De kleine Toyota Aygo X is de goedkoopste Toyota na de Aygo.
Het klinkt heel erg logisch voor Japanse fabrikanten dat ze groot zijn in kleine auto’s. Kijk naar specialisten als Suzuki en Daihatsu. Het grote probleem is dat het heel erg moeilijk geld is verdienen met die auto’s. In deze prijsklasse zijn de marges erg laag. Dat niet alleen, omdat de auto uit Japan komt, moet er flink wat belasting (importtaksen) betaald worden voordat de auto überhaupt in de showroom kan staan. Toyota maakte het zich er nog iets slimmer van af. Kleiner dan de Starlet (later Yaris) maken ze niet. Voor de thuismarkt worden de kleinste modellen door Daihatsu gebouwd.
PSA
In Europa loste Toyota dat anders op met de Toyota Aygo. Dit was een samenwerkingsproject (B-Zero genaamd) tussen PSA en Toyota. PSA is (tegenwoordig Stellantis) het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. Daaruit kwam een drieling voort: de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo. De Aygo week iets meer af van de Franse tweeling. De auto’s werden in Tsjechië gebouwd in een gezamenlijke fabriek. Vanwege extreme eisen van de EU en veranderingen in de markt is het bijan niet meer rendabel om een kleine A-segment auto te bouwen. Kia en Hyundai investeren nog in nieuwe auto’s in die klasse met de Picanto en i10, maar de rest van de merken houdt de oudere auto’s in het gamma totdat ze niet meer voldoen aan de eisen.
Einde samenwerking
De samenwerking tussen Toyota en PSA heeft gelid tot twee extreem succesvolle generaties. Wanneer Stellantis zich op zichzelf focust (er zijn vele merken), neemt Toyota de fabriek in Tsjechië over. De TPCA-fabriek wordt omgedoopt dot TMMCZ-fabriek in 2022. Op deze manier kan Toyota compacte modellen voor de Europese markt bouwen en verkopen, zonder te maken te krijgen met enorm hoge importtaksen. In deze fabriek wordt de reguliere Aygo niet meer gebouwd, wel de Toyota Yaris, de B-segment hatchback. Om de voormalige Aygo-klant tegemoet te komen, is er een Aygo X.
Deze auto wordt gepositioneerd onder de Yaris, maar boven de reguliere Aygo. De reden daarvoor is vrij simpel. Kleine auto’s zijn weliswaar erg gewild en populair, maar er is simpelweg geen geld mee te verdienen voor fabrikanten. De Aygo X is letterlijk en figuurlijk ietsje hoger gepositioneerd. De Aygo X staat op het TNGA-platform. Het mooie daarvan is dat het schaalbaar is en dus in verschillende formaten gebruikt kan worden.
Toyota Aygo X groter dan Aygo
De Toyota Aygo X is in vergelijking met zijn voorganger een stukje groter in alle maten. Qua lengte scheelt het maar liefst 23,5 centimeter. De breedte is ook flink toegenomen: 13 centimeter. De Aygo X is ook nog eens 6,5 centimeter hoger en die wielbasis is 9 centimeter groter. Dat is niet ietsje gegroeid maar stiekem gewoon een klasse hoger. Dat zie je ook aan de bagageruimte van 231 liter, 63 liter meer dan voorheen. Daarnaast is de Aygo X ook bijna 100 kilogram zwaarder.
Motor
De motor is daarentegen identiek. De 1.0 VVT-i driecilinder wordt namelijk overgenomen uit de reguliere Aygo. Deze is ook in de Aygo X goed voor 72 pk bij 6.000 toeren en 93 Nm bij 4.400 toeren. Een racemonster is de Aygo X dan ook niet, de topsnelheid is met 158 km/u zelfs lager dan die van de oude Aygo. Standaard heb je de beschikking over een vrij eenvoudige handgeschakelde vijfbak. Optioneel is een CVT-automaat leverbaar op alle uitvoeringen, behalve het basismodel.
Uitvoeringen Toyota Aygo X
De Toyota Aygo X komt er in een paar smaakjes. Het begint met een naamloos basismodel. Dit is de prijspakker die 15.995 euro moet gaan kosten. Ter referentie, de goedkoopste Toyota Aygo kostte 13.595 euro, een stijging van 2.400 euro. Daarboven is er een ‘Play’, ‘First’, ‘Envy’ en de ‘Limited’. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de Aygo X aanzienlijk luxer is dan zijn voorganger. Zo heb je op het basismodel al items als airco, elektrische ramen, LED-dagrijverlichting en een 4,2 inch groot multimedia scherm met 2 speakers. Ook bijzonder: standaard heb je 17 inch stalen velgen.
Aygo X Limited
De Play heeft een uitgebreider infotainment-systeem met 7 inch scherm en 4 speakers met Apple CarPlay en Android Auto + achteruitrijcamera. De First kun je herkennen aan de lichtmetalen wielen, climate control en LED-koplampen. De Envy heeft zelfs 18 inch wielen, 9 inch infotainmentscherm met draadloze Apple CarPlay en eventueel een cabriodak. Het topmodel is de Aygo X Limited met het Design Pack Limited Edition. Dat betekent een groene Uto met zwart dak en oranje accenten. Deze uitvoering kost meer dan 22 mille, waardoor het betaalbare aspect van de Aygo wel een beetje verloren is gegaan.
Meer lezen over de Toyota Aygo X?
Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder verschenen over de Toyota Aygo X op Autoblog.