De Tesla Roadster is de eerste elektrische sportwagen en een hele belangrijke opstap voor het merk.
Hoe begin je een automerk dat moet uitgroeien tot een enorme speler op de wereldmarkt? We hebben allemaal geen idee, maar het begint met een zekere visie. Je moet van te voren alles al gepland hebben en weten welke route je gaat volgen. Voor Tesla was het vrij duidelijk, de Tesla Roadster was hun eerste product. De auto moest zorgen voor naamsbekendheid. Met een sportwagen is het veel eenvoudiger om in allerlei tijdschriften en programma’s te verschijnen dan met een huis-, tuin en keukenmodelltje.
Het idee van Tesla was nieuw, maar dat van de Tesla Roadster niet. In principe komt het idee van de Tzero. Van die auto leende Tesla ook het accupakket. Althans, de architectuur ervan. Tesla gebruikte namelijk lithium ion-accucellen. Hierdoor was de range beter en het gewicht lager. Een auto compleet opnieuw ontwikkelen is erg prijzig. Zeker als je je druk moet maken om een compleet afwijkende aandrijflijn. Daarom klopt Tesla bij Lotus aan.
Eerste generatie Tesla Roadster
Heel erg kort door de bocht is de Tesla Roadster namelijk een Lotus Elise. De ‘tub’ (bak) is ook hier van aluminium met de subframes eraan vast. Waar de Lotus een Toyota viercilinder heeft, is de Tesla Roadster voorzien van elektromotor met accupakket. Dit zorgt in een groot verschil qua gewicht. Een Lotus Elise is honderden kilo’s lichter dan de elektrische variant. Helemaal identiek zijn de auto’s niet overigens.
Het koetswerk van de Tesla is compleet anders. Ook heeft de Tesla een langere wielbasis en een andere afstemming van het chassis. Voor Lotus was de komst van Tesla ideaal. Hun samenwerking met General Motors was immers net afgelopen met de Opel Speedster, die later als Lotus Europa verkocht werd. Toen ook dat model wegens gebrek aan interesse van de markt gehaald werd, kon de overgebleven ruimte mooi door Tesla worden opgevuld.
Productiestart
De productie van de Tesla Roadster start in 2008. De eerste Tesla Roadster was een rood exemplaar voor Elon Musk, die auto maakte vooral naam en faam doordat deze nu in de ruimte rondzweeft met een astronaut erin en ‘A Space Oddity’ van David Bowie op de radio. Op dat moment gebeurt het allemaal nog op heel erg kleine schaal. De 100e auto wordt pas eind 2009 afgeleverd. Daarna gaat het wel ietsje rapper, want auto nummer 200 wordt al geleverd enkele maanden later en in april zijn er al meer dan 300 exemplaren gebouwd. In 2010 staat de teller voorbij de 1.000 en kijkt het merk ook naar exportmarkten in plaats van alleen de Verenigde Staten.
Prestaties
De Tesla Roadster heeft een elektromotor die goed is voor 248 pk en 270 Nm. De motor is gekoppeld aan een ééntraps-transmissie van BorgWarner. De motor en transmissie zitten achterin, de aandrijving ook. De Tesla Roadster kan in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprinten, een ongehoord rappe tijd in 2009. Niet alleen voor een EV, maar ook voor een sportwagen. Je moest echt een Porsche 911 Turbo meenemen om de elektrische roadster te kunnen pareren. Het zorgt er ook voor dat we heel anders gaan kijken naar elektrische auto’s. Hiervoor dachten we bij EV’s alleen aan de G-Wiz en de Th!nk City. Plastic gebakjes met minimale actieradius, minimaal comfort en minimale styling. De Tesla Roadster was gewoon een toffe auto die toevallig ook elektrische was en mede daardoor ook bloedsnel.
Update Tesla Roadster
In plaats van het idee uitmelken, ging Tesla hard door met het ontwikkelen van de auto. In 2010 verscheen dan ook de Tesla Roadster Sport. Het meest bijzondere hieraan is de aandrijflijn. Die kwam nu helemaal bij Tesla vandaan. Dat niet alleen, de motor was ook een stuk sterker, je had nu 288 pk en mede daardoor betere prestaties. In 3,7 seconden kon je de 100 km/u halen. Het interieur kreeg een update. Een belangrijk wapenfeit is een digitaal scherm met informatie over de auto. Dit is juist iets dat sportwagen-fabrikanten proberen te voorkomen, maar Tesla wil er juist mee oefenen.
Einde productie
Tesla haalt het model in 2012 uit productie. Het is nu tijd voor het echte werk. Net als veel andere fabrikanten had Tesla de nodige plannen, maar niemand nam het écht serieus. Elon Musk kreeg het voor elkaar. De Tesla Roadster zorgde voor een hoop naamsbekendheid en een flink startkapitaal voor het merk. Mede daardoor kon het merk zo snel de Tesla Model S ontwerpen en ontwikkelen. De plannen bleven niet daarbij. Na de Model S sedan moest er een Model X SUV komen (iets dat ook gebeurde). Ook de kleinere Tesla sedan (Model 3) en crossover (model Y) verstoorden de markt aanzienlijk. Sterker nog, Tesla zet de toon op het gebied van elektrische aandrijflijnen met deze auto’s. Het zaadje ontkiemde met de Roadster.
Tweede generatie Tesla Roadster
In 2017 lanceert Tesla een nieuwe Roadster. Dat model krijgt enorm krachtige elektromotoren en een enorm accupakket. Serieproductie zou nog lang uitblijven. Tesla geeft eerst de voorrang aan de reguliere modellen en geeft ook de Semi en Cybertruck voorrang.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Tesla Roadster.