De Toyota Yaris Cross is de crossover-variant van de populaire Japanse B-segmenter.
De crossover is dermate populair rond 2020 dat autofabrikanten er enorm veel aanbieden. In veel gevallen is er een crossover-lijn náást die van de reguliere hatchbacks en sedans. Bij BMW begon het ooit alleen met een X5, maar inmiddels is er een X1 tot en met X7.
Kijk naar Mercedes en je ziet dat het niet dat anders is: van GLA tot GLS. Bij Audi kun je ook van Q2 tot en met Q8 kiezen. Dat zijn dan Duitse premiummerken, maar ook de non-premiummerken hebben een flink aantal crossovers in het gamma. Kia, Volkswagen en dus ook Toyota.
Inhoudsopgave
Ruimte tussen Aygo X en C-HR
Tussen de Aygo X en de C-HR zag men nog ruimte voor een doelmatige, no-nonsens crossover. De Aygo X is vooral bedoeld om erg goedkoop en functioneel te zijn. De C-HR is ook een beetje hip en sportief. De Yaris Cross valt daar dan tussenin voor mensen die een Yaris wensen, maar dan wat hoger.
Daarmee is de Yaris Cross compleet nieuw, want een echte voorloper was er niet. Officieel geldt de Toyota Urban Cruiser als het model dat de Yaris Cross vervangt. Een B-segment auto met een iets hogere instap.
Toyota Yaris Cross niet nieuw
Opvallend genoeg is de naam Yaris Cross niet nieuw. Al in 2016 is er een Toyota Yaris Heykers c.q. Toyota Yaris Cross . Deze auto is gebaseerd op de XP150-generatie. In Nederland (of heel Europa) kregen wij deze versie niet. Alleen in bepaalde delen van Azië, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika werd de XP150-Yaris geleverd. De Yaris Cross is dan weer op specifieke markten daarvan leverbaar.
De Toyota Yaris Cross die wij kennen beleeft zijn debuut op de Salon van Genève in 2022. Uiteraard gaat deze niet door vanwege de coronacrisis die dan heerst. De show in Zwitserland is een van de eerste grote evenementen die wordt gecanceld vanwege corona. Toyota kiest ervoor om de auto online te onthullen in de lente van 2020. In tegenstelling tot het andere model is deze Yaris Cross specifiek voor de Europese markt ontworpen. Sterker nog, de Japanse en Europese designstudio werkten samen aan het ontwerp van de auto. Dat niet alleen, de Yaris Cross wordt ook bij Toyota Motor Manufacturing France S.a.S. gebouwd in Onnaing. De Yaris Cross voor Japan wordt in Japan gebouwd in Kanegasaki.
Afmetingen
De Yaris Cross is 4,17 meter lang, 1,77 meter breed en 1,56 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,56 meter. Dat laatste getal is identiek aan dat van de wielbasis van de reguliere Toyota Yaris Hatchback. Wel staat de Cross-versie 3 centimeter hoger op zijn poten en bedraagt de bodemvrijheid 17 centimeter. Het is zeker gen offroader, maar een drempel is nu net ietsje makkelijker om te nemen. Ook is de instap marginaal hoger.
Aandrijflijnen
Op het gebied van aandrijflijnen volgt de Cross de reguliere Yaris, ongeveer. Het begint nu bij een 1.5 VVT-i drie cilinder zonder turbo of compressor. Dat is vrij zeldzaam anno 2021. De motor is goed voor 125 pk en 145 Nm, geen verkeerde waarden voor een compacte auto als de Yaris. Standaard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarmee kun je in 10,9 seconden naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 180 km/u. Niet verkeerd voor een B-segment instapper. Er is ook een versie met automaat. Dat is er geen een met koppelomvormer maar eentje met CVT, zoals de Dafjes van weleer. De voordelen van de CVT is dat deze kleiner, lichter en efficiënter zijn.
Toyota Yaris Cross Hybrid
De Yaris Cross met automaat is slechts 20 kilogram zwaarder. Wel is deze ietsje minder vlot, want de 0-100 km/u sprinttijd duurt 11,7. De topsnelheid is alsnog 180 km/u. Het wordt helemaal apart als je kijkt naar het topmodel. Deze is namelijk trager dan de instapper. Het betreft de Toyota Yaris Cross Hybrid. Deze heeft een soortgelijke 1.5 driecilinder, maar dan meer afgesteld op zuinigheid. Het vermogen van 91 pk en het koppel van 120 Nm zijn ook aanzienlijk lager. Wel wordt het maximumkoppel bij een veel lager toerental gehaald. Gelukkig is er ook een elektromotor ter ondersteuning.
Het geheel werkt samen met een eCVT-automaat. Het systeemvermogen van 121 pk is alsnog lager. Door het hogere gewicht (een kleine 50 kg meer dan de reguliere automaat-versie) en de focus op zuinigheid is de Yaris Cross Hybrid niet snelste: 0-100 km/u duurt 11,2 seconden en de topsnelheid is slechts 170 km/u. De Hybrid versie is vooral zuiniger volgens Toyota: 1 op 22 gemiddeld tegen 1 op 17 voor de automaat en handbak.
Populair in Nederland
In Nederland is de auto overigens een groot succes. Zonder speciale belastingvoordelen of actiemodellen kan Toyota Nederland met gemak de auto’s op kenteken zetten. In het eerste jaar (2021) zijn het er al meer dan 1.500 en het eerste volle jaar zit Toyota al op het dubbele nog voor het jaar voorbij is.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Toyota Yaris Cross.