De Toyota RAV is een absolute trendsetter en de auto die je iedereen kunt aanraden.
Op dit moment de cross-over een enorm populair autotype. Het idee van de cross-over is relatief jong. Het concept is simpel: je combineert de zithoogte en rijhoogte van een SUV met de eigenschappen van een eenvoudigere stationwagon. Het grootste verschil tussen een cross-over en een echte terreinauto is het chassis. Een terreinauto staat op een ladderchassis. Dat is in het terrein verreweg de beste toepassing.
Echter, het gewicht ligt hoger en het surplus aan terreincapaciteiten worden toch nooit gebruikt. Sterker nog, zelfs de vierwielaandrijving en lage gearing worden bijna nooit toegepast. Men kocht de terreinauto’s simpelweg vanwege de stoere looks. Toyota was zo slim om hier effectief op in te spelen.
Inhoudsopgave
Toyota Funcruiser
Dat deden ze met de Toyota RAV4. De eerste generatie verscheen in 1994. Je kon kiezen uit een korte versie en een langere vijfdeurs. In Nederland werd de eerste generatie RAV4 (de XA10) aan de man gebracht als Funcruiser, om zo een link te leggen met de Toyota Land Cruiser. De auto werd alleen geleverd met een 2.0 liter benzinemotor. Op sommige markten kon je kiezen uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. In Nederland had je altijd vierwielaandrijving. Wel was er keuze uit een handbak (5 versnellingen) of een viertrapsautomaat. In 1998 werd de Funcruiser iets gefacelift. De verschillen zijn vrij subtiel.
Tweede generatie Toyota RAV4
De tweede generatie stond in de zomer van 2000 klaar. Ook in Nederland werd deze uitvoering nu RAV4 genoemd. De eerste generatie sloeg goed aan, waardoor Toyota het aanbod van de tweede generatie RAV4 (XA20) flink kon uitbreiden. Er was wederom keuze uit een korte driedeurs of een lange vijfdeurs. Maar er was meer keuze, mede dankzij drie motoren: een 1.8 VVT-i (125 pk), 2.0 VVT-i (150 pk) of een 2.0 D4-D (116 pk). De 1.8 was voorzien van voorwielaandrijving. De 2.0 benzine en diesel hadden beide 4WD. Een automaat was mogelijk, maar dan moest je wel een 2.0 benzine nemen.
Facelift
In 2003 werd de RAV4 gefacelift. De wijzigingen bleven beperkt tot iets andere koplampen, bumpers en achterlichten. Wel werden er kleine wijzigingen doorgevoerd. Eindelijk was climate control mogelijk en werden de motoren wat schoner dankzij een nieuwe katalysator. In Nederland kwam er een speciale RAV4 Special Edition. Deze was alleen leverbaar als vijfdeurs. Logisch, want die was uiteindelijk veel en veel populairder.
Derde generatie Toyota RAV4
De derde generatie RAV4 kwam dan ook alleen als vijfdeurs. Het design was volwassener en ronder. De auto was overduidelijk een cross-over, maar niet eentje met faux-terreinwaardige kenmerken. Rond deze periode was diesel erg populair en Toyota speelde daar slim op in met 2.2 diesel. Er was een versie met 136 pk of 177 pk. Mocht je geen zelfontbrander wensen, dan was de 2.0 benzine de enige optie. Ook als je een automaat wenste, want dat was niet mogelijk op de diesels. Alle RAV4’s in deze periode hebben vierwielaandrijving.
Dikke diesels
De facelift van de RAV4 (XA30) kwam in 2009. De 2.0 benzinemotor kon je krijgen met 2WD, de rest was AWD. Een automaat was te verkrijgen op de 2.0 AWD, maar voor het eerst nu ook op een 2.2 diesel met 150 pk, de versie met 177 pk had een handgeschakelde zesbak. In 2010 wordt de RAV4 nogmaals strakgetrokken. De visuele verschillen zijn nu ietsje groter. De nadruk wordt iets meer op efficiëntie gelegd, wat resulteert in meer uitvoeringen met voorwielaandrijving, wat een stuk lichter is en minder weerstand kent.
Vierde generatie Toyota RAV4
In 2013 staat er een compleet nieuwe Toyota RAV4 (XA40) klaar. Deze volgt qua design de nieuwe lijn van Toyota, die telkens opvallendere auto’s gaat maken. Wederom is er geen driedeurs meer. Voor ondernemers is er wel een bedrijfswagen-uitvoering mogelijk. De 2.0 benzinemotor is nu weer standaard voorzien van AWD, voorwielaandrijving is alleen leverbaar op de instapdiesels.
Hybride
De facelift van de derde generatie RAV4 komt in 2016. De komst van een hybride versie is het grootste nieuws. De RAV4 Hybrid heeft een 2.5 viercilinder volgens het Atkinson-principe, dus erg zuinig. Deze wordt bijgestaan door een flinke elektromotor. Waar de 2.0 benzine altijd 4WD heeft, kun je bij de RAV4 Hybrid kiezen uit 2WD of 4WD. De komst van de hybride uitvoeringen zorgen er ook voor dat er minder diesels worden aangeboden (en verkocht).
Vijfde generatie Toyota RAV4
Die lijn wordt doorgezet met de RAV4 van de vijfde generatie (XA50). Deze is bijzonder uitgesproken qua design met brede, platte koplampen en een enorm gapende muil. Het scheelt wederom per markt welke uitvoeringen er in de showrooms staan. In Nederland begint het met de 2.0 VVT-iE, die wordt bijgestaan door een 48V-generator. De 2.0 heeft altijd 2WD. Bij de hybride is er keuze tussen voor- of vierwielaandrijving.
Suzuki Across
Er zijn geen diesels meer leverbaar voor de RAV4. Steker nog, Toyota heeft alle diesels in de ban gedaan. Ook voor de besteluitvoering is er alleen een 2.0 of 2.5 hybride. De Toyota RAV4 met plug-in hybride-aandrijving en meer dan 300 pk is 2020 wel voorgesteld, maar het duurt nog even voordat deze op de markt komt. Sterker nog, de Suzuki Across (wat een RAV4 PHEV met Suzuki-logo is) is eerder leverbaar, voor de lieve som van €65.000,00.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Toyota RAV4.