
De Volkswagen Golf is een van de meest populaire auto’s aller tijden en misschien wel de ideale Volkswagen.
De Volkswagen Golf is een van de meest populaire auto’s ter wereld. Het is de opvolger van eveneens een enorme evergreen: de Kever. De C-segment hatchback van het Duitse merk is bijna overal niet aan te slepen en altijd een garantie voor commercieel succes.
Inhoudsopgave
1974: Volkswagen Golf I

Het begint allemaal in 1974. Ondanks dat Volkswagen nog uitstekend verkoopt, zitten ze een beetje in hun rats. Het merk leunt nogal zwaar op de Kever, zowel qua verkopen als qua techniek. De luchtgekoelde boxermotoren op de achteras zijn inmiddels zwaar verouderd. Er is dus een compleet nieuw model nodig. Daarvoor wordt er gekozen voor een compleet afwijkende lay-out: de motor overdwars voorin in combinatie met voorwielaandrijving. De Mini heeft bewezen dat dit een goede lay-out is voor een dergelijke auto. Het koetswerk wordt getekend door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro. Kenmerkend is het tijdloze uiterlijk met de enorm brede C-stijl. Een kenmerk dat latere Golfs altijd blijven houden.
Diesel
Naast viercilinder lijnmotoren op benzine, komt er ook een Golf 1.6 Diesel. Destijds was de zelfontbrander voorbehouden aan bestelwagens en grotere zakensedans. Een andere bijzondere toevoeging is de ‘Sport Golf’. Dit model krijgt de motor uit de Audi 80 GTE en een sportieve aankleding. Het is zeker niet de eerste hot hatch, maar de tot Golf GTI omgedoopte auto perfectioneert het recept. Een snelle diesel (GTD) verschijnt in 1982. Deze combineert de GTI-aankleding met een 1.6 turbodiesel motor. Daarnaast volgen er ook een paar afgeleide modellen. Zo is er een sedan in de vorm van de Jetta (tweedeurs of vierdeurs) en ook is er een Golf Cabriolet. Die komt pas in 1980 op de markt en wordt gebouwd door Karmann.
1983: Volkswagen Golf II

De Golf II komt in 1983 op de markt en is feite een doorontwikkeling van de Golf I. De Golf II staat op het A2-platform, waardoor de auto ietsje groter en ruimer is geworden. Er is keuze uit een drie- en vijfdeurs hatchbacks. Ook een Jetta-versie volgt. Er is nog altijd een Golf Cabriolet. Dit is echter nog het oude model, gebaseerd op de Golf I. De Golf I Cabrio blijft men bij Karmann in Osnabrück bouwen tot 1991. De GTI en GTD versies keren terug.
G-Lader
Nieuw is de GTI ‘G60’. De G60 heeft een G-lader, een type schroefcompressor. Deze levert meer vermogen en koppel. Ook is er een nu een GTI 16v, met voor het eerst vier kleppen per cilinder. De combinatie G60 met 16v is zeer zeldzaam op de Golf GTI Limited, waar er een handjevol (71 stuks) van gebouwd worden. Deze heeft ook ‘Syncro’-vierwielaandrijving, een systeem dat we eveneens zien op de Golf County. Dit is een cross-over versie die gebouwd wordt bij Steyr-Puch in Oostenrijk.
1991: Volkswagen Golf III

