De Volkswagen Arteon is een Passat met een chique trainingspak aan.
Volkswagen is heel veel dingen, maar niet vaak ‘sexy’, ‘zwoel’, of ‘verleidelijk’. Een Volkswagen koop je met je verstand. Het merk heeft een ijzersterk imago en het is onder aan de straat een steengoede aanbieding. Maar het zijn vaak auto’s die verstandig zijn, niet zozeer omdat je er eentje wil.
Inhoudsopgave
Leuke Volkswagens
Natuurlijk, er zijn vaak leuke VW’s geweest zoals de Scirocco, Corrado en uiteraard de snelle GTi- en R-uitvoeringen. Een andere auto die iets meer op de emotie moest inspelen was de Volkswagen Passat CC. In principe had Volkswagen hetzelfde recept toegepast als Mercedes had gedaan met de CLS. Het merk nam de bodemsectie van een Passat en boetseerde daar een veel lagere, fraaiere en elegantere koets op. De Passat CC was een niet een enorm succes. De auto werd gefacelift en voorzien van een nieuwe naam: ‘CC’, om zo zich iets meer van de Passat te onderscheiden.
Volkswagen Sport Concept GTE
Het leek er even op dat na het verscheiden van de Volkswagen CC er geen sexy middenklassers uit de poorten van de fabriek in Wolfsburg kwamen rollen. Gelukkig was daar in 2015 een nieuw teken van leven in de vorm van de Volkswagen Sport Coupé GTE Concept. Deze auto stond op het platform van de toen nieuwe Passat.
Volkswagen Arteon
De Volkswagen Arteon arriveerde in 2017 bij de Nederlandse dealers. De auto was boven de Passat gepositioneerd. In principe hetzelfde zoals een Audi A5 Sportback zich verhoudt tot een Audi A4 sedan. Voor een dergelijk niche-model was de Aston verkrijgbaar in veel smaakjes en uitvoeringen. Het begint bij een 1.5 TSI met 150 pk met een handbak (zes versnellingen) of automaat met dubbele koppeling (zeven verzetten). Dan kun je vervolgens kiezen voor een basis-uitvoering, Elegance, Elegance Business of Business R. Een stapje hoger staat de 2.0 TSI met 190 pk, die standaard de automaat heeft en niet in naamloze basis-trim beschikbaar is, maar wel als complete ‘Elegance Business Exclusive’.
Topmodel Volkswagen Arton
Het topmodel is de 280 pk sterke 2.0 TSI 4Motion Business R. Deze heeft de krachtige tweeliter viercilinder uit onder andere de Golf R, maar dan met iets minder vermogen: 280 pk. Desalniettemin is het een vlotte auto, met een acceleratietijd van 5,6 tellen om de 100 km/u te bereiken en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Ondanks dat dieselgate net is losgebarsten, zette VW nog vol in op zelfontbranders. Er was keuze uit een 2.0 TDI met 150 pk met standaard een handbak en optioneel een automaat. De 2.0 TDI met 190 heeft standaard de DSG-transmissie. Het topmodel is de 2.0 TDI biturbodiesel met maar liefst 240 pk en 500 Nm en standaard automaat plus vierwielaandrijving.
Al in het eerste jaar is de Arteon al bijna populairder dan de CC in Nederland. De vergelijking laat zich alleen lastig maken, want de voor de facelift werden de verkoopaantallen van de Passat CC bij de Passat opgeteld. In 2017 worden er bijna 170 stuks van verkocht, in 2018 stijgt dat aantal tot bijna 800 exemplaren van de Arteon. In 2019 zijn het er nog altijd 460 met een halvering in 2020, alhoewel daarbij het Covid-19 gebeuren roet in het eten gooit.
Volkswagen Arteon facelift
Ook word de Arteon gefacelift en wachten de klanten waarschijnlijk even met het geristreren for het nieuwe jaar. Nu is het facelift gehalte vrij beperkt. De neus is licht aangepast en er is een nieuw infotainment systeem. Belangrijker is dat de range aan modellen wordt uitgevoerd. Zo is er een nieuwe koetswerkvariant in de vorm van de Arteon Shooting Brake. Het is net zoals bij de gelijknamige Mercedes-Benz CLA en CLS géén échte Shooting Brake, maar een soort kruising tussen een liftback en een traditionele stationwagon.
Volkswagen Arteon R
Volkswagen maakt van de gelegenheid gebruik om de gehele range flinke uit te dunnen. De Arteon is er nu alleen als ‘R-Line Business+’. Ook de basismotoren zijn geschrapt. Er is nu een 2.0 TSI benzine met 190 pk, voorwielaandrijving en DSG automaat. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 200 pk, ook met een automaat en voorwielaandrijving. Nog leuker is dat er eindelijk een topmodel arriveert in de vorm van de Volkswagen Arteon R.
Deze volgt de versie met 280 pk op. Wederom is een 2.0 TSI met turbo de basis, maar de motor is nu goed voor 320 pk en 400 Nm. Daarnaast heeft de Volkswagen Arteon R een extra dikke uitstraling dankzij dikke bumpers, groter wielen en een strakker onderstel. Het enige dat nog ontbreekt is een plug-in hybride of elektrische versie. Alle uitvoeringen, waaronder de Arteon R, zijn allemaal leverbaar als Shooting Brake.