De Toyota Supra is een van de meest spectaculaire Japanse sportwagens.
De Japanse autoindustrie is een stukje jonger dan die van de Amerikanen of Europeanen. Hun eerste producten waren voornamelijk functioneel van aard. Voertuigen om het land mobiel te krijgen. Bijzondere sportwagens of luxe voertuigen kwamen pas later. Bij Toyota was dat natuurlijk niet heel anders. Met name op het gebied van sportieve auto’s was er lange tijd niets te krijgen. De reden is simpel: er was niet voldoende vraag naar.
Inhoudsopgave
Toyota 2000GT
Echter, naarmate de tijd vorderde en Toyota zich ontwikkelde als serieuze fabrikant, zagen ze in dat een sportwagen hun merkimago kan versterken. Dankzij een sportwagen kun je 10 extra sedans verkopen, als het ware. De eerste auto die Toyota bouwt is meteen een heel serieuze, de Toyota 2000GT. Een tweezits sportwagen met zes-in-lijn motor, achterwielaandrijving en een bijzonder spectaculair uiterlijk. De 2000GT is zeker zeldzaam te noemen, er zijn er slechts 351 stuks van gebouwd.
Toyota Celica
Het zet Toyota er wel toe om meer sportieve modellen te bouwen. Niet alleen sportieve versies van bestaande modellen, maar ook echt coupés met een fraai uiterlijk. De eerste is de Toyota Celica in 1972. De Celica maakt gebruik van de techniek van de Carina, maar is voorzien van een sportief koetswerk, grotere motoren (al dan niet optioneel) en de nodige sportieve uitrusting. In combinatie met een aangenaam prijskaartje zijn dit populaire auto’s.
Toyota Celica Supra
In 1978 zoekt Toyota het hogerop met de Toyota Celica XX (Japan) ofwel de Toyota Celica Supra. Het grote verschil is dat de Celica gebruikt maakt van een viercilinder en de Celica Supra een zescilinder. Dankzij die grotere motor is de motorkap veel langer en wijkt de Celica Supra daadwerkelijk af van de reguliere Celica. Ondanks dat het een redelijk sportieve auto is, ligt de nadruk meer op luxe en comfort.
Toyota Supra (A60)
De tweede generatie Supra (A60) verschijnt al in 1981. Wederom was de basis een Celica, maar het uiterlijk week nu nog veel meer af. Wederom is de auto alleen te krijgen met zes-in-lijn motoren. In Japan relatief kleine 2.0 zescilinder, al dan niet met turbo en in Europa en de VS de dikke 2.8 zes-in-lijnmotoren. De 5M-GE motor levert zo’n 177 pk (latere versies iets minder dankzij de katalysator).
Toyota Supra (A70)
Toyota zoekt het in 1986 een stuk hogerop met de Toyota Supra (A70). Vanaf nu is er geen enkele overeenkomst meer tussen de Celica en de Supra. De Celica is rond deze periode voorzien van voorwielaandrijving (of vierwielaandrijving) terwijl de Supra wederom achterwielaandrijving heeft. Qua motoren wordt het nog veel serieuzer: groter, meer turbo’s en meer vermogen. Hoogtepunten in Japan zijn de Supra 3.0 Turbo A en de Supra 2.5GT Twin Turbo R.
Toyota Supra (A80)
In de jaren ’90 gaat Toyota helemaal los met de vierde generatie Toyota Supra, de A80. Net als veel andere Japanse merken wil Toyota e aansluiting vinden met de Porsche 911. De Nissan Skyline GT-R en 300ZX, de Mazda RX-7, Mitsubishi 3000GT, Honda NSX en dus ook de Toyota Supra zijn serieuzer dan ooit met enorm veel technische overkill. In het geval van de Toyota Supra de 2JZ-GTE-motor, een 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s. Standaard heb je dezelfde motor zonder turbo’s (al dan niet met automaat), maar het topmodel heeft dus de turbo’s en een zesbak.
Japanse modellen hebben 276 pk, de Europese- en US-versies zelfs 330 pk. Dat zijn nog heel bescheiden opgaven, want het is aanzienlijk meer in het echt. Middels tuning is er enorm veel vermogen uit te halen, meer dan 1.000 pk is in de jaren ’90 echt geen uitzondering. Mede daardoor krijgt de Supra een rol in de film The Fast and The Furious. De Supra gaat dan helaas nét uit productie in Japan, maar het wordt een van de meest gewilde occasions. Tegenwoordig worden nette exemplaren voor enorm hoge bedragen geveild.
Gazoo Racing
Ondanks dat de A80-generatie een icoon is, was het zeker geen verkoopsucces. Integendeel. Het was een flop, zeker in vergelijking met de vorige generaties. Er komt dan ook geen opvolger voor de Supra. Het wordt nog erger, want ook de Celica en MR2 verdwijnen niet veel later van het toneel. Om het nog erger te maken vervalt zelfs het T-Sport label. Gelukkig ziet de nieuwe Toyota CEO Akiodo Toyota in hoe belangrijk het sportieve aspect is van een automerk en zet hij Gazoo Racing op, de afdeling voor raceauto’s en sportieve modellen van Toyota.
Toyota GR Supra
Om een compleet nieuwe Toyota Supra te ontwikkelen, is er te weinig budget en afzetmogelijkheden. Toyota speelt lange tijd met het idee, maar het komt er niet van. Het idee wordt bijna in de koelkast gezet als BMW aanklopt. Zij zijn geïnteresseerd in de waterstof-techniek van de Mirai voor hun BMW iX5. Toyota vindt dat prima, als ze op basis van een BMW-platform een Supra mogen bouwen. Omdat BMW de kosten kan delen, kan er toch weer een Z4 komen.
Wat ze in feite gedaan hebben is de Toyota FT-HS/FT1-concept koets op een BMW platform zetten. In principe is de gehele auto een BMW. Platform, electronica, motor, transmissie: het is allemaal Duits. Dat beidt echter wel een hoop voordelen. Zo hoeft Toyota geen nieuwe zes-in-lijn te ontwikkelen, de B58B30 met 330 pk is immers een van de beste zescilinders ooit gebouwd. Ook komt er voor het eerst een viercilinder Supra, met de B48B20-motor, alsnog goed voor 258 pk. De zescilinder krijgt vrij snel meer vermogen: 381 pk. Beide versies hebben de achttraps-automaat van ZF, in 2021 komt er een GS6-handbak.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Toyota Supra.