De Toyota Corolla is de best verkochte auto aller tijden.
Als het om verkoopcijfers gaat, is de Toyota Corolla de koning van autoland. Niet alleen omdat het de meest de geproduceerde auto aller tijden is, maar omdat het dat waarschijnlijk ook voorlopig zal blijven. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de Corolla bijna een verzamelnaam is voor Toyota. In veel delen van de wereld rijdt er een andere Toyota Corolla rond of is deze aangepast voor die markt. De Corolla-naam is gebruikt voor enorm veel auto’s.
Inhoudsopgave
- Eerste generatie Toyota Corolla
- Tweede generatie Toyota Corolla
- Derde generatie Toyota Corolla
- Vierde generatie Toyota Corolla
- Vijfde generatie Toyota Corolla
- Zesde generatie Toyota Corolla
- Zevende generatie Toyota Corolla
- Achtste generatie Toyota Corolla
- Negende generatie Toyota Corolla
- Toyota Auris
- Twaalfde generatie Toyota Corolla
- Artikelen
Eerste generatie Toyota Corolla
De eerste generatie verscheen in 1966. Het was de opvolger van de Toyota Publica. Dat was een klein autootje voor eenvoudig en betaalbaar transport. Het idee van de Corolla was ditmaal niet ontstaan vanuit de overheid, maar Toyota zelf. De Corolla was er als sedan (twee- tot vierdeurs), coupé (Sprinter) en driedeurs stationwagon.
Tweede generatie Toyota Corolla
Het model bleef slechts een paar jaar in productie, want in 1970 stond de tweede generatie al klaar om het stokje over te nemen. De Corolla (E20) was een doorontwikkeling c.q. ingrijpende facelift. Wel bijzonder waren de snelle versies (Corolla Levin) met dubbele bovenliggende nokkenassen, goed voor 110 pk.
Derde generatie Toyota Corolla
De derde generatie Corolla (E30) kwam op de markt in 1974. Met dit model maakten de Japanners furore. Niet alleen in Europa, ook in de VS. Het Japanse merk werd een beetje geholpen door de oliecrisis in 1973. Dit model Corolla bleef tot 1979 leverbaar in Europa.
Vierde generatie Toyota Corolla
De Corolla E70 was de vierde generatie en verscheen in 1979. Het was overduidelijk een jaren ’80-auto, met zoveel mogelijk rechte lijnen en hoeken. Het aantal carrosserievarianten was enorm: er was een sedan (twee- of vierdeurs), hardtop coupé (tweedeurs), stationwagon (drie- of vijfdeurs) en een besteluitvoering gebaseerd op de stationwagon.
Vijfde generatie Toyota Corolla
In 1983 staat de vijfde generatie Corolla (E80) te wachten. Er zijn nu meer grote verschillen tussen de modellen. Sommige zijn voorzien van achterwielaandrijving, maar de hatchbacks en liftbacks in Europa hebben voorwielaandrijving. De Corolla Levin Coupé met 1.8 Twin Cam en achterwielaandrijving is met recht een legendarische auto die nu heel erg veel geld waard is.
Zesde generatie Toyota Corolla
Meer en meer Corolla’s kregen voorwielaandrijving met de zesde generatie van de Corolla (de E90). De auto verscheen in 1987 op de markt. Het design was iets minder hoekig dan voorheen, waarmee de Japanners iets voorliepen op de Europese fabrikanten. Naast voorwielaandrijving konden sommige modellen besteld worden met vierwielaandrijving. De leukste in Nederland was de driedeurs Corolla GTI met 125 pk, tegenwoordig een absolute zeldzaamheid.
Zevende generatie Toyota Corolla
De zevende generatie (de E100) groeit een stukje en heeft een volwassener interieur. De Liftback ziet er zelfs gaaf uit. In technisch opzicht zijn het voornamelijk heel verstandige uitvoeringen, er zijn geen sportmodellen. Mede dankzij de bewezen betrouwbaarheid en zeer duffe styling is de Corolla een verstandige doch saaie auto.
Achtste generatie Toyota Corolla
Echter, Toyota probeert met de achtste generatie Corolla toch terug te slaan. De Corolla krijg namelijk een veel opvallender uiterlijk mee. De ronde koplampen en eveneens ronde achterzijde zijn een enorme breuk met het verleden. Ook is het plotsklaps de meest origineel vormgegeven Japanse C-segmenter, want de Civic, Almera, 323, Lancer en Impreza zijn bovengemiddeld saai. De Corolla ‘G6’ heeft een snaarstrakke zesbak. Toyota doet mee met het WRC met de Corolla, wat in feite een Celica is met een Corolla-koetswerk. Al bij de facelift trekt Toyota de creatieve keutel in.
Negende generatie Toyota Corolla
De negende generatie van de Corolla (de E120) is weer terug bij af: lekker saai en degelijk. In feite zijn het twee verschillende generaties. In Japan is er een Corolla en Allex, beide modellen heten bij ons echter Corolla. De Allex is de drie- en vijfdeurs. De Corolla sedan en wagon zijn ‘echte’ Corolla’s. Voor het eerst is er ook een midi-MPV, de Corolla Verso. Deze auto wijkt overigens vrij veel af van de Corolla is bijna een eigen model. De Corolla T-Sport heeft een 192 pk sterke 1.8 zónder turbo. Na de facelift is er zelfs een Corolla T-Sport Compressor met 225 pk.
Toyota Auris
Bij de tiende generatie is het al helemaal onoverzichtelijk. Er is een ‘E140’ voor de Japanse markt. Deze zijn vanwege de Japanse regelgeving iets smaller dan de grotere modellen voor de exportmarkten. Wij in Nederland kregen dit model niet eens, de Corolla werd opgevolgd door de Auris. Later (in 2007) kwam wél de Corolla Sedan de eer verdedigen van de legendarische naam. De elfde generatie Corolla (de E160, E170 en E180) geen allemaal aan onze neus voorbij. Internationaal worden de sedans (en enkele wagons) in verschillende gedaantes wél verkocht.
Twaalfde generatie Toyota Corolla
In 2018 keert de Corolla naam weer terug. De twaalfde generatie (E210) is in Nederland de opvolger van de Auris. Inderdaad, als Toyota de naam niet naar Auris had gewijzigd, hadden ze nóg meer Corolla’s verkocht. Met de Auris probeerde Toyota het ietwat duffe imago van zich af te schudden, wat gedeeltelijk lukte. De E210 Corolla is allesbehalve saai. De auto heeft een zeer kenmerkende neus met platte en brede koplampen. Er zijn drie varianten beschikbaar: een vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon, die Toyota de ‘Touring Sports’ noemt. Voor het eerst zijn er twee hybride aandrijflijnen beschikbaar.
Facelift
In 2022 arriveert de brute GR Corolla, met vierwielaandrijving en een 304 pk sterke driecilinder, maar die is helaas niet voor Europa. Ook volgt er later in dat jaar een facelift voor de Corolla. Minimale wijzigingen zijn een belangrijk kenmerk voor deze update. De grille is wat aangepast en er is gekozen voor nieuwe mistlampen. Verder introduceert Toyota twee nieuwe kleuren voor de Corolla. Dat zijn de tinten Juniper Blue Metallic en Ash Grey.
In het interieur is de boel verder gedigitaliseerd. Aan de hand van een 10,5 inch groot infotainmentscherm én een 12,3 inch groot instrumentarium. Qua aandrijflijnen er is nog steeds keuze uit een 1.8 en 2.0 hybride. Eerstgenoemde beschikt over 140 pk, de tweeliter levert 196 pk.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Toyota Corolla.