De Toyota Yaris is al 20 jaar de auto die je iedereen adviseert op verjaardagsfeestjes.
Eind jaren ’90 was Toyota een gevestigde naam. De Japanse fabrikant stond erom bekend zeer doorwrochte en betrouwbare auto’s te bouwen. De Camry, Carina, Corolla en Starlet waren gevestigde namen. Nadeel: Toyota had ook een belegen imago. De auto’s waren zo spannend als een pak Brinta. Rond deze periode probeerde Toyota wat extra schwung te geven aan hun gamma. De Corolla kreeg een opvallende snoet met ronde koplampen, de Carina werd vervangen door de Avensis en de MR2 en Celica waren gewaagder dan ooit qua design. Een stap die ook bij die strategie hoorde was de Toyota Yaris.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Toyota Yaris
De Yaris was de opvolger van de oude Starlet. De eerste generatie Yaris (XP10) kwam in 1999 op de markt. Het was de productieversie van de Toyota Funtime concept uit 1997. Het werd meteen de Europese Auto van het Jaar, de eerste Japanse auto na de Nissan Micra die dat voor elkaar kreeg. De Yaris was direct een hit voor de Nederlandse importeur. In 1999 werden er meer dan 6.700 van verkocht en in 2000 zelfs 10.767 stuks. Daarmee is 2000 nog altijd het beste jaar ooit voor de Yaris.
Drie varianten
Er waren drie carrosserievormen: een driedeurs, vijfdeurs en een Verso. Die laatste was een soort MPV-achtige variant, die wereldwijd niet populair was, maar in Nederland juist wel. Met name onder senioren was het een succesvol apparaat. De leukste versie was de Yaris T-Sport, met een 105 pk sterke 1.5 VVT-i motor. De Yaris (XP10) werd in 2003 subtiel gefacelift, met het kenmerkende druppeltje aan de onderzijde van de koplamp. Een Yaris Turbo was nog een tandje sneller, maar zeer zeldzaam in Europa.
Tweede generatie Toyota Yaris
De tweede generatie Yaris (XP90) kwam in 2005 naar ons land. De Yaris werd iets groter en volwassener. Er was nu keuze uit twee soorten: een driedeurs en een vijfdeurs. De Verso kreeg geen opvolger. Er was nu wel een Yaris Sedan, die voorheen Toyota Echo heette. De leukste versie voor petrolheads is wederom de T-Sport. Deze heeft een 130 pk sterke 1.8 uit de Toyota Avensis. Het is een klassiek GTI-recept, een grote motor in een kleine auto met sportieve aankleding. Het was zeker geen Clio RS qua sensaties, maar de kosten om te kopen en rijdend te houden waren ook aanzienlijk gunstiger. De Yaris XP90 kreeg in 2009 een bescheiden facelift.
Derde generatie Toyota Yaris
De derde generatie van de Toyota Yaris (XP130) verschijnt in 2011. Wederom wordt de Yaris een stukje groter en volwassener. Logisch, want inmiddels is het niet meer de kleinste Toyota, dat is de Aygo die in de tussentijd onder de Yaris was gepositioneerd. Vanaf deze generatie zagen we dat Toyota de driedeurs ietsje begon uit te faseren. Alleen de 1.0 en 1.3 benzinemotoren waren namelijk met drie deuren te krijgen. De 1.4 diesel was er puur als vijfdeurs.
Hybride
Veel relevanter én unieker is de Toyota Yaris Hybrid. Hiermee was Toyota de eerste in het B-segment met een hybride. De Full Hybrid had twee motoren: een 1.5 Lean Burn viercilinder met daarnaast een compacte elektromotor. De combinatie was afgestemd op maximale efficiëntie. Het vermogen van 100 pk en het koppel van 169 Nm was daarom niet echt heel indrukwekkend. In de praktijk was deze auto echter de lieveling voor particulieren. De Yaris is niet alleen zeer betrouwbaar, maar met de hybride aandrijving kon je gemakkelijk 1 op 20 halen. Nu bleef het achter op de NEDC-belofte van 1 op 28, maar desondanks was het een zeer zuinige auto, de bovendien prettig in de omgang is. Het is immers een Toyota.
Facelifts
Met de facelift gebeurt er op technisch vlak niet heel erg veel. Wel als het gaat om uiterlijk, want de Yaris heeft een veel assertievere snoet gekregen. Sterker nog, dit type Yaris krijgt zelfs twee ingrijpende facelift. De eerste was in 2014. Het grote verschil is de neus die meer smoel heeft. De tweede facelift arriveert in 2017. De neus wordt nog meer uitgesproken. Aan de achterzijde zijn de verschillen nog groter, mede dankzij de achterlicht-units. De leukste versie is de Toyota Yaris GRMN. Deze is door Gazoo Racing onder handen genomen en is een van de leukste kleine hot hatches in zijn klasse.
Vierde generatie Toyota Yaris
Een bijzondere opvolger stond overigens te wachten. De nieuwe Toyota Yaris (de vierde generatie voor ons Nederlanders) arriveert in 2020. De driedeurs is compleet uitgefaseerd, er is enkel een vijfdeurs. Alle motoren zijn nu een driecilinder. Het begint met de 1.0 VVT-i met 72 pk. Een stapje hoger staat de 1.5 VVT-i met 121 pk. De Yaris Hybrid heeft ‘slechts’ 116 pk, maar is aanzienlijk zuiniger.
Toyota GR Yaris
De sterkste versie is de Toyota GR Yaris. Deze auto volgt een hele serie snelle Starlets en Yarissen op. De Toyota GR Yaris heeft net als de GR Supra ‘Gazoo Racing’ in zijn naam. De auto heeft driecilinder turbo met een opgefokte 1.6 driecilinder. Deze motor levert 261 pk en 360 Nm. Dankzij het ingenieuze vierwielaandrijvingssysteem knalt de GR Yaris in minder dan 5,4 tellen naar de 100 km/u. Speciaal voor de GR Yaris gebruikt Toyota een driedeurs carrosserie.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Toyota Yaris.