De Suzuki Jimny is een schattige terreinauto. Maar wél een echte.
Suzuki is al vanaf het ontstaan van het merk een specialist in kleine auto’s. Dat betekent niet dat er enkel en alleen kleine hatchbacks gebouwd worden door de Japanners. In principe kan namelijk van elk autotype een compacte variant gebouwd worden. En als ze dat dan doen, doen ze het ook meteen goed.De Suzuki Cara was een kleine coupe met middenmotor, de Suzuki Cappuccino een kleine roadster met achterwielaandrijving en de de Suzuki Wagon R is een verrassend ruime auto voor zijn afmetingen. De Suzuki Jimny ziet er niet alleen uit als een kleine terreinwagen, maar is het ook daadwerkelijk.
Inhoudsopgave
HopeStar 360
De Suzuki Jimny is een kleine terreinwagen die al sinds 1970 in productie is. Inmiddels zijn er al vier generaties van gelanceerd. In Nederland zitten we pas op de tweede generatie. De reden daarvoor is vrij simpel. In Japan heeft de auto altijd Jimny geheten, bij ons kwam het model eerst als SJ410 en SJ413 op de markt. Het begon in 1970 toen Suzuki een kleine terreinwagen van Püch (de Haflinger) had gekocht en bestudeert. Suzuki had zelf interesse in een dergelijke auto, maar dan wat kleiner.
Eerste generatie Suzuki Jimny
Geheel toevallig kreeg Suzuki de kans om het failliete automerk Hope te kopen. Dat merk was erg ver met de ontwikkeling van de HopeStar 360, maar Hope was al bankroet voordat het model op de markt geïntroduceerd kon worden. Suzuki kan zo versneld beginnen met een dergelijke auto. De Jimny begon zijn carrière in Japan als de LJ10. Deze had een luchtgekoelde motor. Zijn opvolger, de LJ20 was voorzien van een watergekoelde motor. De LJ50 met grotere motor kwam in 1975 en de LJ80 volgde niet veel later.
Tweede generatie Jimny (Samurai)
Belangrijker is 1981. In dat jaar zag de tweede generatie Jimny het levenslicht. Dit model werd in Nederland verkocht als ‘Samurai’. De auto zou wereldwijd uitgroeien tot een waar icoon. Niet zoals een Ferrari F40 of Porsche 911 dat is. Het is namelijk de ultieme huurauto voor als je op een gebied bent waar de wegen niet altijd even goed zijn. De Suzuki Samurai heeft net als zijn voorganger een ladderchassis, (veelal) vierwielaandrijving en een lage gearing. Je kan met de Samurai in het terrein daadwerkelijk uit de voeten. Wereldwijd werd de auto verkocht onder diverse namen met diverse motoren en verschillende carrosserievormen.
Weer een Suzuki Jimny
In 1997 word de derde generatie Suzuki Jimny onthuld. Het model ziet er een stuk schattiger en aaibaarder uit, dankzij de ronde vormen. In de tussentijd zijn er veel kleine crossovertjes bijgekomen in deze klasse, maar de Jimny blijft een échte SUV/terreinwagen. De auto staat nog altijd op een ladderchassis. Wij Europeanen zien het model in 1998 op de salon van Genève.
De Suzuki Jimny staat in de herfst van 1998 bij ons in de Suzuki-showrooms. Er is slechts één motor beschikbaar, een 1.3 zestienklepper met 80 pk n 104 Nm. De Samurai weegt minder dan 1.000 kg, dus heel veel vermogen heb je ook niet nodig, alhoewel de prestaties op de snelweg niet overhouden. Van 0-100 km/u duurt 21,2 seconden en de topsnelheid bedraagt slechts 140 km/u. Het verbruik is volgens Suzuki op zijn best 1 op 12 gemiddeld, maar er zijn weinig eigenaren die deze score halen. Er zijn twee uitvoeringen: de XJ en JLX. Die laatste kun je herkennen aan de meegespoten bumpers. Qua comfort heb je items als stuurbekrachtiging, elektrische ramen/spiegels en centrale deurvergrendeling met bliep.
Cabrio en facelifts
De Cabrio-versie van de Suzuki Jimny die in 2000 arriveert is altijd zo’n kekke JLX-uitvoering. In 2001 word de 1.3 vernieuwd en is deze ietsje krachtiger, zuiniger en sneller, met nadruk op ietsje. Wil je een nog zuinigere Jimny dan was er in 2005 goed nieuws: een 1.5 diesel van Renault-origine was beschikbaar. Het was de 65 pk sterke dCi uit de Kangoo. Deze zorgde voor een iets lager verbruik en een nog lagere topsnelheid: 130 km/u. Iets later in 2005 word de Jimny gefacelift. Het interieur knapte iets op. Vierwielaandrijving was nu standaard over de gehele range. De diesel kwam in 2010 te vervallen. In 2012 werd het model nogmaals gefacelift. Tot 2017 werd deze auto geproduceerd.
Vierde generatie Suzuki Jimny
In 2018 komt de vierde generatie Jimny. In tegenstelling tot het uitgaande model is de Jimny weer een heel stuk hoekiger en stoerder vormgegeven. Nog altijd was de Jimny een raszuivere SUV-terreinwagen met ladderchassis, geen crossover met een zelfdragend koetswerk. De auto is leverbaar met slechts één motor, die 1.5 viercilinder. Vanwege de atmosferische motor, de aerodynamische eigenschappen van een blokkendoos en de vierwielaandrijving, zijn de verbruikscijfers niet al te best.
Bedrijfswagen
Door de te hoge CO2-uitstoot is de auto bijna onverkoopbaar in Europa. Reden voor Suzuki om de personenwagen-versie al in 2020 van de markt te halen. Sindsdien is de Jimny nog wel leverbaar, maar dan slechts als tweezits versie op grijs kenteken. Hiermee zijn diverse emissie-eisen wat soepeler. In Nederland kun je er niet echt heel echt veel voordeel aan beleven, want het zogenaamde ‘fiscale blok’ past er niet in.