De Vinfast VF8 is een premium crossover die er geen doekjes omheen windt, ook niet met de prijzen.
Automerken komen en gaan. Van te voren is het bijzonder lastig om in te schatten wat de kansen voor succes zijn. Twee dingen kunnen echter een goede indicatie zijn: is het een briljant idee? De tweede vraag: welke investeerders zitten erachter? Dan bedoelen we niet alleen qua geld, maar ook qua middelen en services.
Inhoudsopgave
In het geval van Vinfast, dat nog heel erg jong is, lijken er kansen te zijn om te slagen. Er zit namelijk enorm veel geld en steun achter. Het Vietnamese bedrijf heeft steun van onder BMW, General Motors, Siemens en Pininfarina, toch niet de minste bedrijven in de automotive sector. De eerste concepts van het merk kwamen in 2018. De eerste auto was de VinFast, Fadil, dat stiekem gewoon een Opel Karl Rocks was.
Grotere crossover
De dikkere (en unieke) auto’s volgden snel, waaronder een VinFast LUX SA2.0, een grote SUV. Die is voorzien van een verbrandingsmotor. VinFast heeft voor de langere termijn ook elektrische auto’s op de planning staan. De eerste is de FV e34. Vervolgens komt er een grotere variant, de VinFast e35. Deze auto wordt halverwege nog omgedoopt tot VF32. Omdat ook dat niet duidelijk genoeg is voor de consument, kiezen de Vietnamezen nogmaals voor een naamsverandering naar VF8.
De VF8 is een middelgrote elektrische SUV. Voor de lijnvoering is niemand minder dan Pininfarina verantwoordelijk. Nu maakt Jonnie Boer ook wel eens een bord bruine bonen. Het is niet een klassieker in wording voor Pininfarina, maar het resultaat is op zich niet verkeerd. De auto is getekend onder leiding van David Lyons. De VF8 is 4,75 meter lang, 1,90 meter breed en 1,66 meter hoog. De wielbasis is een vrij vorstelijke 2,95 meter. Dat is ietsje korter, doch even breed en hoog als een Audi Q5.
Productiestart VinFast VF8
In 2020 wordt de productie aangekondigd. Deze gaat daadwerkelijk van start in 2021. Dat is dan nog puur voor de thuismarkt. Het is uiteraard ook de bedoeling dat de VinFast VF8 geëxporteerd wordt. De planning is begin 2022, dat wordt ietsje later. Echter, die paar maanden zijn minder lang dan de jaren dat we moesten wachten op de Tesla Model 3, bijvoorbeeld.
VinFast wil zicht iets hoger in de markt positioneren. Dat is moedig voor een nieuw Aziatisch merk. In de meeste gevallen hebben die automerken zich geprofileerd als value-for-money-merken om vervolgens zich meer te gaan focussen op luxere, sportievere en duurdere auto’s. De VinFast VF8 heeft een keurig interieur dat voorzien is van behoorlijk fraaie materialen. Er is op dit moment een stortvloed aan nieuwe automerken en veelal maken die elektrische crossovers. Dat ze het zelfde lijken te zijn en je door de bomen het bos niet meer kunt zien, wil niet zeggen dat ze gelijk zijn.
Aandrijflijnen en accu’s
Een ander punt waar de premium-pretenties naar boven komt is de motor: VinFast doet voorlopig niet aan kleine motortjes. Alle versies hebben veel vermogen. Het begint met de ‘Eco B1’, dat is de meest eenvoudige versie van de VinFast V8. Deze heeft 353 pk aan systeemvermogen en 500 Nm aan systeemkoppel. Zowel voor als achter is er een motor aanwezig. De prestaties zijn uitstekend. Van 0-100 km/u accelereren is in 5,9 seconden gedaan, terwijl de topsnelheid is begrensd op 200 km/u, waarschijnlijk om de accu te sparen. Over accu gesproken, de meest eenvoudige VF8 heeft een accu met een brutocapaciteit van 82 kWh. Op een volle accu haal je zo’n 420 km, aldus de WLTP. Dat is op zich niet verkeerd voor een instapper, zowel de accu als de motoren.
Een stapje hoger staat de versie met wederom 353 pk en 500 Nm, maar ditmaal met de grotere 87,7 kWh-batterij (brutocapaciteit). Qua prestaties is het krek eender, alleen is de range ietsje groter. Volgens zijn makers haalt de VinFast VF8 met groter accupakket namelijk 471 km. Dan kun je vervolgens ook nog de accupakketten combineren met de verschillende motoren. De krachtigere uitvoering heeft 408 pk en 620 Nm tot zijn beschikking. Daarmee sprint je in 5,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is alsnog 200 km/u.
Let op: Accuhuur, ook bij de VinFast VF8
De versie met het kleine accupakket haalt precies 400 km volgens de WLTP, de versie met grotere accu haalt alsnog 447 km. Het is wel wel een vreemde segmentatie. De actieradius en prestaties liggen niet ver uit elkaar, maar het is op zich wel premium om de keuze te hebben. In vergelijking met de concurrentie is de VinFast niet heel erg goedkoop. Zeker niet als je bedenkt dat je die accu’s er NIET bij krijgt. Het gaat namelijk om de huur van de accu. Dit heeft als voordeel dat je op de lange termijn geen last hebt van batterijdegradatie. Echter, de accuhuur is alsnog per maand meer dan 100 euro.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Vinfast VF8.