De derde generatie volgt in de zomer van 1991. De Golf III staat op het A3-platform en is voor het eerst compleet anders. Ook qua design is er gekozen voor een andere benadering. De Golf is – zoals de jaren ’90 dat dicteert – iets ronder vormgegeven door J Mays en Herbert Schäfer. De Golf III zorgt voor enkele primeurs. Zo is er een nieuwe Golf Cabriolet die de stokoude Golf I Cabrio moet opvolgen. De sedan-versie heet nu Vento in Europa. Andere primeurs zijn de TDI-motoren. Deze diesels hebben directe brandstofinjectie en een turbo. Voor het eerst zijn diesels behoorlijk rap te noemen. Het worden lease-lievelingen, ook in Nederland.
Ook zijn er GTI-versies. Heel positief worden deze niet ontvangen. De Golf GTI-achtklepper heeft met 115 pk net voldoende vermogen om zichzelf voort te bewegen. De 16v met 150 pk is al een stuk beter, maar zeker geen vermakelijk of ‘hete’ hatchback. De concurrentie heeft het intussen een stuk beter voor elkaar.
VR6
Een stap hoger staat de Golf VR6, de eerste Volkswagen Golf met een zescilinder. Om deze goed passend te krijgen is er gekozen voor een ‘VR’-opstelling, dus met twee cilinderbanken onder een kleine hoek. Hierdoor kan men gebruik maken van dezelfde kop. Helemaal nieuw is de uitvinding niet (Lancia paste het al eens eerder toe), maar Volkswagen maakt het wel populair. In de Golf VR6 is de motor goed voor 174 pk en 235 Nm. Het is niet zozeer een zeer sportieve Golf, dan wel een snelle en luxe uitvoering. Een snellere Golf VR6 Syncro met 2,9 liter motor (190 pk) volgt later. Een andere primeur voor de Golf III: de Variant. Gek genoeg was deze er nog niet, terwijl de Escort en Kadett stationwagon uitstekend verkochten.
1997: Volkswagen Golf IV

De Golf IV verschijnt in 1997 op de markt. De auto is onder leiding van Ferdinand Piëch hoger in de markt gezet. Zachte plastics, fraaie interieurs en onberispelijke afwerking. Voor het eerst wordt de complete carrosserie geheel verzinkt. De auto lijkt op de Golf III, maar staat op een compleet nieuw A4-platform, de PQ-34 variant, waar de Audi A3 ook op staat. Er is een sedan-versie, de Bora. Ook keert de Golf Variant terug. De Golf Cabrio is een vreemde eend in de bijt, dat blijft namelijk de Golf III, maar dan met een facelift neus. Aan de achterzijde en in het interieur zie je nog duidelijk de Golf III-invloeden. In technisch opzicht zien we diverse motoren terugkeren. De Golf GTI heeft nu een 1.8T motor met 150 pk, maar per land zijn er diverse GTI-motoren te kiezen.
V6 4Motion
Het topmodel is de V6 4Motion, de opvolger van de VR6. Deze heeft de 2,8 liter VR6 motor onder de kap, maar dan met 24 kleppen. Het resultaat: 204 pk en 270 Nm. De V6 4Motion is meer een luxe hatchback dan echt een sportieve versie. Die komen er wel in de vorm van de Golf GTI Edition en Anniversary. Er zijn nog primeurs voor de Golf IV. Zo is het de eerste Golf met directe benzine-injectie (1.6 FSI). Ook is het de Golf waarbij de DSG-transmissie debuteert in de Golf R32. Dat is een sportief topmodel ontwikkeld door Volkswagen Individual en een heuse klassieker tegenwoordig.
2003: Volkswagen Golf V

De vijfde generatie komt in 2003 op de markt. Er is keuze uit een driedeurs en vijfdeurs hatchback. Voor de sedan-versies keert de naam Jetta terug. Tevens is er een stationwagon, de Golf Variant. Nieuw is de Golf Plus. Deze auto houdt een beetje het midden tussen een MPV en hatchback. Er is iets meer ruimte voorhanden en de zit is iets hoger. Ideaal voor mensen die wel een hogere instap willen, maar niet direct een cross-over of MPV.
Terugkeer GTI
Het hoogtepunt van de Golf V is de GTI. Eindelijk keert deze weer terug. Althans, nu is het weer een geslaagde auto. De auto is uitgerust met een 2.0 TFSI motor met 200 pk en 280 Nm. De wielophanging (nu met onafhankelijke achterwielophanging) is veel beter dan voorheen. De Golf GTI is niet alleen sneller en leuker, maar ziet er precies goed uit met een honingraatgrille met rode bies, ruitbekleding en vijfgaats velgen. De R32 krijgt een opvolger met dezelfde naam en is nu voorzien van maar liefst 250 pk. Ook de TSI-motoren debuteren in deze generatie. Deze zijn aanvankelijk voorzien van een mechanische compressor (voor de lage toeren) en turbo (voor de hogere toeren).
2008: Volkswagen Golf VI

