De kleinste telg in de uitgebreide Volkswagen familie met alternatieve aandrijflijnen is de Volkswagen e-up. Gebaseerd op de toch al zuinige up met driecilinder (rijtest), kost het verbruik per 100 kilometer nog maar 2,57 euro.
Verwacht met de elektrische variant niet opeens een snelheidsduivel in handen te hebben. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt nog altijd 12,4 seconden. Een topsnelheid van 130 km/u maakt de e-up tot één van de traagste EV’s op de markt. Maar ja, meer is er ook niet nodig in de stad en agglomeratie.
Voor wie meer spullen te vervoeren heeft, is er ook de e-load up.
Voordelen
– te verkrijgen in abonnementsvorm
– 30 dagen per jaar goedkoop een brandstofauto huren bij de dealer
– apps om laadpunten te delen en auto te controleren
– stroomtegoed voor 10.000 kilometer van Eneco HollandseWind
– handzaam formaat
Nadelen
– prestaties zijn niet overtuigend
– bereik van 160 kilometer
– geen range extender verkrijgbaar
– stuur alleen in hoogte verstelbaar
– weinig opties
– bijna drie keer zo duur als een up! met benzinemotor
Specificaties | |
---|---|
Merk | Volkswagen |
Model | up! - |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Elektrisch |
Co2-uitstoot | onbekend |
Vermogen | 82 pk |
Koppel | 210 Nm |
Acceleratie 0-100 | 12.4 seconden |
Topsnelheid | 130 km/u |
Prijs | 27.490 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 177 euro |
Bijtellingspercentage | 4% bijtelling |
Concurrenten |
---|