Klein, hip, crossover, goede badge. De Toyota C-HR is zo’n auto waar de marketingafdeling goed over heeft nagedacht.
In relatief korte tijd is de autobranche enorm veranderd. Met name als het gaat om koetswerkvarianten. Alle MPV- en andere monospace-achtigen waren vrij abrupt uit de gratie. In plaats daarvan wilde men crossovers, crossovers en nog meer crossovers. Dit zijn in principe gewoon normale auto’s: ze hebben een chassis met zelfdragend koetswerk. Het zijn dus zeker geen SUV’s of terreinwagens. Men wil enkel de sportieve looks van een SUV, niet het verbruik, het mindere comfort, het hogere gewicht en de minder goede rijeigenschappen.
Toyota C-HR Concept
In 2014 toonde Toyota de C-HR concept. Toyota was destijds nog relatief behoudend qua design. Niemand had dus een idee van het feit dat het model daadwerkelijk zou op de markt zou komen. De C-HR werd aan het grote publiek getoond op de Salon van Parijs in 2014. De enorme wielen, de matblauwe lak, de lage daklijn: alles duidde erop dat het een conceptstudie was van een model waarmee Toyota op termijn misschien iets ging doen.
Nu heeft Toyota er een handje van om een lange weg van concept naar productiemodel te hanteren. Denk aan de concepts die de GT86 en Supra voorgingen. De Toyota C-HR kwam ook op de markt, zij het relatief snel. Al in maart van 2016 werd de product toeversie Vande Toyota C-HR op de Salon van Geneve onthuld. De verschillen met de concept waren uiteraard groot, maar minder groot dan je aanvankelijk zou denken. De naam ‘C-HR’ kan op diverse manieren worden volgens Toyota. Het is in elk geval een compacte auto die hoog op de poten staat (Compact High Rider).
Introductie Toyota C-HR
De Toyota C-HR staat op het TNGA-platform van Toyota. Om preciezer te zijn, het TNGA-C of GA-C platform. Hier staan meerdere compacte Toyota’s op, zoals de Prius, Corolla en Corolla Cross, alsmede de Lexus UX. De C-HR komt in de herfst van 2016 op de Nederlandse markt. Er is keuze uit slechts twee motoren. De eerste is een 1.2T, een moderne 1.2 liter grote viercilinder met een turbo, goed voor 116 pk en 185 Nm. Naar keuze kun je deze bestellen met een handbak of automaat. De tweede optie heeft altijd een automaat, want dat is de C-HR Hybrid. Deze heeft de aandrijflijn van de Prius en Corolla Hybrid. De 1.8 motor is gekoppeld aan een elektromotor, maar kan niet opgeladen worden met een stekker. Wel moet het gebruik veel lager liggen. Het minst zuinig is de 1.2T met vierwielaandrijving, die standaard altijd een automaat heeft.
Uitvoeringen
Qua uitvoeringen is er een enorm woud aan mogelijkheden. In 2016 begint het met de Comfort, Dynamic, Executive, First Edition, Premium, Bi-Tone en Bi-Tone Plus. In de loop der jaren komen daar nog modellen als de Urban, Energy en Active bij. Een airco is gelukkig altijd standaard, maar is op de basisuitvoering (Comfort) handbediend en automatisch bij alle andere Toyota C-HR’s. Sowieso mist de Comfort de meeste dingen die je eigenlijk toch wel wil (navigatie, lederen stuurwiel, dimmende binnenspiegel en een DAB-radio bijvoorbeeld).
Facelift Toyota C-HR
In januari van 2020 wordt de populaire Toyota C-HR voorzien van een facelift. De uiterlijke zijn vrij bescheiden. Dit is een auto die veel mensen kopen vanwege het stoere uiterlijk, dus logisch dat Toyota daar niet al te veel aan gaat wijzingen. Anders gezegd: een ingrijpende facelift voer je alleen door als de resultaten achterlopen op de verwachtingen. De bumpers is iets ander, de koplampen zijn licht gewijzigd en verder zijn er een paar kleine details, plus wat nieuwe wielen en kleuren.
Krachtigere hybride
De veranderingen op technisch vlak zijn anders. Er komt namelijk nog een hybride-aandrijflijn bij. Wederom is het géén plug-in hybride. In Nederland is dat nog een dingetje, vanwege eventueel halftarief bij de motorrijtuigenbelasting. De nieuwe hybride aandrijflijn kennen we al uit de Corolla. Het is de ‘2.0 Hybrid’. Dus met een 2.0 motor in plaats van 1.8 viercilinder. In plaats van een bescheiden systeemvermogen van 122 pk (voor de 1.8) leert de 2.0 een gezamenlijk vermogen van 184 pk. De elektromotor is een sterk (72 pk), het is dus echt de 2.0 viercilinder die meer vermogen kan leveren. De prestaties zijn aanzienlijk verbeterd. Van 0-100 km/u sprinten duurt nu slechts 8,2 seconden, in plaats van 11 tellen.
Exit 1.2T
De 1.2T is nog leverbaar, zij het alleen als Comfort en Dynamic. Ook een automaat is niet meer mogelijk, evenals vierwielaandrijving. Sterker nog, de 1.2T wordt al in de zomer van 2020 geschrapt, nadat deze amper 6 maanden op de bestellijsten vermeld stond. In relatief korte tijd is de C-HR uitgegroeid tot een lieveling van de Toyota-dealers. In 4 jaar tijd zijn er namelijk bijna 16.000 van verkocht. Daarmee is de Toyota C-HR populairder dan modellen als de Prius Wagon, Verso-S, Yaris Verso en iQ. Waarmee de duidelijkheid is dat men in het compacte segment ook graag een crossover heeft.
Meer artikelen over de Toyota C-HR?
Wil je meer lezen over de Toyota C-HR? Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog zijn verschenen over dit model.