De Toyota Prius is de Toyota Corolla onder de hybrides.
Wie op dit moment naar de modelrange van Toyota kijkt, ziet dat bijna alle modellen leverbaar zijn met een hybride aandrijflijn. Sterker nog, in sommige gevallen is er geen eens een andere mogelijkheid. De eerste hybride Toyota was de Toyota Prius. Jarenlang waren fabrikanten al aan het kijken naar de mogelijkheden voor auto’s met een elektromotor en verbrandingsmotor. Echter, de studiemodellen, concepts en prototypes zouden in dat stadium blijven. Van serieproductie kwam het niet.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Toyota Prius (XW10)
De Toyota Prius is de eerste in serie geproduceerde hybride. Alhoewel de Honda Insight eerder werd geëxporteerd naar grote markten. Er is wel een verschil tussen het systeem dat Honda (IMA) en Toyota (THSD) gebruikt. Het IMA-systeem van Honda (Integrated Motor Assist) is een kleine elektromotor die de auto ondersteunt bij het wegrijden, bijvoorbeeld. De elektromotor is erg klein en kan maar even een korte boost geven. Het voordeel is dat het gewicht laag is en het systeem van plaats in neemt. Het THSD systeem heeft een veel grotere elektromotor en accu. Met de Prius kon je daadwerkelijk volledig elektrisch rijden.
Van de eerste generatie Prius zijn weer twee versies. De conceptversie van de eerste Prius werd in 1995 getoond. Aan het einde van 1997 stond de auto daadwerkelijk in enkele showrooms. Dat is echter alleen in Japan het geval. Normaal gesproken wordt bij zo’n facelift het uiterlijk licht aangepast en de techniek hetzelfde gelaten. Vanaf de ‘facelift’ in 2000 kreeg de Prius meer vermogen en meer luxe aan boord. Belangrijker voor Toyota was dat ze er geen geld meer op verloren per gebouwd exemplaar. De Toyota Prius was ook in Nederland leverbaar. Ondanks de innoverende techniek won de auto niet de ‘felbegeerde’ Auto van het Jaar-award.
Niet alleen de Europese autojournalisten waren niet onder de indruk van de spaar-Prius. Ook de Nederlandse koper was niet heel geïnteresseerd. In 2001 werden er meer dan 380 stuks verkocht. Waarschijnlijk waren dat de early adopters en een groot aantal dealers.
Tweede generatie Toyota Prius (XW20)
Het grote succes kwam pas met de tweede generatie Toyota Prius. Een groot verschil was de carrosserie. De Prius was nu een vijfdeurs liftback, geen sedan meer. Omdat de auto langer en gestrekter was, oogde deze ook minder oubollig. Qua techniek was de Prius krachtiger én efficiënter. Ditmaal won de Toyota Prius wél de Auto van het Jaar-trofee. Ook in commercieel opzicht ging het lekker: in 2004 werden er meer dan 1.000 verkocht. De jaren erna tussen de twee- en drieduizend exemplaren per jaar. Het beste jaar was 2008, mede dankzij nieuwe bijtellingsregels. Er werden zo’n 6.500 exemplaren op kenteken gezet.
Derde generatie Toyota Prius (WX30)
In 2009 verscheen alweer de derde generatie. Ondanks dat de auto weer iets groter, sterker, sneller en luxer was geworden, zag je dat niet terug in de prijzen. De prijzen in Japan werden behoorlijk aangepast (lees: verlaagd). Honda lanceerde rond deze periode namelijk ook de tweede generatie van de Honda Insight. Dat was een soortgelijke auto. De Prius werd in Nederland als Honda Civic IMA-concurrent gepositioneerd. Dat was overigens een betere vergelijking was qua prijs, prestaties en uitrusting. De Insight leek erg veel op een Prius qua concept, maar de Honda had minder vermogen en was kaler uitgevoerd.
Er waren meer uitvoeringen dan ooit met de derde iteratie van de Prius: Comfort, Aspiration, Dynamic en Executive. Qua motor en techniek zijn ze allemaal identiek, het is enkel de uitrusting die afwijkt. Later kwamen er nog wat special editions bij.
Facelift
De Toyota Prius krijgt een facelift in 2011. De belangrijkste toevoeging is een plug-in hybride versie. Deze heeft een grotere accu met een groter bereik. Zoals de naam al impliceert: de mogelijkheid om extern te laden is er nu.
Prius Wagon
Nog een nieuwtje is de Toyota Prius Wagon, een ruimere MPV-achtige versie op basis van de reguliere Prius. Dit model is een stukje hoger en aanzienlijk ruimer. Deze versie is alleen leverbaar met de reguliere hybride aandrijflijn.
Vierde generatie Prius (XW50)
De nieuwste generatie van de Prius arriveert in 2016. Qua uiterlijk is het model aanzienlijk gewaagder. Of de auto mooi is, is uiteraard persoonlijk. Met name de Mirai-achtige achterzijde is kenmerkend. De druppelvorm blijft uiteraard wel behouden. De populariteit van het model is ietwat tanende. De techniek is nu gemeengoed in veel modellen van Toyota en Lexus. Sterker nog, de Toyota Auris Hybrid en Lexus CT200h (bijvoorbeeld) waren in technisch opzicht grotendeels gelijk aan de derde generatie Toyota Prius.
Met het opvallende uiterlijk kan de Prius-rijder zichzelf alsnog onderscheiden. Wederom is er keuze uit een reguliere of plug-in hybride aandrijflijn. Ditmaal is er geen grotere Prius. De Prius Wagon blijft naast het nieuwe model nog gewoon in de prijslijsten staan. In 2018 kun je voor het eerst vierwielaandrijving bestellen op sommige markten. De Prius krijgt een facelift in 2019.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Toyota Prius.