De Vinfast VF9 is een enorme SUV met elektromotor speciaal voor grote families.
Het is altijd lastig in te schatten hoe serieus je een nieuw automerk moet nemen. Veel automerken ontspringen het concept-stadium niet eens. Voordat de auto’s in de showrooms staan (die vaak ook nog geregeld moeten worden) is het dan al klaar. In veel opzichten is het opschalen van de productie verreweg het lastigste. Dat is al als je een product hebt waarvoor voldoende animo is om de productie te moeten opschalen.
Vingroup
Daarom keek men met gefronste wenkbrauwen naar Vinfast. Dat is een Vietnamees automerk dat auto’s met verbrandingsmotoren wilde gaan maken en zich later wilde inzetten voor elektrische auto’s. Op zich geen vreemde gedachte, ware het niet dat ze het plan in 2017 hadden. Tesla was toen bezig met het lanceren van de Model 3. Op zich was de tijd rijp voor een volledig elektrisch automerk.
VinFast werd in 2017 opgericht als onderdeel van de Vingroup. Ze waren wel slim door veel samen te werken met bekende fabrikanten, ontwerpers en toeleveranciers. Denk aan BMW, General Motors, Siemens, Magna Steyr en Pininfarina. Naast de versies met verbrandingsmotoren lanceerde Vinfast de nodige elektrische modellen die met ‘VF’ aangeduid worden. De VF5 hatchback en en VF7 crossover, bijvoorbeeld.
Vinfast VF9
De Vinfast VF9 wordt aangeduid als een medium crossover, maar als je er zo naar kijkt zou het al snel een fullsize SUV noemen. De Vinfast VF9 is enorm groot. De lengte is 5,12 meter, de breedte precies 2 meter en de hoogte is 1,72 meter. Het apparaat is dan ook nog eens voorzien van een wielbasis van 3,15 meter. Voor de goede orde, dat is langer, breder en ietsje lager dan een Audi Q7, terwijl de wielbasis veel groter is.
De Vinfast VF9 komt ook naar Nederland toe, uiteraard. Juist hier zien we niet vies van een elektrische auto. Niet alleen hebben we Tesla vrij vroeg omarmd, ook merken als Aiways, BYD, MG en Fisker wisten het Nederlandse klimaat te waarderen.
De Vinfast VF9 is voorzien van een elektromotor op de voor- en achteras. Samen zijn ze precies goed voor 300 kW ofwel 408 pk. Het koppel bedraagt 620 Nm. Nu heb je dat gewicht ook wel nodig, want met twee elektromotoren en enorme accu’s heb je het ook wel nodig ook. Er zijn verschillende varianten van de Vinfast VF9. De instapper heeft een accupakket van 92 kWh, waarmee je 438 km kunt halen op een volle accu.
Enorme accu’s
Een stapje hoger staat de versie met 123 kW, daarmee moet je 594 km op een accu kunnen halen. Dat niet alleen, deze versie knalt in 6,5 seconden naar de honderd, terwijl de basis versie 7,5 tellen nodig heeft. Dan no even over die accu’s. In beide gevallen betreft het een brutocapaciteit. Dat niet alleen, de accu’s zijn helemaal niet van jou. De Vinfast is voor zijn formaat spotgoedkoop. Prijzen van de Vinfast VF9 beginnen namelijk bij zo’n 60 mille en dat is ongekend laag. Dat komt omdat je de accu’s moet leasen bij Vinfast. Opmerkelijk. Heel in het begin werkte Renault met een lease-constructie voor de accu’s.
Overigens moet alles in het juiste perspectief gezien worden. Nog voordat er een Nederlands kentekent op geschroefd is, heeft Vinfast zijn prijzen alvast verhoogd. De goedkoopste versie kost 63.250 euro. Nu is dat gezien de chiptekorten, levertijden, enorme vraag en flinke inflatie geen vreemde gewaarwording, maar het is wel opvallend dat de prijzen stijgen alvorens men een meter heeft gereden. Dat niet alleen, die prijs is een lokkertje met een lease-accu. Deze is namelijk heel erg kostbaar. Je kan namelijk ook de auto in zijn geheel kopen, maar dan ben je meer dan 80 mille kwijt voor de instapper.
Concurrentiepositie Vinfast VF9
En ja, dan is het ineens een gigantische SUV zonder premium-badge en merkidentiteit die ineens 80 mille moet kosten. Voor dat geldt heb je ook een plug-in hybride Volvo XC90 of BMW X5. Een elektrische SUV als de Audi e-tron, BMW iX, Jaguar I-Pace en Mercedes EQC komen dan ook in de buurt. De Vinfast VF9 heeft overigens wel een USP en dat is dat de auto plaats biedt aan zeven personen.
Toegegeven, dat kan met de Mercedes-EQB ook, maar die is wel heel erg krap. De Vinfast concurreert op dat punt met de Tesla Model X en in dat vergelijk is de Vinfast ineens 30 mille goedkoper, alhoewel de Tesla meer vermogen heeft en verder komt op een volle accu. Overigens is de Vinfast VF9 het vlaggenschip van het merk. De VF8 is een kleinere crossover waar grotere verkoopaantallen van verwacht mogen worden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Vinfast VF9.