De Toyota Highlander is een enorme SUV voor onze markt, in de rest van de wereld is ‘ie medium.
Ondanks het feit dat BMW met de X5 vaak de eer krijgt dat het de eerste moderne cross-over SUV is, is dat niet helemaal het geval. In Europa was dat misschien het geval, maar Toyota was eigenlijk eerst. De Lexus RX (in Japan Toyota Harrier genaamd) was eerder en een segmentje lager was Toyota met de RAV4 al veel eerder actief.
Eerste generatie Toyota Highlander
In 2000 breide Toyota het cross-over-gamma uit met de Toyota Highlander. Deze stond op het platform van de Lexus RX, dus met een overdwars geplaatste motor. Dat was natuurlijk de V6, maar de Highlander was er ook met een grote 2.4 viercilinder. De Highlander was ietsje ruimer qua opzet en in 2004 komt er ook een zevenzits optie beschikbaar. Qua afmetingen lijkt de Highlander in het vaarwater te zitten van de Toyota 4Runner.
De 4Runner is gebaseerd op een pick-up en heeft dus een ladderchassis met de koets erop. Perfect voor het zware werk, maar relatief oncomfortabel, nogal zwaar en onhandig. De Highlander heeft een zelfdragende carrosserie en is lichter en voorzien van betere rijeigenschappen. In 2005 verschijnt er zelfs een Highlander Hybrid.
Tweede generatie Toyota Highlander
De tweede generatie Toyota Highlander verschijnt in 2007. De Highlander staat op het Toyota K-platform. Daar staan een heleboel grote Toyota’s, denk aan de Camry, Previa, Avalon en Venza. Ook de Lexus ES en Lexus RX maken er gebruik van. Dit betekent een in basis voorwielaangedreven platform met een motor die wederom overdwars ligt. Het vierwielaandrijvingssysteem gaat middels een viscokoppeling. Als de voorwielen tractie verliezen, springen de achterwielen bij. Wederom is er keuze uit diverse vier- en zescilinders, alsmede een hybride optie.
Derde generatie Toyota Highlander
Dan, in 2013, is het tijd voor de derde generatie Toyota Highlander, de XU50. De auto groeit aanzienlijk naar een lengte van 4,85 meter. De auto is niet alleen populair in de States, maar Toyota schroeft het model daar ook in elkaar. Ook hier grote vier- en zescilindermotoren plus een hybride optie. Vanwege de grote binnenruimte gebruikt men de auto ook als taxi, daar de Ford Crown Victoria uit productie is. Voor de VS is het de ideale auto. Iets goedkoper dan een Lexus RX, maar wel ruimer. Er is plaats voor zeven en je hebt grote bodemspeling en vierwielaandrijving. In Nederland is de Lexus RX wel altijd leverbaar, maar de Toyota Highlander niet.
Vierde generatie Toyota Highlander
Dat verandert met de vierde generatie Highlander die in 2019 verschijnt. Het model groeit als kool: 4,95 meter lang is ‘ie inmiddels. Ook de breedte (1,93 meter) en hoogte (1,73 meter) mogen er zijn, net als de wielbasis (2,85 meter). Heel even is de Highlander leverbaar met een 3.5 V6, maar die gaat er in 2022 uit. Voor het eerst komt het model naar Europa toe. De enige aandrijflijn is de hybride, de rest blijft voorbehouden aan de Verenigde Staten.
De Highlander een 2.4 liter viercilinder volgens het Atkinson-principe. Dat betekent niet dat Toyota probeert maximaal vermogen eruit te halen, maar maximaal rendement. De motor kan middels een arm mengsel toch voldoende koppel en vermogen leveren om vooruit te komen. Het maximum vermogen van de 2.4 motor is 177 pk en het koppel bedraagt 221 Nm. Er is gelukkig een elektromotor aanwezig die meehelpt. Het maximum systeemvermogen is dan 248 pk en het systeemkoppel is 270 Nm.
Een snelheidsmonster is de Toyota Highlander niet. De 0-100 km/u-sprint is in 8,3 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Nu is het niet alleen een grote auto, maar met een leeggewicht van 1.990 kg is de Toyota Highlander ook een behoorlijk zware auto. Het grootste probleem voor onze markt is dat de Highlander een reguliere hybride is. Ondanks zeer acceptabele verbruikswaarden moet je in deze klasse een plug-in hybride leveren om te kunnen overleven.
Prijzen en uitvoeringen
In Nederland is de Highlander er vanaf van 70 mille, waarmee de auto richting de premium cross-overs aanschurkt die wel een PHEV-aandrijflijn hebben. De Style en de Business zijn de instapuitvoeringen. Die hebben al 3 zone climate control, 18 inch lichtmetalen wielen en keyless entry. De Highlander Executive heeft een 12,3 inch groot navigatiesysteem, Toyota Smart Connect+, een 1.200 watt sterk JBL Premium audio-systeem en 20 inch wielen.
De Highlander Business Plus heeft stoelventilatie, een head-up display en een camerafunctie in de binnenspiegel. Je kan ‘m herkennen aan de zwarte 20 inch velgen. Je wil echter de Toyota Highlander in Premium-uitvoering. Het probleem is dat je dan al tegen een prijs van 85 mille aankijkt. Een kale BMW X6 met zescilinder PHEV is er vanaf 90 mille. De Highlander is dan ook een vrij zeldzame auto in Nederland. Er zijn er in een paar jaar tijd zo’n 200 van verkocht. Daarmee is de Highlander wel populairder dan de GR86 en Supra bij elkaar.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Toyota Highlander.