De Suzuki Celerio is de opvolger van de Alto. Niet qua succes, overigens.
Soms maken fabrikanten. Heel vreemde beslissingen. Er zijn zat merken die heel graag zo’n sterke naam als ‘Alto’ willen hebben. De Suzuki Alto was namelijk een begrip. Als je zocht naar een betrouwbare auto met zeer lage gebruikskosten, kwam de Suzuki Alto steevast bovenaan te staan. Meestal met een Daihatsu Cuore in de buurt.
Inhoudsopgave
Hevige concurrentie
Maar het concurrentieveld was in 2014 behoorlijk veranderd. Denk aan auto’s als de Citroen C1 (en Peugeot 107/8 en Toyota Aygo) en de drieling van de VW Groep (Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up). Tel daarbij de Hyundai (i10) en Kia (Picanto) op en je kunt concluderen dat het de concurrentie heviger dan ooit was voor de Suzuki Alto.
Daarnaast is de Alto eigenlijk altijd een vrij eenvoudige en basis-auto geweest waar kraak noch smaak aan zat. De andere merken lieten zien dat een A-segment auto best wat sjeu mee kon krijgen. Qua verkoopcijfers hoefde Suzuki nederland zich geen zorgen te maken overigens, ook met de hevige concurrentie was de Alto immer een populaire auto.
Introductie Suzuki Celerio
In 2014 wordt de Suzuki Celerio aan het grote publiek voorgeteld. Eerst op de autoshow in New Delhi. Qua styling heeft Suzuki niet gebruik gemaakt van de kans om de auto wat spannender of speelser te maken. Integendeel, de uitgaande Alto had nog een guitig vormgegeven voorzijde, de nieuwe Suzuki Celerio was een stukje saaier. Toch is er eenvoudig een lans te breken voor het nieuwe model. De Celerio heeft een grotere wielbasis (+6 cm) en is 10 centimeter langer. Ook is de nieuwe auto 6 centimeter hoger. Ook niet onbelangrijk is dat de bagageruimte bijna twee keer zo groot is.
Drie motoren
De Suzuki Celerio is uiteindelijk leverbaar met drie motoren, maar in Nederland krijgen we er maar eentje. De oudere K10B is voor andere markten buiten Europa, wij krijgen de nieuwe K10C. Deze motor is een 998 cc grote driecilinder. Suzuki heeft extra aandacht besteed om de wrijvingsverliezen zo klein mogelijk te houden, wat moest resulteren in een ongekend laag verbruik.
De motor levert 68 pk en 90 Nm. De (NEDC) opgave van 1 op 29,4 blijkt onmogelijk, maar je moet echt je best doen om ‘m onder de 1 op 20 te krijgen. De prestaties zijn op papier niet bijzonder indrukwekkend. 0-100 km/u duurt 14 lange seconden en de topsnelheid is een bescheiden 155 km/u. De Suzuki Celerio is vrij licht (minder dan 800 kg) en dankzij de vrij korte overbrengingen voelt de auto in stedelijke gebieden vlot genoeg aan.
Vier uitvoeringen
Er zijn aanvankelijk vier uitvoeringen waarin de Suzuki Celerio leverbaar is: Economy, Comfort, Style en Exclusive. De Economy heeft wel stuurbekrachtiging en diverse veiligheidssystemen als ABS, ASR, ESP en diverse airbags, maar dat is het dan ook wel. Als je een verstelbaar stuurwiel, radio (met stuurbediening), bluetooth, hoogteverstelling voor de voorstoel, elektrische ramen, airco en centrale deur vergrendeling wenst, moet je voor de Comfort gaan. Ook is de Suzuki Celerio in Comfort-uitvoering iets veiliger dankzij gordijnairbags.
De Style heeft daarbovenop nog lichtmetalen velgen en de Exclusive zelfs elektrische spiegels en mistlampen. Op de Economy na, kun je de Suzuki Celerio uitrusten met een soort van automatische transmissie. Het is de AGS-bak, waarbij AGS staat voor Automatic Gear Shift. Het is een soort gerobotiseerde handbak die je kunt gebruiken als automaat. Heel vreemd in deze klasse is dat niet. Een vol-automaat met koppelomvormer is erg duur, groot (in omvang) en zwaar. Vandaar deze oplossing. De Toyota Aygo kon je met een soortgelijk systeem krijgen, bijvoorbeeld.
Nieuwe motor Suzuki Celerio
In 2015 komt er een nieuwe motor voor de Suzuki Celerio, maar deze zou niet naar Nederland komen. Het is een blokje ontwikkeld door Maruti. De 0.8 tweecilinder diesel is afgesteld op maximale efficiency. Het blokje is geheel van aluminium en voorzien van twee bovenliggende nokkenasjes, vier kleppen per cilinder plus een turbo én intercooler. Daardoor is de motor goed voor 47 pk aan vermogen en 125 Nm aan koppel. Deze motor werd alleen geleverd in India van 2015 tot 2017. Van 2016 tot 2020 wordt deze nog in minder krachtige vorm in een bedrijfswagentje geleverd, daarna is het klaar voor de motor.
In Nederland kregen we in de tussentijd enkele speciale uitvoeringen als de Rhino en de Dynamic. In 2017 wordt de Celerio gefacelift. De verschillen zijn bescheiden en voornamelijk cosmetisch. De Celerio X is de stoere ‘allroad’-esque variant die overigens, net als de facelift, niet naar Nederland komt. Sterker nog, in 2019 is het alweer voorbij met de Celerio in Nederland.