De Subaru WRX is de (on)betaalbare rallyauto voor de straat.
Subaru is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Pas toen ze gingen meedoen aan rally’s leek het alsof Subaru zijn niche had gevonden. Aanvankelijk met de Legacy, maar toen men in 1992 overstapte naar het compactere en lichtere Impreza-platform, viel alles op zijn plaats. Niet in de laatste plaats door de spectaculaire rijder Colin McRae en de kleurstelling van de auto: blauw met gouden wielen.
Inhoudsopgave
Subaru Impeza WRX
Er was ook een straatversie van, in Nederland heette die de Subaru Impreza GT Turbo. In zijn thuisland werd er gekozen voor Subaru Impreza WRX. Aan het einde van 1992 kwamen de eerste Subaru Impreza WRX’en naar de Japanse dealers. In 1994 verschenen de eerste topmodellen, de Impreza WRX STi. Dit waren extra snelle versies, onder handen genomen door Subaru Technici International. Deze zijn enkel met het stuur aan de rechterzijde geleverd. In Engeland zijn ze veel geïmporteerd. Sommige daarvan, zoals de 22B en P1 zijn zelfs officieel daar geleverd.
Eerste Subaru WRX in NL
In Nederland kregen we pas in 2001 met de naam WRX te maken. Dat was gelijktijdig met de introductie van de nieuwe Impreza ‘Bug-eye’, de GDB (sedan) en GGA (Sport Wagon). Met deze generatie konden wij Europeanen ook kennis maken met de Impreza WRX STI. In Japan had deze 280 pk, in Europa 265 pk. Deze versie kreeg in 2002 al zijn eerste facelift en in 2005 zijn tweede.
Hatchback
In 2007 werd de Impreza vervangen door een compleet nieuw model. De sedan was er nog wel, maar in Nederland werd alleen de hatchback geleverd. Van eind 2007 tot begin 2008 was heel even de WRX leverbaar, met 230 pk en 320 Nm. In 2008 verscheen het topmodel, de WRX STI. Hierdoor besloot Subaru Nederland om de gewone WRX na drie maanden uit het modelgamma te halen. Qua prijs was dat een vreemde keuze. De WRX was kostte namelijk 36 mille, ongeveer hetzelfde bedrag dat je kwijt was voor een voorwielaangedreven Golf GTI of Focus ST. Voor de Impreza WRX STI met 300 pk en 407 Nm moest meteen 58 mille worden neergeteld. Prijstechnisch zat deze versie dichter tegen de Golf R en Focus RS.
Subaru WRX zonder Impreza
In 2010 gebeurd er iets opmerkelijks. Ondanks dat de WRX en WRX STI altijd een snelle versie van de Impreza zijn, worden ze nu ‘los’ van elkaar gezet. De Impreza behoudt zijn naam, de snelle versies krijgen alleen de toevoegingen. Die gaan dus als WRX en WRX STI door het leven, zonder Impreza. Nog opmerkelijker zijn de prijzen. In Nederland worden deze auto’s namelijk behoorlijk zwaar belast. De BPM is opgeheven en vervangen door een takssysteem op basis van theoretische CO2-uitstoot volgens de NEDC-opgave. Hierdoor steeg de prijs aanzienlijk.
Vier varianten
Er zijn in 2010 vier varianten leverbaar van de Subaru WRX STI. Een hatchback, een hatchback in de ‘Sport Executive’-uitvoering, een sedan en een sedan in de ‘Sport Executive’-uitvoering. Qua prestaties zit er volgens Subaru geen verschil in. Zowel de hatchback als de sedan gaan van 0-100 km/u in 5,2 seconden en hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Ook het (hoge) verbruik van 1 op 9,7 de bijbehorende CO2-uitstoot (243 gram per kilometer) is identiek. Het verschil in luxe tussen de gewone versie en de Sport Executive is niet bijzonder groot. Een glazen schuif-kanteldak en navigatie zijn de grootste verschillen.
Nieuwe Subaru WRX
In 2014 arriveren de nieuwe Subaru WRX en WRX STI. De standaard WRX wordt telkens krachtiger, maar komt helaas niet naar Nederland. In de VS is het een prijspakker van jewelste. Voor een bescheiden bedrag heb je een praktische auto met vier deuren, kofferbak, vierwielaandrijving en veel vermogen plus fabrieksgarantie. In Nederland is alleen de sterkere STI leverbaar.
Deze zijn praktisch onverkoopbaar. De vanafprijs is namelijk 76 mille voor de instapversie. In 2014 is alleen de Subaru WRX STI in ‘Sport’-uitvoering leverbaar. In 2015 komt daar een ‘Sport Premium’-versie bij. Deze heeft navigatie, elektrische stoelverstelling, achteruitrijcamera en een schuif-kanteldak. Qua motor is er niets veranderd. De EJ25 levert namelijk 300 pk (bij 6.00 toeren) en 407 Nm (bij 4.000 toeren). De prestaties zijn dan ook bijna identiek. Van 0-100 km/u duurt nog altijd 5,2 seconden, de topsnelheid is nu 255 km/u.
Speciale versies
Er waren een hoop speciale versies van de Subaru WRX STI op andere markten. De Japanse versie van de WRX STI had de 2.0 motor, niet de 2.5 voor de Europese en Amerikaanse markt. Voor het eerst kwam er een ’S’ (de S209) naar de VS. In Japan werd aan het einde van 2019 de EJ20 Final Edition op de Japanse markt uitgebracht. Er werden 555 exemplaren gemaakt van deze versie. In 2020 wordt het model overal uit de showrooms gehaald. Er is echter een opvolger in aantocht.
Crossover-look
Deze opvolger arriveert eind 2021. Qua uiterlijk neemt de WRX meer afstand van de Impreza. De neus is overgenomen van de Levorg. Wat verder opvalt is de crossover-look. Met plastic randen langs de wielkasten heeft de WRX een ruige uitstraling gekregen á la Subaru Outback.
Qua vermogen gaat de WRX er niet heel veel op vooruit. Waar zijn voorganger 265 pk produceerde, heeft de nieuwe WRX 271 pk. Het koppel bedraagt 350 Nm. Voor degenen die hopen op meer is er helaas slecht nieuws. Subaru laat namelijk weten dat er geen STI komt van deze generatie. Mogelijk komt er in de toekomst nog wel een elektrische STI, maar de generatie uit 2014 is dus de laatste WRX STI met boxermotor. Oftewel: de laatste echte WRX STI.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Subaru WRX.