De Suzuki S-Cross is een compacte crossover.
Suzuki was als merk er vroeg bij met kleine terreinwagen-achtigen. De Samurai en Vitara waren er al in de jaren ’80. Een verschil met alle crossovers die later populair zouden worden, was dat de Suzuki raszuivere terreinwagens waren. Kleiner dan een Land Rover of Jeep, maar minimaal net zo vaardig in het terrein. Dankzij de compacte afmetingen, het beperkte gewicht, het ladderchassis met grote bodemspeling, de instelbare vierwielaandrijving en lage gearing kon je bijna overal komen. Precies wat de folder belooft.
Inhoudsopgave
SX4
Het nadeel is dat het comfort minder is en het brandstofverbruik hoger. Daarbij wil de consument een auto die eruit ziet alsof je ermee naar de noodpool kan rijden, ze gaan het nimmer proberen. Dus de techniek hoeft er niet op voorbereid te zijn. Sterker nog, Suzuki heeft ook in Nederland een enorm aantal Samurai’s en Vitara’s verkocht die nooit het asfalt hebben verlaten. In samenwerking met Fiat werd in 2005 de SX4 op de markt gebracht. Dit was een kleine crossover die Fiat als ‘Sedici’ verkocht. De SX4 was van 2005 tot 2013 in Nederland leverbaar.
Introductie Suzuki S-Cross
De Suzuki S-Cross is de opvolger van de SX-4. Deze kwam in 2013 bij de Nederlandse Suzuki-dealers te staan. Men kon kiezen uit twee motoren. Beide waren een 1.6 met 120 pk. Eentje was echter een benzinemotor, de ander een diesel (van Fiat-origine). Een groot verschil was het beschikbare koppel. De benzine levert 156 Nm bij 4.400 toeren, terwijl de diesel meer dan het dubbele (320 Nm) levert bij veel minder toeren (1.750 toeren). Toch was de benzine versie sneller volgens Suzuki, wellicht door het 150 kg lagere gewicht. Qua aandrijving heeft de S-Cross standaard voorwielaandrijving. Optioneel is vierwielaandrijving (Allgrip) leverbaar.
Vier uitrustingsniveau’s
Aanvankelijk waren er vier uitrustingsniveau’s. Voor de benzineversie is de goedkoopste de ‘Base’, die er niet als diesel was. Die begon bij de Comfort. Een belangrijk verschil is de aanwezigheid van airconditioning, radio en cruise control. Daarboven staan nog de aanzienlijk luxere ‘Exclusive’ en ‘High Executive’. In 2014 verschijnt er een ‘Urban’ die (tijdelijk) tussen de Comfort en Exclusive gepositioneerd staat. Allgrip is alleen leverbaar op de High Executive en kost dik 3 mille meer dan voorwielaandrijving. In 2015 krijgt de diesel een kleine update, waardoor deze iets minder uitstoot.
Facelift Suzuki S-Cross
In 2016 wordt de Suzuki S-Cross voorzien van een redelijke ingrijpende facelift. Met name aan de neus gebeurt het meeste. De grille is anders. In plaats van horizontale spijlen zijn er nu veel meer en dunnere verticale spijlen. Ook de bumper, koplamp en de motorkap zijn compleet anders. Qua motoren verandert er veel meer. Beide 1.6-motoren worden namelijk vervangen. De instapper is een 1.0 BoosterJet driecilinder turbomotor. Deze levert met 112 pk iets minder vermogen dan de 1.6 die deze vervangt, maar levert met 170 Nm wel ietsje meer koppel.
Nog belangrijker is dat dat het koppel al klaar staat bij 2.000 toeren. De tweede motor is de 1.4 BoosterJet. Dit is een viercilinder turbomotor met 140 pk en een maximumkoppel van 220 Nm. Met die laatste motor wordt de Suzuki S-Cross zelfs een vlotte auto. Van 0-100 km/u accelereren doet ‘ie in 9,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Beide motoren kunnen met een automaat worden uitgerust. De Allgrip-vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de 1.4 BoosterJet.
Suzuki S-Cross Smart Hybrid
Qua uitvoeringen gaat ook het een en ander op de schop. De wel erg kale ‘Base’-uitvoering is komen te vervallen. De instapper is nu de ‘Comfort’. In 2020 worden alle motoren vervangen door de 1.4 BoosterJet Smart Hybrid. Deze is voorzien van een 48V-generator. Deze dient als ondersteuning van de verbrandingsmotor. Deze helpt met name bij situaties waar het verbruik wat hoger is, zoals wegrijden en stadsverkeer. Dit drukt het verbruik en dus de BPM-boete die betaald dient te worden. Hierdoor is de 1.0 overbodig geworden. Ook met de 1.4 BoosterJet Smart Hybrid is er keuze uit een handbak of automaat. Ook bij de Allgrip-versie kan er gekozen worden tussen zelf schakelen of niet. Het aantal uitvoeringen is teruggebracht naar de Comfort, Select en Style.
Succesje
Voor de Nederlandse markt is de S-Cross stiekem best en succesje. In het eerste jaar werden er al bijna 1.000 van verkocht. In 2017 en 2018 werden er zelfs meer dan 1.000 van verkocht. De facelift heeft echter niet geholpen met de verkoopcijfers, want die lopen sinds 2019 (iets meer dan 600) en 2018 (iets meer dan 470) behoorlijk terug. In vergelijking met zijn voorganger (de SX4) doet de S-Cross het aanzienlijk minder goed. Wel is er een groot verschil en dat is dat Suzuki met twee modellen in één segment opereert. Naast de S-Cross kan men ook kiezen voor de bijna even dure Vitara, die ietsje beter verkoopt als de S-Cross.
Tweede generatie Suzuki S-Cross
In 2021 lanceert Suzuki een compleet nieuwe generatie van de S-Cross. Alhoewel je ‘compleet nieuw’ met een korreltje zout mag nemen. Het is meer een doorontwikkeling van de vorige generatie.
Qua uiterlijk is de S-Cross daarom nog goed te herkennen als S-Cross. De grootste verandering is de neus. De dikke chromen rand is verdwenen en het front oogt daardoor een stuk moderner. Het interieur is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Wel is er een nieuw rechtopstaand infotainmentdisplay.
Er zijn twee opties qua motoren. De instapversie is wederom een 1.4 Smart Hybrid, die overgenomen is uit de vorige generatie. Er is echter ook een nieuwe 1.5 Hybrid, wat een volwaardige hybride is. Deze aandrijflijn maakte eerder al zijn opwachting in de Vitara.
Meer lezen?
Hieronder bekijk je de laatste artikelen over de Suzuki S-Cross.