De Volkswagen Amarok is een medium pick-up.
De pick-up markt is een vreemde. Aan de ene zijde is het een serieuze marktsegment met grote marges. De auto’s worden zowel particulier, zakelijk als aan overheden verkocht. Natuurlijk zijn er de enorme pick-ups in de VS, maar je hebt ze daar ook een maatje kleiner. Dat is eigenlijk het segment waar wereldwijd aantallen gescoord worden. Auto’s als de Nissan Navarra, Mitsubishi L200, Toyota Hilux en Ford Ranger zijn al een tijd erg in trek. Volkswagen was in de jaren ’90 al eens actief in dit segment met de Volkswagen Taro, een Toyota Hilux met een andere badge. Dat scheelde een hele hoop ontwikkelingswerk. De Taro was van 1989 tot 1997 in productie en niet een heel erg groot succes.
Inhoudsopgave
Daarom besloten beide merken ermee te stoppen. Toyota bleef echter wel actief in de pick-up markt met de Hilux, ook in Europa. Zeker na het millennium werden deze auto’s telkens groter, luxer, krachtiger en duurder. Althans, dat was mogelijk. Het aantal exemplaren dat je jaarlijks wegzet is niet extreem hoog, maar de marges die erop zitten zijn wel interessant. Volkswagen laat af en toe een pick-up concept zien. De AAC Concept is een crossover met laadbak, die we later als Touareg mogen verwelkomen. De Pick-up Concept in 2008 is dan wel een echte voorbode voor de auto die we kunnen verwachten.
Eerste generatie Volkswagen Amarok
In 2010 komt dan eindelijk – na 13 jaar – de langverwachte opvolger van de Taro. De auto luistert naar de naam Volkswagen Amarok. Net als een echte pick-up is het geen crossover met een laadbak, maar een echt werkpaard met een ladderchassis. De voorwielophanging is onafhankelijk, achter is er een starre as met bladvering.
De Amarok is er als korte versie (Single Cab) of Extended Cab met een achterbank. Dan is er ook nog een Extended Bed, zodat je de lange laadruimte hebt met de grote cabine. Ondanks dat we de Amarok een middelgrote pick-up noemen, is het een serieus apparaat. De korte versie is al 5,20 meter lang, de langste meet 5,90 meter. In 2011 komt de Amarok naar Nederland toe.
Qua motoren en uitvoeringen kun je alle kanten op. Het begint bij de 2.0 TDI Easyline met handbak, achterwielaandrijving en een 122 pk sterke dieselmotor. Een stapje hoger staat de 2.0 TDI met 163 pk. De topversie is een 180 pk sterke variant. Deze kun je eventueel krijgen met 4Motion vierwielaandrijving. Op die versie kun je dan eventueel een automaat bestellen. Op de Amarok met lange wielbasis kan dat ook in combinatie met achterwielaandrijving. Er is keuze te over. In 2013 vervangt een 140 pk sterke 2.0 TDI de 122 en 163 pk versie.
Facelift
In 2016 krijgt de Volkswagen Amarok een facelift. Optisch zijn er weinig dingen anders. Het uiterlijk is een sterk punt van de Amarok. Ergens lijkt het op een Touareg pick-up in plaats van een kaal werkpaard, waar de Japanse concurrentie weleens last van heeft. In technisch opzicht verandert er erg veel. Alle 2.0 TDI-motoren gaan eruit ten faveure van de 3.0 TDI-motoren. Een klein cijfertje heeft echter enorme gevolgen. De 3.0 TDI is namelijk een veel grotere motor met zes cilinders in plaats van een opgefokte kleinere viercilinder. De 3.0 V6 wordt niet als powerhouse neergezet, maar voornamelijk op koppel afgestemd. Op papier kan een 2.0 TDI veel zuiniger zijn, maar in de praktijk is een grotere en krachtigere motor op deellast vaak efficiënter dan een kleine gestreste motor. Ook komt het veelal de betrouwbaarheid ten goede.
Qua keuzes maakt Volkswagen het ons vrij makkelijk, makkelijker dan voorheen. De meest eenvoudige 3.0 TDI heeft 163 pk, achterwielaandrijving en een handbak. Optioneel kun je de 163 pk-versie met 4Motion-vierwielaandrijving krijgen. Een automaat is optioneel op de 3.0 TDI met 204 pk en standaard op de 3.0 TDI met 258 pk. Die 204 pk en 258 pk motoren verdelen hun krachten altijd over alle vier de wielen. De Amarok blijft tot 2020 leverbaar in Nederland, buiten Europa wordt het model nog geleverd. Met name in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Oceanië is het een populaire auto. Luxe genoeg om elke dag in te rijden, maar je kan goed uit de voeten op onverhard. In 2022 gaat de eerste generatie Amarok uit productie. Volkswagen heeft er 830.00 stuks van gebouwd.
Tweede generatie Volkswagen Amarok
De tweede generatie Volkswagen Amarok komt eveneens in 2022. VW werkt nauw samen met Ford aan elektrische auto’s en bedrijfswagens. Heel kort door de bocht is het een Ford Ranger, maar dan met een VW-styling. Niet alleen een logo, maar het gehele koetswerk en interieur zijn afwijkend. De auto wordt door Ford in Zuid-Afrika gebouwd, niet door Volkswagen zelf. Wederom kun je kiezen uit een pragmatische tweedeurs of handige vierdeurs, afhankelijk van wat je doeleinde is. Ondanks dat de motoren ‘TSI’ en ‘TDI’ heten, zijn het allemaal Ford-motoren.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Amarok.