De Volkswagen Golf VI komt al in 2008 op de markt. De reden daarvoor is simpel: geld. De financiële crisis breekt aan. Daarnaast was de Golf V erg duur om te produceren. De Golf VI krijgt wel een compleet afwijkend koetswerk en interieur. Onderhuids verandert er ook voldoende, maar het platform is dus identiek. Qua motoren zien we meer TSI-motoren. De GTI komt terug, gelukkig verandert Volkswagen daar heel erg weinig aan qua recept.
R32 wordt R
Voor de R32 is er wel een grote verandering, de 3.2 liter VR6 is vervangen door een 2.0 TSI met 265 pk. Ondanks twee cilinders minder, zijn deze versies wel sneller en nog iets belangrijker, zuiniger. De Golf GTD (met 170 pk sterke 2.0 TDI) keert na enkele generaties weer terug. Er komen twee opvolgers voor de Golf Cabrio. In eerste instantie is daar de Eos, die deels op Golf- en deels op Passat-techniek staat. In 2011 keert de Golf Cabriolet terug. Het dak is identiek aan dat van de Audi A3 Cabriolet. De Golf VI is er ook weer als Variant en als Golf Plus.
2012: Volkswagen Golf VII

De Golf VII arriveert in 2012 en is een compleet afwijkende auto. De auto staat niet op het PQ32-platform, maar het MQB-platform. Dit is een veel hoogwaardiger, lichter en stijver platform. Er is keuze uit een keur aan TSI- en TDI-motoren. De GTI keert terug, evenals de GTD (200 pk) en R-versie met 300 pk. Wederom is er keuze uit drie- en vijfdeurs versies, alhoewel de focus meer en meer naar de vijfdeurs versies gaat. De Variant keert terug, de Golf Cabrio blijft geheel in de traditie nog geleverd worden op basis van het oude model. Voor het eerst doet elektrificatie echt zijn intrede. Er is een Golf GTE met plug-in hybride aandrijflijn. Een 1.4 TSI met 150 pk en elektromotor leveren gezamenlijk 204 pk. Volkswagen zet de auto in de markt als GTE, om de auto iets sportiefs mee te geven.
Elektrische Golf
Dat doet VW niet met de e-Golf, die net als de GTE 2014 op de markt komt. Heel erg denderend is de e-Golf niet. Op een volle accu haal je 190 km, volgens de NEDC. Je mag dus blij zijn als je 100 km haalt. Gelukkig wordt die versies tussendoor gewijzigd. De Golf krijgt een facelift in juli 2017. Volkswagen bleef het gek genoeg ‘de nieuwe Golf’ noemen, terwijl het een vrij subtiele facelift was. De 1.4 TSI motor werd vervangen door een 1.5 TSI met 130 of 150 pk. De GTI kreeg er met 230 pk 10 stuks bij en ook de Golf R had tien pk extra (en kwam op 310 pk uit). De Golf VII facelift kreeg ook kleine wijzigingen in het interieur, dat hoogwaardiger dan ooit was.
2019: Volkswagen Golf VIII

Dat het minder ging met Volkswagen konden we zien in 2019 met de introductie van de Golf VIII. Ondanks de beste bedoelingen, moest Volkswagen wel bezuinigen. Dat zie je overal aan de auto. Afwerking, materiaalgebruik: het is allemaal een klasse lager. Ook een onderdeel van de kostenbesparing is het interieur met digitale schermen. Dat oogt modern, maar scheelt voor Volkswagen enorm veel geld. Beter een touchscreen dat je voor alle versies kunt gebruiken, in plaats van allemaal verschillende knopjes.
Er is ditmaal geen driedeurs versie, wel een stationwagon. Er is keuze uit GTI-, GTE- en GTD-varianten. Ook de Golf R keert terug. Er is nu ook een PHEV zonder GTE-badge (de Golf eTSI). Een elektrische Golf is er echter niet. Dat is logisch, want die rol neemt de ID.3 nu op zich.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Golf.