In Nederland een zeldzaamheid, maar de Toyota Camry een absolute legendarische verkooptopper in de rest van de wereld.
Als we het hebben over populaire Toyota’s, dan is de Corolla natuurlijk de nummer 1. Maar vlak de Camry niet uit. Natuurlijk, daar zijn er iets minder van verkocht, maar het zijn aanzienlijk duurdere auto’s met meer marge. Als je daar als fabrikant heel erg veel van verkoopt, zit je dus gebakken.
Inhoudsopgave
De eerste generatie Toyota Camry (A50) is een middelgrote sedan die voor het eerst in 1979 op de markt komt. De auto heet dan nog ‘Celica Camry’, net zoals je vroeger eerst ook de Celica Supra had. De naam Celica was enkel om de marktpositie te bepalen van de auto, in technisch opzicht deelden de twee niet veel met elkaar. Sterker nog, de eerste generatie Celica Camry (A50) was in principe de Carina (A40) die wij in Europa konden krijgen.
F120 Concept
In 1981 toont Toyota de F120 Concept. Deze auto was een voorbode voor de tweede generatie Camry. Die kwam al in 1982 op de markt. De tweede generatie Camry (V10) arriveerde in 1983 bij de Nederlandse dealers. De naam ‘Celica’ kwam te vervallen. De auto heette nu gewoon Toyota Camry. Er is keuze uit een vierdeurs sedan of een vijfdeurs liftback. In Nederland kon je kiezen uit diverse 1.8 en 2.0 viercilinders, zowel diesel als automaat.
De tweede generatie Toyota Camry (V20) verschijnt in 1986. Deze was al ietsje groter en aanzienlijk moderner. Voor het eerst kon je de Camry nu krijgen als stationwagon. Ook een V6 motor was mogelijk. Die laatste was dermate goed dat de auto als ‘Lexus ES250’ op de Amerikaanse markt verscheen als luxe uitvoering, zodat de gloednieuwe LS400 niet alleen in de showrooms zou staan.
Twee soorten Camry’s
In 1990 gebeurt er iets opmerkelijks. Toyota deelt de Camry-lijn in tweeën. In Japan verkoopt men de kleinere variant (V30 en later V40). In de rest van de wereld levert Toyota de iets grotere versie, de XV’s. Deze zijn voornamelijk ietsje breder, handig om uit de kluiten gewassen Europeanen en Amerikanen te huisvesten. In 1991 komt in Nederland de derde generatie Camry op de markt (de XV10). Deze is er als sedan, enorm grote stationwagon (met twee ruitenwissers achter) en in de VS als Coupé.
De vierde generatie Camry komt in 1996 op de markt, ook in Nederland. De auto wordt nu nog nadrukkelijker iets hoger in de markt gezet. In Nederland hadden we de Carina en later de Avensis die in het D-segment opereren, de Camry staat daarboven. Je kan de auto krijgen als verstandige 2.2 GL met handbak, maar de topversie is de 3.0 GX met V6, automaat en luxe uitrusting. Echt aanslaan doet het model niet in Nederland overigens. In dit segment van de grote sedans (er is een stationwagon, maar niet voor Europa) kiest men eigenlijk het liefste Zweeds of Duits.
Vijfde generatie Toyota Camry
In 2001 probeert Toyota het nóg een keer met de vijfde generatie Camry (XV30). Deze borduurt duidelijk voort op de vorige generatie qua uiterlijk. Gewoon een strakke sedan waar niets op aan te merken valt. In Nederland is de auto zeldzaam impopulair. In het eerste volle jaar worden er nog 500 van verkocht, maar daarna zakt het hard in. Het probleem is het volgende: in Europa zien we een sedan boven een D-segment auto als een E-segment auto. Dat is in Europa bijna automatisch het luxe segment. Dus moet de Camry concurreren met een Audi A6. In de rest van de wereld is de Camry ‘gewoon’ een keurige middelgrote sedan. Ondanks dat de Camry niet aan de straatstenen is kwijt te raken in Nederland, verkoopt Toyota alleen in de VS al een paar honderdduizend stuks op jaarbasis. Toyota Nederland haalt de Camry in 2004 van de markt.
Voor het eerste een hybride Toyota Camry
In de rest van de wereld wordt de Camry uiteraard nog verkocht. De zesde generatie Camry (de XV40) komt in 2006. Wederom is deze er enkel als sedan. Er is wel een verschil tussen het model dat je in de VS kunt kopen of in Azië. De Amerikaanse versie heeft platte koplampen en een grille in carrosseriekleur, de Japanse versie heeft meer vierkante koplampen en een grote chromen grille. Qua motoren is er keuze uit een 2.4 benzine of een dikke 3.5 V6. Voor het eerst is er een hybride versie.
In 2011 komt de zevende generatie Camry (XV50) op de markt, wederom niet in Nederland. Dikke viercilinder, een hybride of een grote V6 zijn te verkrijgen. Wederom is er enkel een sedanversie. Wederom is er een verschil tussen de Amerikaanse en Aziatische versie. Over Aziatische versies gesproken, de Toyota Camry is in Japan leverbaar als Daihatsu Altis. De Altis en de Camry van deze generatie blijft tot 2017 in productie.
Opvallend
De achtste generatie Camry (XV70) is in design-opzicht een revelatie. Eindelijk neemt Toyota afscheid van het erg anonieme visuele karakter dat de Camry altijd heeft gekenmerkt. De verschillen tussen de Japanse en Noord-Amerikaanse Camry is minimaal. Ook nu is de auto leverbaar als Daihatsu Altis. Ook komt de Camry naar Nederland. Pas in 2019 keert het model weer terug naar Europa. Niet omdat we in Nederland ineens sedans kopen, maar omdat de Avensis uit productie is gegaan. Er is geen opvolger voor die auto.
Dus de Camry vervangt die auto min-of-meer. Wel is de Camry in de tussentijd gegroeid. Op veel markten kun je de Camry krijgen met een dikke 2.5 viercilinder of een 3.5 V6, in Europa moeten we het doen met de 2.5 Hybrid. De terugkeer van de Camry is overigens dramatisch. Ze worden nauwelijks verkocht. In 2019 iets meer dan 100, in 2018 nog geen 80 stuks en in 2021 amper 50 exemplaren. Dat terwijl het slechtste jaar (2022) nog moest komen. Daarmee is de Camry minder populair dan in 2008, terwijl het model toen niet eens meer leverbaar was.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Toyota Camry.