Na de Kever en Golf komt de Volkswagen ID.3. Althans, dat is de bedoeling.
Volkswagen is een gigantisch groot automerk met een enorm aantal aan succesvolle modellen. Niet alleen in Nederland of Europa, maar wereldwijd heeft Volkswagen modellen die perfect aansluiten aan de vraag vanuit de markt. Toch zijn er twee hoeksteen die de identiteit (en groei!) Van Volkswagen hebben bewerkstelligd.
De eerste is de Kever. Logisch. Het is de eerste Volkswagen, de auto die Duitsland mobiel maakte na de tweede wereldoorlog en wereldwijd werd geroemd vanwege zijn betrouwbaarheid en eenvoud. Onderdelen kocht je bij wijze van spreken bij de opticien en het onderhoud kon je laten uitvoeren bij de bakker.
Golf
De tweede auto in dat rijtje is natuurlijk de Golf. De auto moest in 1974 de Kever opvolgen en dat lukte ten dele. Beide modellen bleven zij aan zij in productie. De Golf was al snel populairder in Europa, maar in sommige werelddelen koos men voor de eenvoud van de Kever. Zowel de Kever als de Golf zijn extreem populaire auto’s. Van beide zijn er al meer dan 20 miljoen gebouwd.
Wat dat betreft maakt Volkswagen direct duidelijk wat de plannen zijn met de ID.3. De ‘3’ in die naam moet namelijk staan voor de derde hoeksteen van Volkswagen. Bescheidenheid is de Duitsers niet vreemd. De ID-naamgeving duidt op alle elektrische auto’s van het merk. Volkswagen begon voorzichtig met de e-Up en de e-Golf. Dankzij het hele Dieselgate-schandaal moest Volkswagen enorm snel schakelen. De op asfalt zuinige en op papier schone auto’s waren in één keer níet meer salonfähig.
Elektrische auto’s
Kortom, er moesten in sneltreinvaart nieuwe elektrische auto’s op de markt komen. In de tweede decennium van het derde millennium waren er een paar elektrische auto’s naam en faam aan het maken: aan de bovenkant was er de Tesla Model S, anderzijds waren de Renault Zoe en Nissan Leaf elektrische auto’s voor de consument.
Volkswagen wilde uiteraard mikken op de grote markt. Het Dieselgate schandaal starte tijdens de IAA in Frankfurt in 2015. Op de Salon van Parijs 2016 (exact een jaar later) stond al de eerste elektrische I.D. Concept te schitteren. De ID. Concept was nog overduidelijk een concept. De ID. Concept moest een idee geven van de vormtaal van elektrische Volkswagens en om het ID-submerk te introduceren.
Introductie Volkswagen ID.3
Op de IAA in 2019 was de auto ‘af’ en werd de elektrische C-segment hatchback getoond aan het grote publiek. De naam ID.3 is enerzijds omdat het de derde auto in lijn met de Kever en Golf moet gaan worden, anderzijds om de auto te positioneren. Er is er ruimte voor een ID.2 (polo formaat) en ID.1 (Up formaat). De auto was een enorm succes op de IAA, want de reserveringen voor de auto stroomden binnen.
De ID.3 staat op het MEB-platform, dat staat voor Modularer E-Antriebs Baukasten. Het is een basis voor de VW-groep dat gebruikt kan worden voor andere elektrische VW-modellen alsmede andere EV’s van Audi, Seat en Skoda. Ook zullen er enkele Fords gebouwd worden op het platform.
Ontwikkelingsfase
Een elektrische auto bouwen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ondanks dat Volkswagen heel optimistisch is, duurt het nog even voordat de levering van de auto wordt gestart. De laatste ontwikkelingsfase van de ID.3 wordt geplaagd door software problemen. Als klap op de vuurpijl vertraagt het coronavirus de introductie. Uiteindelijk zou het tot de zomer van 2020 duren alvorens de prijzen van de ID.3 bekend worden gemaakt.
Aanvankelijk zijn er maar drie uitvoeringen beschikbaar, allemaal voorzien van dezelfde elektrische motor van 150 kW (204 pk) sterk. Deze ligt op de achteras en drijft (net als de kever) de achteras aan. De ID.3 1ST is de voorlopige instapper, de ID.3 1st plus heeft iets meer uitrusting en de ID.3 1st Max heeft no meer spulletjes, alhoewel de basisuitvoering de meeste waar voor zijn geld lijkt te bieden. Alle 1st modellen hebben een accupakket van 58 kWh. Volgens de WLTP is het mogelijk om op een volle batterij precies 424 kilometer te rijden.
Meer varianten Volkswagen ID.3
Op latere termijn volgen er een grotere en een kleinere batterij. De 45 kWh accu komt onder de 62 kWh te staan. Deze uitvoering is interessant voor mensen die juist een voordeligere ID.3 wensen. Voor stadsgebruik en voornamelijk forensen door de randstad is het absoluut voldoende.
Voor mensen die actieradius boven alles wensen, is het handig om te kiezen voor de ID.3S. Deze heeft een accupakket van 77 kWh. Op een volle accu haal je dan bijna 550 km. Overigens is deze rangetopper niet de meest ideale ID.3. Er kunnen namelijk slechts vier personen mee en je kan geen glazen panoramadak bestellen. Wellicht dat dat op een later termijn nog wordt geregeld. In de tussentijd verwacht Volkswagen in 2021 meer dan 300.000 te produceren in Zwickau.