De Toyota Corolla Cross is de avontuurlijke variant van de Japanse bestseller.
De komst van de crossover is niet te stoppen. Bijna alles wordt een zogenaamde crossover. Het idee is vrijwel altijd gelijk, de toepassing is anders. Dus een bestaande auto of bestaand autotype dat hoger op de poten wordt gezet. Toyota was in de jaren ’90 met de RAV4 een van de eerste fabrikanten van een crossover. Dat heeft ze geen windeieren gelegd, dat zijn wereldwijd enorm populaire auto’s. In de tussentijd kwamen daar modellen onder en boven. We zijn nu op het punt aanbeland dat van bijna elk model er ook een crossover-variant is.
Inhoudsopgave
Toyota Corolla Cross
De Toyota Aygo is opgevolgd door de Aygo X en er is ook een Toyota Yaris Cross. Er is een Toyota C-HR, maar tussen dat model en de RAV4 zag Toyota nog ruimte voor een Corolla Cross. Prijstechnisch gezien staan de C-HR en Corolla Cross erg dichtbij elkaar. De C-HR is ietsje sportiever en krapper, de Corolla Cross is iets ruimer en praktischer.
De auto staat op de GA-C variant van het TNGA-platform. TNGA is het Toyota-platform waar bijna alle moderne modellen op staan. De GA-C variant wordt gebruikt door auto’s als de Toyota Prius, Lexus UX, Toyota C-HR en de Corolla.
Afmetingen
De Toyota Corolla Cross is 4,46 meter lang, 1,82 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is de Corolla Cross 6 centimeter langer, 2,5 centimeter breder en 6,5 centimeter hoger dan C-HR. De wielbasis is echter identiek: bij beide meet deze namelijk 2,64 meter. De bagageruimte is groter van de Corolla Cross: 400 liter ten opzichte van 358 liter in de C-HR. Ook is de Corolla Cross ruimer voor de inzittenden. Ten slotte is de styling ook anders. De C-HR is vrij gewaagd vormgegeven, de Corolla Cross is erg behoudend.
In Nederland komt de Toyota Corolla Cross in 2022 op de markt. Als we kijken naar het motorenaanbod is er nog een groot verschil met de C-HR. Er is namelijk maar een aandrijflijn mogelijk voor de avontuurlijk ingestelde Corolla. Je hebt namelijk altijd de 2.0 Hybrid uitvoering. Deze heeft een systeemvermogen van 200 pk en een systeemkoppel van 206 Nm. Dat wordt bereikt door een 2.0 viercilinder Atkinson Cycle-motor en een elektromotor. Het is overigens een hybride, geen plug-in. Je kan niet laden of lange stukken alleen op de elektromotor rijden.
Hybride aandrijflijn voor Toyota Corolla Cross
De Toyota C-HR is namelijk naast de 20 Hybrid ook leverbaar met de 1.8 Hybrid of 1.2T-motor. Daardoor is de C-HR ook goedkoper in aanschaf in Nederland. Echter, als je een C-HR met 2.0 Hybrid-aandrijflijn kiest met hetzelfde uitrustingsniveau als de Corolla Cross, dan is die laatste een paar honderd euro goedkoper.
Qua prestaties staan de twee heel dicht bij-elkaar, uiteraard. Ondanks dat de Corolla Cross 200 pk heeft, is ‘ie niet echt snel. Van 0-100 km/u sprinten duurt alsnog 8,1 seconden. Wellicht komt het door de eCVT-bak en de focus op maximale zuinigheid en niet zozeer maximale-prestaties.
Over uitrustingsniveau’s gesproken, er zijn er vier voor de Toyota Corolla Cross. Het begint met de Active. Deze kun je herkennen aan de zwarte grille en raamomlijsting. De wielen zijn 17 inch groot. Items als climate control, cruise control en dergelijke zitten er allemaal al op. Een stapje hoger staat de ‘Dynamic’. Deze heeft grotere lichtmetalen wielen en chromen sierlijsten en een chromen grille. Verder heeft deze instapverlichting, dakrails en privacy glass.
Uitvoeringen
Dan zijn er nog twee luxe versies in de vorm van de First Edition en de Launch Edition. De First Edition heeft half-lederen bekleding, een smartphone lader, stoelverwarming, afsluitbare achterklep, 6 speakers, parkeerpiepers aan de achterkant en dode-hoek detectie. De Launch Edition is echter de meest complete variant. Dan krijg je dingen als volledig lederen bekleding, een JBL-installatie met 9 speakers (en subwoofer), navigatiesysteem, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming én stuurwielverwarming.
Voor een model dat in een heet marktsegment zit, is de keuze qua uitvoeringen vrij beperkt. Dat is niet overal zo. De Corolla Cross is namelijk wereldwijd verkrijgbaar. De auto is als 1.8 en 2.0 benzine en een 1.8 en 2.0 flex-fuel. Net als bij de C-HR kun je in andere landen wel kiezen tussen een 1.8 en 2.0 hybride. Opmerkelijk is dat de CH-R en Corolla Cross in gelijke uitvoering hetzelfde wegen. De 2.0 Hybride weegt in beide gevallen namelijk 1.460 kg op kenteken. Ook qua uitvoeringen is het wachten op meer smaakjes. In veel landen zijn ook Modellista-packages of GR Sport-uitvoeringen leverbaar, die net even wat lekkerder smoelen.
Meer lezen?
Wil je meer lezen over de Toyota Corolla Cross? Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog zijn verschenen over dit model.