De nieuwe Golf staat op het nieuwe MQB platform, wat voor een grotere wielbasis zorgt. Die wielbasis draagt bij aan een ruimer interieur, maar ook een betere rijdynamiek. De auto is directer, preciezer en dynamischer.
Wie voorgaande jaren met 14 procent bijtelling in de Golf wilde rijden, was er de BlueMotion variant. Deze voldoet sinds 2015 niet meer aan de strengere eisen en valt nu onder in de 20 procent bijtellingscategorie. Om de uitstoot van de 110 pk sterke 1.6 TDI zo veel mogelijk te beperken is er een batterij aan zuinigheidstechnieken op de auto losgelaten, zoals een start/stop-systeem en een zesde ‘spaarversnelling’. Door het verlaagde onderstel, de gedeeltelijk afgesloten grille, de dakspoiler en de vlakke wagenbodem is de luchtweerstand zeer laag. Ook de banden zijn ontworpen om de rolweerstand te minimaliseren.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Volkswagen Golf 7 (video).
Voordelen
– keuze uit 4 verschillende uitvoeringen
– fraai interieur
– meer ruimte door langere wielbasis
– intuïtief te bedienen touchscreen
– veel veiligheidsfeatures
Nadelen
– dure opties
– weinig vernieuwend uiterlijk
– Seat Leon heeft dezelfde basis, maar met íets gewaagdere lijnen
– gemiddelde prestaties
Specificaties | |
---|---|
Merk | Volkswagen |
Model | Golf - 1.6tdi |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Diesel |
Co2-uitstoot | 85 gram/km |
Vermogen | 110 pk |
Koppel | 250 Nm |
Acceleratie 0-100 | 10.5 seconden |
Topsnelheid | 200 km/u |
Prijs | 23.890 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 317 euro |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|