De Suzuki Across is eigenlijk een heel vreemde vorm van badge-engineering.
Als er een merk op tijd was met kleine offroaders, was het Suzuki wel. De SJ410 leende wat elementen van de vroege Land Rover en Jeep-modellen. Echte terreinauto’s die je in kan zetten als werktuig. Naarmate de jaren vorderde, waren ook gewone particulieren er van gecharmeerd. Gewoon mensen die ermee op het asfalt gingen rijden. Als je wil, kon je van alles met zo’n Suzuki, maar lang niet iedereen deed dat.
Zo had je in Nederland het Suzuki Terrein Treffen waar de eigenaren van hun Suzuki 4×4 uitgelegd werden wat je daadwerkelijk kon doen met de een van de vele Suzuki 4×4’s. Ja, vele. Want de SJ410 evolueerde via SJ413 naar Samurai en later Jimny. Daarnaast kwam er een groter model, de Vitara. Op basis daarvan kwam nog grotere modellen, zoals de Vitara Villager, Grand Vitara en XL-7.
Grand Vitara
Daarmee had Suzuki compacte crossovers in de jaren ’90, nog voordat Toyota (RAV4 / Funcruiser), Subaru (Forester) of Honda (CR-V) dit marktsegment ontdekten. Het grote verschil was dat een Suzuki Grand Vitara daadwerkelijk een SUV was, geen crossover. De Suzuki-terreinauto’s hadden namelijk een ladderchassis, lage gearing en vierwielaandrijving. De nieuwe concurrentie was lang niet zo terreinwaardig en waren technisch gezien gewoon grote stationwagons die hoger op hun poten stonden.
Ondanks dat de Grand Vitara het in principe nog niet eens zo heel erg slecht deed, kon de auto niet meekomen met de nieuwe crossovers. Ter voorbeeld, in Nederland verkocht de importeur er jaarlijks zo’n 1.000 stuks. Aanvankelijk nog niet zo slecht toen dit segment nog echt een niche was. Maar toen concurrenten als de Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan en dergelijke aantallen gingen maken, liepen die van de Vitara terug.
Suzuki Across
Logisch, want de Grand Vitara was een echte terreinwagen en men wil daar enkel en alleen de looks van. Daadwerkelijk kunnen presteren is niet relevant. Daarbij zijn auto’s met een zelfdragende carrosserie een stuk lichter, stijver, comfortabeler en zuiniger. Suzuki zou het marktsegment van de medium crossover achter zich laten. Sterker nog, de naam Vitara keerde terug op een kleine crossover. De opvolger van de Grand Vitara kwam pas in 2020 in de vorm van de Suzuki Across.
Suzuki is geen vreemde op het gebied van badge engineering. Dat gaat beide kanten op, overigens. Zo zijn er zat automerken die een kleine auto in het gamma willen hebben en bij Suzuki aankloppen en andersom ook. In dit geval voor een medium crossover. Ironisch genoeg is de nieuwe Suzuki Across gebaseerd op een auto die juist de Vitara heeft verdrongen: de Toyota RAV4.
Techniek Suzuki Across
Suzuki heeft meteen gekozen voor de dikste versie, de RAV4 Plug-in hybrid. De reden daarvoor is logisch, als je het dan toch doet, doe het goed. Daarbij moet Suzuki zijn uitstoot verlagen van de gehele vloot om in Europa auto’s te kunnen leveren. De kleine auto’s, waar Suzuki zich in specialiseert, zijn vaak maximaal voorzien van een 48V-hybride systeem en voldoen dus met moeite aan de uitstootcijfers. Nu is dat dubbel zuur voor de Japanners, want strikt genomen zitten de Suzuki-opgaven net ver af van de CO2-uitstoot. Met turbomotoren en elektrische assistentie kun je in de WLTP-test een hele lage score halen (die je vervolgens nooit op straat zal halen).
De Suzuki Across is voorzien van een 2.5 liter viercilinder die goed is voor 185 pk en 227 Nm. De elektromotor levert er dan nog 54 pk en 121 Nm bij. De elektromotor kan ook enkel en alleen actief zijn. Het systeemvermogen is 306 pk en het systeemkoppel bedraagt 270 Nm. Qua prestaties is de zwaarste Suzuki van Nederland ook de snelste Suzuki van Nederland. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 6 seconden en de topsnelheid is 180 km/u.
Gedoe met prijzen
Qua uitrusting is het vrij eenvoudig. De Suzuki Across is enkel en allen te krijgen als ‘Style’ en dat zit eigenlijk alles er al op. Zelfs voor metallic lak hoeft niet bijbetaald te worden, tenzij je kiest voor ‘Sensual Red Mica’ of ‘White Pearl Crystel Whine’.
Suzuki schoot nog wel eventjes uit de bocht met de prijs van de Suzuki Across, want de vraagprijs bedroeg maar liefst 65 mille. Daarmee concurreerde de auto ineens met de BMW X3 en Audi Q5. Dat kan niet de bedoeling zijn. Suzuki ging nog even met de rekenmachine aan de slag en kwam een half jaartje later met een prijsverlaging naar 55.900 euro.
Daarmee is de Across een bijzonder verschijnsel in de Nederlandse automarkt. Want in 2022 zag Suzuki de mogelijkheid om de auto nog eens goedkoper te maken: 54.900 euro. Precies 10 mille minder dan de originele vraagprijs. Het is niet eens dat Suzuki de auto minder goed heeft gemaakt, integendeel: laden gaat nu sneller dan voorheen.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Suzuki Across.