De Toyota Aygo is de kleinste Europese auto van de Japanse gigant.
Toyota is een van de grootste fabrikanten wereldwijd. Toch hebben ze de grootst mogelijke moeite met het maken van kleine auto’s. Dat komt omdat dat wellicht het lastigste is om te doen. Een kleine auto moet namelijk bijzonder goedkoop zijn, zowel in aanschaf als gebruik. In veel gevallen is het bijna net zo duur om een iets grotere auto te ontwikkelen die je ook weer kunt verkopen voor een hogere prijs.
Kleine auto’s bieden echter wel voordelen. Zo kun je alsnog een interessante winst maken door de enorme aantallen. Kleine en goedkope auto’s verkopen over het algemeen erg goed. Daarnaast is een kleine auto voor veel mensen hun eerste nieuwe auto. Dus je kan in elk geval werken aan de binding met de klant.
Inhoudsopgave
Daihatsu
In Japan zijn kleine auto’s enorm populair. Toyota biedt weliswaar kleine auto’s aan in het thuisland, maar deze bouwt Daihatus, niet Toyota zelf. Daihatsu is een specialist op het gebied van kleine auto’s. Zo hoeft Toyota niet het wiel opnieuw uit te vinden en kan Daihatsu grotere aantallen produceren. Het is alleen bijzonder lastig om deze auto’s te exporteren. Natuurlijk zijn er kleintjes als de Daihatsu Cuore en Suzuki Alto die met succes verkocht werden in Europa. Het nadeel is dat deze auto’s nog eens extra zwaar belast worden omdat ze vanuit Japan komen. Hierdoor is het nauwelijks de moeite om deze toch al goedkope auto’s aan de man te brengen. Dat is dan ook precies de reden dat een merk als Daihatsu zijn activiteiten in Europa heeft gestaakt.
Samenwerking met PSA
Toyota moest dus met een originele oplossing komen voor een model onder de Yaris. Die auto werd telkens groter en luxer, waardoor er aan de onderkant ruimte kwam voor een eenvoudige auto. Het idee was om samen te gaan werken met PSA, die óók een kleine stadsauto wilde als opvolger voor de Citroen Saxo en Peugeot 106. Er werd één auto ontworpen en ontwikkeld die qua uiterlijk afweek, maar in technisch opzicht identiek was. Toyota nam dat gedeelte voor zijn rekening. PSA kon zich vervolgens focussen op de fabriek, assemblagelijnen en routing. Deze samenwerking begon in 2002. Omdat de auto specifiek voor Europa was bedoeld, kwam de fabriek ook in Europa te staan (Tsjechië).
Onthulling Toyota Aygo
Het resultaat werd in 2005 onthuld. De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo. Waar de C1 en 107 nog enige verwantschap toonden, was de Aygo compleet anders. De Aygo kwam ook in 2005 in Nederland op de markt. Er was keuze uit een 1.0 driecilinder motor, een Daihtasu-ontwerp nota bene. De benzinemotor kon je ook bestellen met een ‘automaat’, dat eigenlijk een gerobotiseerde handbak was. Ook was er een PSA-motor beschikbaar: de 1.4 driecilinder diesel. Je kon kiezen uit de driedeurs model of een vijfdeurs. De instap-modellen waren niet alleen erg goedkoop, maar ook bijzonder kaal. Stuurbekrachtiging was niet eens standaard. Dankzij de kleine wieltjes had je het overigens ook niet echt nodig.
Facelift
In 2009 werd de Aygo gefacelift. Toyota veranderde er niet te veel aan. Iets andere bumpertjes, andere koplampen en achterlichten zijn de grootste wapenfeiten. De motor was alsnog een 1.0 12v driecilinder benzinemotor, de diesel was komen te vervallen vanwege een serieus gebrek aan belangstelling.
Logisch, de 1.0 benzine was al erg zuinig. Het omslagpunt laag daardoor erg hoog en mensen die veel kilometers maken, kiezen dan liever een iets grotere en comfortabelere auto. Goed nieuws was dat er nu veel meer uitvoeringen leverbaar waren. In 2012 werd de Aygo nog even minimaal strakgetrokken.
Tweede generatie Toyota Aygo
In 2014 verscheen de tweede generatie Toyota Aygo. Ditmaal hadden de designers er echt hun best opgedaan. Het was uiteraard alsnog een kleine auto, maar wel met een heel eigen gezicht dat nu nog meer afweek van de Citroën en Peugeot versie. Wederom was er keuze uit slechts een motor, alsnog die 1.0 12v driecilinder. Ook kun je weer kiezen tussen drie of vijf deuren. Belangrijk verschil: de 1.2 PureTech driecilinder die je wel vind in de Peugeot 108 en Citroen C1, is nooit geleverd in de Aygo.
Facelift
In 2018 werd de Toyota Aygo gefacelift. De bumper is nieuw en de koplampen zijn gewijzigd. Zo is er zelfs heuse dagrijverlichting. Ook aan de achterzijde zijn er nieuwe lampen. In het interieur zijn er nieuwe bekleding, nieuwe interieurverlichting en een compleet nieuw instrumentarium. Technisch gezien blijft de motor hetzelfde, maar is het onderstel wel op details aangepast. In 2021 gaat Toyota met een kammetje door het aanbod. Zo wordt de niet al te populaire driedeurs versie geschrapt. Wel blijft de auto leverbaar met een enorme hoeveelheid aan verschillende uitvoeringen.
Toyota Aygo X
In 2021 verschijnt er een nieuwe Aygo, in de vorm van de Aygo X (spreek uit: Cross). Dit is de vervanger van de Aygo, maar het is geen directe opvolger. Ten eerste is het een cross-over en ten tweede is de auto een slagje groter. Helaas betekent dit alles ook dat de Aygo X duurder is.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Toyota Aygo.