De Toyota Auris is de opvolger én voorloper van de Corolla.
Je zou kunnen zeggen dat het heel erg vreemd is om en bestseller een nieuwe naam te geven. Toch is dat precies wat Toyota heeft gedaan in 2006. De Toyota Corolla is een van de bestverkochte auto’s ter wereld aller tijden. Het is dus eigenlijk heel apart dat een bestseller weliswaar een opvolger krijgt, maar dat deze dan een andere naam krijgt.
Inhoudsopgave
De Toyota Corolla is een auto die wereldwijd verkocht wordt. Per continent heeft de auto net een andere rol in te vullen. In Europa heeft de Corolla helaas nogal een belegen naam. De Corolla is altijd een auto geweest die heel veel mensen wereldwijd moet aanspreken, dus heb je te maken vrij uitwisselbaar generiek design. In de jaren ’90 probeert Toyota iets met ronde koplampen, specifiek voor de Europese markt. Dat pakt niet heel erg goed uit. De E110 was een saaie auto met een rare snuit erop. Logischerwijs stapt Toyota in 2001 met de E120 terug op degelijk en eenvoudig design.
Minder saai dan de Corolla
Maar ja, dat zorgt in Europa weer de nodige kritiek. De Corolla is goed, maar saai. Geweldige occasion, maar daar blijft het wel bij. Voor de volgende wordt de Corolla helemaal anders. Eind 2006 op de salon van Parijs worden we verrast door de Toyota Auris Space Concept. Auris is een verwijzing naar Aurum: goud. Precies de kleur van de concept.
Introductie Toyota Auris (E150)
In 2007 verschijnt het productiemodel, de E150. Ondanks dat de auto ontwikkeld is met Europa in het achterhoofd, is de Auris ook leverbaar in Japan, zij het alleen als vijfdeurs. In Nederland komt de Auris er ook als driedeurs. Het motorenaanbod is typisch Toyota. De 1.3 VVT-i kennen we uit de Yaris en de 1.6 VVT-i uit de vorige Corolla. Dan zijn er diverse diesels. Een 1.4 D4-D met 90 pk en een 2.0 D4-D met 128 pk en een 2.2 diesels met 177 pk. Dat is dan ook meteen de meest krachtige Auris die er is. Deze motor kun je bestellen als GT180 en dan krijg je een sportievere aankleding. In 2009 komt er een 1.8 benzineversie bij.
In 2010 krijgt de E150-generatie van de Toyota Auris een facelift. Daarbij vallen een paar dingen op. Ten eerste het aanbod van de driedeurs, die wordt ernstig verminderd. Er is alleen een 1.3 of 1.6 benzine in een beperkt aantal uitvoeringen. De vijfdeurs is er ook met die benzinemotoren, evenals de 1.4 en 2.0 diesels 90 of 128 pk. Maar het meest bijzondere is de Toyota Auris HSD, waarbij die afkorting staat voor Hybrid Synergie Drive. In feite is het de techniek van een Toyota Prius, maar dan niet in zo’n vreemde verpakking.
Hybrid
De Auris Hybrid combineerde een 1.8 viercilinder motor met een elektromotor. De accu hiervan kon worden opgeladen door de energie die vrijkomt bij het (af)remmen of de verbrandingsmotor. Daardoor is de Auris Hybrid de sterkste Auris die je kan krijgen. Dat niet alleen, het is ook de meest zuinige. Volgens Toyota is een verbruik van 1 op 25 mogelijk, dat nog zuiniger is dan de kleine dieselmotor. Net als de Prius en Lexus CT200 heeft de Auris HSD in Nederland een interessante bijtelling, waardoor de auto een behoorlijk succes wordt in ons land.
Tweede generatie Toyota Auris (E170)
In 2013 verschijnt de Auris van de E170-generatie. Bijzonder is dat de auto niet overal Auris genoemd wordt. In Australië heet exact dezelfde auto gewoon Corolla. De driedeurs hatchback is komen te vervallen. Als je een hatchback wil, krijg je altijd een vijfdeurs. Wel is er nu extra keuze in de vorm van een stationwagon, die ze de Auris Touring Sports noemen. Bijzonder: de Auris heet in de VS ‘Toyota Corolla iM en wordt gezien als een sportieve variant.
De aandrijflijnen van de E150-generatie worden overgenomen door de E170. Dus een 1.3, 1.6, 1.4 diesel, 2.0 diesel en de 1.8 hybride. De focus ligt uiteraard op hybride, je kan ‘m krijgen in maar liefst 9 verschillende uitrustingsniveau’s, exclusief de eventuele dealer-speciaaltjes.
Facelift
In 2015 krijgt de Auris een facelift. Hierbij krijgt de auto een nieuwe snuit aangemeten waarmee de auto keurig in de pas loopt met de Yaris en Avensis, die ook de kenmerkende spitse voorzijde hebben. De 1.3 benzinemotor blijft, maar de 1.6 is eruit. In plats daarvan is er nu een 1.2 turbo. Deze heeft 116 pk en 185 Nm en doet het uitstekend in de NEDC. Gemiddeld moet je bijna 1 op 21 kunnen halen, alhoewel niemand dat in de praktijk haalt, uiteraard.
Daarbij is de Auris met hybride aandrijflijn nog altijd de meest zuinige en dus prijstechnisch de meest interessante in Nederland. Helemaal omdat je dan standaard ook een automaat hebt. In 2019 gaat de Toyota Auris uit productie en komt er een opvolger. Toyota beseft dat ze eigenlijk een Corolla hebben gemaakt met een andere naam, wat feitelijk eigenlijk ook zo is. In plaats daarvan pakt Toyota het iets anders aan. De nieuwe Corolla die in 2019 komt en de Auris opvolgt heeft de bekende naam, maar vooral aanprekende styling.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Toyota Auris.