De Volkswagen Beetle is de funky hatchback op basis van de Golf.
Voor lange tijd was de enige personenauto een Kever. Sterker nog, voor velen was Volkswagen de merk- en typenaam. Het was synoniem. Volkswagen had dan ook geen officiële naam, maar alleen een code: de Type 1. Volkswagen en de Kever zijn dus onlosmakelijk aan elkaar verbonden. In tegenstelling tot sommige andere auto’s – denk aan de Land Rover Defender – heeft Volkswagen de Beetle nooit echt mee laten geen met zijn tijd. De auto ging in de jaren van de markt in Europa, maar kon het in (bijvoorbeeld) Mexico uitzingen tot 2003. Zelfs toen was het niet meer houdbaar voor Volkswagen om ze daar te blijven verkopen.
Inhoudsopgave
Andere layout
Volkswagen speelde al langer met het idee voor een revolutionaire moderne opvolger. In principe is dat natuurlijk al de Golf (sinds 1974). Nee, het idee was om een moderne kever te maken die als een soort mode- lifestyle-vehikel kon dienen. In 1994 staat in Detroit de Concept One te schitteren. Ontwerper J Mays en Freeman Thomas hebben de lijnen van een Kever een moderne interpretatie gegeven op basis van een Volkswagen Polo. Het publiek is erg enthousiast en wordt alleen maar enthousiaster als een paar maanden later op de salon van Genève een cabrio-versie wordt getoond. Die nieuwe kever moet er komen.
De kever komt er ook, maar Volkswagen loopt wel tegen een paar uitdagingen aan. De Kever is namelijk enorm herkenbaar door zijn vorm. En de vorm van de kever komt voort uit de technische layout van de auto. Een platte boxermotor die achter de achteras hangt en de achterwielen aandrijft. Moderne Volkswagens hebben een veelal al een viercilinder lijnmotor die dwars voorin staat en de voorwielen aandrijft. Dit zorgt ervoor dat de proporties van de auto compleet anders zijn.
Introductie Volkswagen New Beetle
Het platform van de New Beetle is identiek aan dat van de Golf, niet de Polo. Wellicht om zo nog een beetje ruimte te creëren. Voorin zit je prima, maar de achterbank is krap en de daklijn beperkt de hoofdruimte. De bagageruimte is enorm krap. Dit terwijl je een enorm ver doorlopend dashboard hebt. Aanvankelijk is er één motor leverbaar, die 2.0 achtklepper met 115 pk en die kun je alleen als luxe Highline krijgen. Hierdoor is de vraagprijs meer dan 50.000 gulden, waardoor het een prijzig accessoire is geworden. Later komen er ook minder prijzige 1.6 en 1.9 TDI varianten bij. In 2000 arriveert de 1.8T met 150 pk én de 2.3 V5 met evenveel vermogen.
Volkswagen New Beetle RSI
Bijzonder topmodel is de New Beetle RSI. Deze is gebaseerd op de Beetle Cup raceauto qua uiterlijk. Waar de Beetle Cup een 2.8 VR6 heeft met voorwielaandrijving, krijg de RSI een 3.2 VR6 met 4Motion vierwielaandrijving. De auto is een absolute sensatie, mede dankzij de prijs van meer dan 2 ton in guldens, de auto kost meer dan een 911 Carrera! Met recht een zeldzaamheid, alle 250 gebouwde exemplaren zijn zilvergrijs met een rood interieur.
In 2004 komen er twee belangrijke nieuwe varianten. Ten eerste is daar eindelijk de Beetle Cabrio. De Beetle is door de New Mini verslagen als retro-hebbedingetje, zeker als het gaat om sportieve rijeigenschappen. Bij een Cabrio is dat minder van belang, daarbij klopt de styling zo mogelijk nog beter. Ook komt er een nieuwe, goedkopere, 1.4 motor. In 2005 krijgt de New Beetle een facelift. Uiteraard een vrij subtiele. De koplampen zijn iets anders, evenals de achterlichten. De units onder de koplampen zijn platter. De V5 komt te vervallen en de 1.9 TDI heeft nu 105 pk. Het model loopt mee tot 2010.
Tweede generatie Beetle (zonder New ervoor)
In 2010 verschijnt de tweede generatie Beetle, de A5-generatie. Volkswagen heeft een hoop geleerd van de eerste generatie en van de New Mini. De Beetle wordt een stukje dynamischer dan voorheen en legt nog meer de nadruk op retro-elementen. Ook zijn de proporties iets anders, nog altijd is de layout het zelfde, maar de Beetle is nu wat breder, lager en stoerder geworden. Ook leuk zijn de specifieke badges. In Duitsland kun je Käfer krijgen, Cornichelle in Frankrijk en Kever in Nederland. Ook de Fuchs-velgen zijn bijzonder.
Qua motoren slaat de Kever bijkans een generatie over. Van de stokoude achtkleppers is de auto er nu met moderne TSI-motoren. Aanvankelijk alleen een 1.2 en 1.4, later komt er ook een 200 pk sterke TSI bij. Ook 1.6 en 2.0 dieselmotoren behoren tot de mogelijkheden. Ook prettig: automaten zijn nu leverbaar op bijna alle motoren en uitvoeringen, terwijl je vroeger de dure 2.0 Highline moest hebben. Een Beetle Cabrio volgt in 2013.
Facelift en Dune-modellen
In 2016 krijgt de Beetle een facelift. De verkopen hollen behoorlijk achteruit voor de auto. Waar luxe retro-hatchbacks in de jaren ’00 nog een luxe accessoire waren, is dat een decennium later toch minder het geval. Men prefereert nu vooral crossovers. Mede daardoor zijn er de zogenaamde ‘Dune’-uitvoeringen. De Dune-modellen staan hoger op de poten en hebben dikke bumpers. Niet alleen de tweedeurs, maar ook de Cabrio is er als Dune. Voor een grote ommekeer zorgt het echter niet. In 2018 haalt Pon het model dan ook uit de Nederlandse bestellijsten. In 2019 wordt de auto ook in andere landen van de markt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Beetle.