijgen.
Het is een laagtepunt in de geschiedenis van de Volkswagen Golf GTI. VW zet dat deels recht met speciale uitvoeringen van de Golf GTI, zoals de Anniversary en Edition. Ook toont VW met de R32 aan dat het de sportieve Golf-rijder zeker niet vergeten is. Het nadeel van de Golf R32 is dat dit een erg dure technische tour de force is. Zwaar, gecompliceerd en zoals gezegd heel erg duur. Dat was nooit de bedoeling van de Golf GTI.
Terugkeer Volkswagen Golf GTI
In 2004 bewijst Golf dat ze het zeker niet ‘kwijt’ waren. Ze hadden er simpelweg geen zin, kennelijk. De Golf GTI van de vijfde generatie is namelijk een zeer welkome comeback. De Golf GTI heeft iets afwijkende grille en voorbumper, maar het valt niet enorm op. Er zijn twee uitlaatpijpen en 17 inch lichtmetalen velgen. In het interieur is de originele ruitjesbekleding weer terug.
De motor is een 2.0 TFSI motor met 200 pk en 280 Nm. Je kunt kiezen uit een handbak of een zestraps DSG. Het belangrijkste is het onderstel: dat wordt stevig aangepakt. Het is een van de leukere Golfs om te rijden in lange tijd. In 2006 verschijnt de Golf GTI Edition 30 met 230 pk.
De Golf V GTI wordt enorm goed ontvangen door pers en publiek. Mede daardoor verandert Volkswagen vrij weinig aan de Golf VI GTI. Deze krijg iets meer vermogen (210 pk). De Golf GTI Edition 35 krijgt de motor uit de sterkere Golf R, maar dan met 235 pk. Bijzonder is de Golf GTI Cabriolet die in 2012 op de markt komt.
MQB
Daarna komt de zevende generatie Volkswagen Golf GTI. Deze Golf GTI is ietsje ruimer, lichter en stijver. De 2.0 TSI-motor is nu goed voor minimaal 220 pk. Er is ook een Performance-versie met 230 pk, grotere remmen en sperdifferentieel. Een handbak is standaard, een zeventraps DSG-transmissie is optioneel. Er is geen Golf GTI ‘Edition 40’, maar wel een GTI Clubsport die deze rol moet vervullen.
Deze snelle Golf met 265 pk 2.0 TSI-motor komt in 2016 op de markt. Nog sneller en lichter is de GTI Clubsport S. Aan het einde van dat jaar wordt de Golf VII gefacelift, dus ook de GTI. De GTI heeft nu standaard 230 pk, de Performance-versie zelfs 245 pk. De Golf VIII die in 2020 verschijnt is in principe de zelfde auto, het is meer een stevige facelift. De GTI heeft nu standaard 245 pk en een sperdifferentieel.