De Suzuki Ignis is een kleine auto met grootste daden.
Suzuki is een merk dat grossiert in kleine auto’s. Ondanks dat ze af en toe grote auto’s produceren, is het merk bekend van het maken van kleinere auto’s. Ze zijn er niet alleen bekend mee geworden, ze doen het heel erg goed en heel erg veel. In Japan rijden er diverse kleine Kei-cars rond. Dit zijn hele kleine autootjes van minder dan 3,60 meter lang met kleine motoren, om zo te voldoen aan de Kei-reglementen.
Inhoudsopgave
Naamgeving
Ook in de klasse daarboven is Suzuki ruim vertegenwoordigd. In Nederland zijn we jarenlang bekend met de Alto en iets grotere Swift. Suzuki zag ruimte tussen die modellen in de vorm van de Suzuki Ignis. Omdat Suzuki wereldwijd opereert en soms per markt een andere strategie hanteert, is het een beetje verwarrend. De auto die wij in Nederland als Suzuki Swift kennen, heet in Japan de Suzuki Cultus. In Japan kwam de Suzuki Swift pas veel later op de markt, namelijk in 2000. Echter, de Japanse Suzuki Swift wordt in Nederland verkocht als Suzuki Ignis.
Eerste generatie Suzuki Ignis
De Suzuki Ignis komt in 2001 ook naar Nederland. De auto staat een tikkeltje hoger op zijn poten. Veel te weinig om het een crossover te noemen, maar je hebt een paar centimeters extra om de drempels in de urban jungle te trotseren. Er is keuze uit een driedeurs of vijfdeurs hatchback.
Die vijfdeurs is eenvoudig te herkennen aan het extra derde zijruitje in de D-stijl. De Ignis wordt geleverd met een 1.3 viercilinder motor, die in de Ignis goed is voor 83 pk en 110 Nm. Klanten voor een vijfdeurs hebben de mogelijkheid om een automaat te bestellen. De driedeurs is altijd voorzien van handbak.
Suzuki Ignis Sport
Op de Suzuki Ignis Sport is dat maar goed ook. Je kan de auto zien als een verlate opvolger van de Swift GTI uit de jaren ’90. De Swift Sport is voorzien van een 1.5 liter grote viercilinder zestienklepper, die 109 pk en 140 Nm levert. De Ignis Sport weegt iets meer dan 900 kilogram, dus de prestaties zijn prima: van 0-100 km/u in 8,9 seconden is slechts het halve verhaal.
De motor is lekker giftig op het gas en vanwege het lage gewicht is het ‘net een kart’. De Ignis Sport heeft niet alleen de dikkere motor, maar ook een bodykit, achterspoiler, guitige doch stoere 15 inch lichtmetalen velgen, rectors sportstoelen, dikke mistlampen en eventueel zelfs striping op de zijkant.
Facelift vijfdeurs Suzuki Ignis
In 2003 wordt ook de vijfdeurs Ignis aangepakt. De Ignis krijg een ingrijpende facelift met een compleet nieuw Front. Aan de zijkant herken je het oude model nog terug. Er kan gekozen worden uit een 1.3 of 1.5 motor. Die laatste kan met vierwielaandrijving óf een automaat geleverd wordt. Bijzonder: ook een 1.3 diesel is mogelijk. Dit is de Fiat MultiJet motor.
De reden van Fiat-krachtbronnen is vrij logisch. General Motors en Suzuki werken samen aan de ene kant, maar GM werkt ook met Fiat Auto. Daarom zien we in die periode ook wat kruisbestuiving qua techniek. De Ignis verdwijnt in 2006 van de Nederlandse markt.
Splash
Vervolgens horen we een hele tijd niets meer van de Ignis. Volgens Suzuki is de Swift de nieuwe opvolger, alhoewel er dan een paar jaar overlap was. De Suzuki Splash neemt een beetje het segment nu in, alhoewel die auto meer iets kleiner, trager en minder fun is dan de Ignis. De Splash wordt van 2008 tot 2014 verkocht. Ook die auto krijgt niet echt een directe opvolger.
Suzuki iM-4
Gelukkig keert de Ignis in 2016 weer terug. We konden al in 2015 op de Salon van Geneve kennis maken met de iM-4 Concept. Die auto bleek een voorbode op de Suzuki Ignis die in 2016 arriveert bij de betere Suzuki dealer. De Ignis is een kleine en lichte auto, maar niet een budgetknaller. Zo is de auto leverbaar in luxe uitvoeringen en, heel bijzonder voor deze klasse, vierwielaandrijving is optioneel mogelijk. Qua motoruitvoeringen is het heel eenvoudig gesteld: alle Suzuki’s hebben een 1.2 met 90 pk.
Tweede generatie Suzuki Ignis
Omdat de Ignis nog geen 800 kilogram weegt, zijn de prestaties prima voor elkaar. Een automaatje is mogelijk op de Ignis. Dat is dan weer niet te combineren met de versie met ‘Allgrip’-vierwielaandrijving. In 2019 worden de motoren aangepast met een 48V-generator, die herkenbaar zijn aan de toevoeging ‘Smart Hybrid’.
Tussen het vliegwiel en de transmissie zit een elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteund, bijvoorbeeld bij wegrijden. Smart Hybrid is alleen mogelijk met de handbak.
Facelift
In 2020 wordt de Suzuki Ignis gefacelift. Aan de voorzijde heeft de grille met vier lamellen één lamel minder dan voorheen. Verder zijn de veranderingen voornamelijk van cosmetisch niveau. Het hybride systeem heeft nu een grotere accu, maar die was bijzonder klein.
Je gaat dus van bizar klein naar gewoon klein: elektrisch rijden is er alsnog niet bij. Nog voordat de auto goed en wel op de markt is, weet Suzuki de prijs iets te verlagen, dankzij het besparen van de nodige CO2-grammetjes.