Beter te laat dan helemaal niet op komen dagen. De Toyota bZ4X is de eerste elektrische auto van de Japanners.
Met de Prius had Toyota een van de eerste ‘muesli’-auto’s. Nu was het niet de eerste op grote schaal geproduceerde hybride auto (dat was de Honda Insight) of de eerste milieuvriendelijke auto. De Toyota Prius was wél de auto die dat imago met zich mee droeg. Het idee was simpel: een Atkinson-benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor ter assistentie. Als je voorzichtig deed, kon je er enkele kilometers mee rijden.
Inhoudsopgave
Daaropvolgend ging Toyota verder met het elektrificeren van het modelgamma. Eerst met de Lexus G450h, later met bijna alle modellen. Het idee van een hybride was vooruitstrevend en met het juiste gebruik kon je erg zuinig rijden. Volledig elektrificeren wilde Toyota niet aan, de Mirai toonde aan de Toyota ging voor een toekomst op waterstof. Helaas besloten de ontwikkeling, de markt en de techniek anders. In de tijd dat veel merken overstapten naar PHEV’s en volledige EV’s, had Toyota enkel hybrides in de aanbieding. Om niet de boot te missen, moest Toyota snel een elektrische auto bouwen.
Samenwerking met Subaru
Daarvoor werkt Toyota samen met Subaru. Logisch, die twee Japanse merken werkten ook al samen aan hun sportieve coupe’s, de Toyota GT86 en Subaru BRZ. Omdat een elektrische auto compleet anders is dan een auto met verbrandingsmotor, is er ook een nieuw platform nodig. Dat komt er in de vorm van het e-TNGA-platform, dat staat voor electric-Toyota New Global Architecture. Dat is overigens een verzamelnaam, want er zijn diverse varianten van dat platform. Het elektrische platform heeft weinig te maken met die van de hybrides, Toyota noemt het intern zelf overigens het 40PL-platform. Om het verwarrender te maken, het e-Subaru Global Platform (e-SGP) is exact hetzelfde.
Debuut Toyota bZ4X Concept
In april 2021 debuteert op de Shanghai Motor Show de Toyota bZ4X Concept. Die auto is precies wat de trend voorschrijft: een compacte elektrische crossover met opvallende styling. In oktober van 2021 toont Toyota het productiemodel dat eigenlijk nauwelijks afwijkt van het concept. Datzelfde geldt overigens voor de Subaru Solterra. Die auto is in basis identiek, maar heeft een Subaru-sausje gekregen.
Positie Toyota BZ4X versus RAV4
Prijstechnisch zit de Toyota bZ4X heel erg dicht tegen de RAV4 aan. Wat dat betreft is het niet vreemd dat Toyota juist kiest voor een compacte elektrische crossover, daar deze wereldwijd goed te verkopen zijn. De Toyota bZ4X is 4,69 meter lang, 9 centimeter langer dan een RAV4. De breedte is 1,86 een paar millimeter breder dan een RAV4. De hoogte is met 1,65 meter juist drie centimeter lager dan de PHEV. Het grootste verschil is echter de wielbasis. Die is bij de RAV4 een keurige 2,69 meter, maar bij de bZ4X een flinke 2,85 meter.
Prestaties
Ook is er een verschil qua indeling. Het platform van de bZ4X is in principe alleen een grote accu tussen de wielen. De elektromotor zit op de vooras. Deze is goed voor 204 pk, een vermogen dat je veel ziet bij elektromotoren (het is precies 150 kW). Het maximumkoppel is 265 Nm. Het grote nadeel van een elektrische auto is het hoge gewicht en dat is bij de bZ4X niet anders. Het apparaat heeft een kenteken-gewicht van 1.920 kilogram. De prestaties zijn in absolute termen dan ook niet anders dan modaal te noemen.
Van 0-100 km/u accelereren duurt 8,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Nu voelt de bZ4X – net als elke moderne elektrische auto – niet sloom aan. Omdat het koppel direct vanaf 0 toeren paraat is, kun je er lekker vlot mee door het verkeer forensen. Qua actieradius is het keurig voor elkaar. De 71,4 kWh-batterij is volgens Toyota goed voor een actieradius van 450 km. Snelladen kan met 150 kW.
Uitvoeringen
In Nederland kun je de auto krijgen in 4 verschillende uitvoeringen. De instapper is de ‘Active’, die voor minder dan 50 mille in de prijslijst staat. Ongeveer op het prijsniveau van een RAV Hybrid. Een stapje hoger staat de Dynamic. Het topmodel is de Premium. De bZ4X in Premium-trim is de enige waarbij je keuze hebt qua aandrijflijn. De Active en Dynamic hebben altijd één motor op de vooras en voorwielaandrijving. Dat kan bij de Premium ook, maar vierwielaandrijving middels een motor op de achteras is ook mogelijk.
Deze is met 211 pk nauwelijks sterker, maar voelt dankzij het aanzienlijk hogere gecombineerde koppel (336 Nm) aanzienlijk krachtiger aan. Het gewicht stijgt naar meer dan 2.000 kilo (2.005 om precies te zijn), maar de prestaties zijn desondanks ietsje beter. Van 0-100 km/u sprinten duurt nu nog maar 7,7 seconden als je het gas vol intrapt. In 2022 krijgt de auto nóg een familielid in de vorm van de Lexus RZ 450e die aanzienlijk hoger in de markt wordt gezet. Toyota kondigt tevens aan tot 2025 met een enorme lading aan nieuwe elektrische auto’s op de proppen te komen.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Toyota BZ4x.