De Suzuki Swace is een compacte stationwagon in het C-segment.
Badge-engineering is iets van alle tijden. Autofabrikanten pasten en passen het maar al te graag toe. Het idee erachter is vrij logisch. Een auto ontwikkelen is een zeer kostbare exercitie. In sommige gevallen loont het totaal niet in verband met een te kleine afzetmarkt. In zo’n geval moet een merk zich wel afvragen om actief te zijn in dit betreffende segment.
Als het wel loont, kan een fabrikant zich er volledig erop focussen. En dan is er een nog een grijs gebied ertussen in. Voor sommige markten loont het wel degelijk om een bepaald model te gaan voeren, maar het weegt nog niet op tegen de investeringen die gemaakt moeten worden.
Vaak kan dit probleem intern worden opgelost. In veel gevallen is een automerk onderdeel van een concern. Dan kan het ene merk een model pakken van een ander merk en daar een eigen versie van maken. Suzuki heeft die luxe niet. Het merk werkt wel samen met sommige andere merken, maar heeft niet direct vaste partners.
Giant Suzuki’s
Zoals bekend richt Suzuki zich voornamelijk op kleine modellen met relatief eenvoudige aandrijflijnen. Dus voor alle grotere modellen moet Suzuki het segment laten voor wat het is of samenwerken met een ander automerk. Denk aan de Suzuki Verona, dat eigenlijk een Chevrolet Evanda is, dat op zijn beurt weer een Daewoo Magnus was. Die samenwerking komt nog voort uit de periode dat Suzuki samenwerkte met General Motors. Hetzelfde geldt voor de Suzuki Forenza, dat eigenlijk een Chevrolet Lacetti (Daewoo Nubira) was.
In 2020 was het weer zover. Suzuki wilde in Europa meer volwassen en grotere modellen aanbieden. Ondanks dat vroeger de Suzuki Grand Vitara een concurrent was voor de RAV4, was de RAV4 uitgegroeid tot een populaire auto. Voor Europa extra relevant met de plug-in hybride aandrijflijn. De Suzuki-versie voor Europa heet ‘Across’ en staat zoals gemeld vanaf 2022 bij de betere Suzuki-dealer.
Suzuki Swace
Opmerkelijker is dat Suzuki het niet meer op eigen kracht aandurft in het C-segment. Dat is niet het grootst mogelijk segment, integendeel. Voorheen pakte Suzuki het zelf aan. In de jaren ’90 had je de Suzuki Baleno, die als driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon werd verkocht. De eerder aangehaalde Suzuki Forenza was een C-segment alternatief (alleen sedan en stationwagon), maar kwam niet naar Nederland of überhaupt naar Europa.
Daar komt eind 2020 verandering in met de Suzuki Swace. Dat is een stationwagon in het C-segment. Bijzonder, want Suzuki levert enkel en alleen een stationwagon. Meestal is een stationwagon op basis van een sedan of hatchback. In dit geval stiekem ook, want de Swace is eigenlijk gewoon een Toyota Corolla Touring Sports van de E210-generatie. De Giant Suzuki is 4,66 meter lang, 1,79 meter breed, 1,46 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,70 meter. Daarmee is de Suzuki-versie exact even groot. Logisch, want eigenlijk is alleen de logo in de neus afwijkend.
Techniek
Waar sommige merken nog een paar merk-specifieke stijlelementen toevoegen, heeft Suzuki echt alleen de logo’s en de badges aangepast. In technisch opzicht is het uiteraard ook Toyota wat de klok staat. Er is maar één aandrijflijn beschikbaar, de 1.9 hybrid. Dit is een combinatie van een 1.8 lean burn viercilinder met een vermogen van 98 pk en een koppel van 142 Nm. Niet bijzonder veel voor een atmosferische 1.8, maar dit blok staat afgestemd op zuinigheid. Daar helpt de elektromotor ook mee. Deze is goed voor 72 pk en 163 Nm.
Het systeemvermogen is 122 pk en het systeemkoppel bedraagt 230 Nm. Je kunt de waarden niet simpelweg bij elkaar optellen, daar de motoren op een verschillend moment in de toeren-range hun topvermogen leveren. De Suzuki Swace gaat in 11,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Belangrijker is echter de uitstoot, die is slechts 103 gram CO2 per kilometer, wat neerkomt op een gemiddeld gecombineerd verbruik van 1 op 22,7 volgens de WLTP. Daarvoor krijg de auto een A-label en hebben we de ware reden waarom deze auto in de Suzuki showrooms staat.
Suzuki Swace uitvoeringen
Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar van de Suzuki Swace, de ‘Select’ en de ‘Style’. De Style heeft wat meer assistentiesystemen zoals parkeerpiepers aan de achterkant, een dodehoekassistent en automatische parkeerfunctie, naast een draadloze telefoonoplader en een ‘Smart Entry & Start System’. Qua verkopen doet de auto het in Nederland nog niet eens zo heel erg slecht. In het eerste jaar (2020) worden er een paar Swace’s op kenteken gezet, waarschijnlijk dealerdemo’s. In het eerste volle jaar zet Suzuki Nederland er bijna 300 op kenteken.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Suzuki Swace.