De Subaru Solterra is eindelijk weer een relevante auto voor Nederland van het merk uit Fuji.
Subaru is in Nederland een vreemd merk. In de jaren ’90 waren de GT Turbo’s erg populair. Dermate populair zelfs dat het de bestverkochte Subaru van ons land was! Dat kwam met name doordat ‘ie erg goedkoop (en leuk) was. Daarnaast was Subaru een niche-speler en eigenlijk voornamelijk in trek bij caravan-rijders die het trekvermogen en de vierwielaandrijving erg konden waarderen.
De Subaru Forester en Outback hadden hun schare liefhebbers, maar de rest van het gamma was nauwelijks te slijten. Dat werd helemaal erg toen men in Nederland per gram CO2 ging belasten. Subaru’s hebben op papier een vrij hoge uitstoot door gebruik van atmosferische motoren en vierwielaandrijving. Hierdoor werden Subaru’s in Nederland buitensporig duur.
Subaru Solterra en Toyota bZ4x
Gelukkig kan de Subaru Solterra dat rechtzetten. Die auto heeft namelijk geen atmosferische boxermotor. Sterker nog, de Solterra heeft niet eens een verbrandingsmotor. De Solterra is de eeneiige tweelingbroer van de Toyota bZ4x. Toyota zag een toekomst met hybrides en waterstof. In beide gevallen bleek het niet de toekomst te zijn. Daardoor moest Toyota versneld met een elektrische auto op de proppen komen. Subaru en Toyota werkte al samen met onder andere de BR en GR86.
De naam Solterra staat voor ‘zon’ en ‘aarde’. De auto staat op de zogenaamde e-SGP bodemsectie. Dit platform is niets meer dan het e-TNGA-platform van Toyota, maar dan met een andere naam. De lengte van de elektrische crossover is 4,69 meter, de breedte is 1,86 meter en de hoogte is 1,65 meter. De wielbasis is een vorstelijke 2,85 meter. Daarmee is de Solterra ietsje groter dan de Forester en sowieso een stuk ruimer. Dat is het voordeel van een auto die enkel en alleen als EV is ontworpen. De motoren zitten op de assen en de bodem bestaat uit het accupakket. Er zijn geen uitlaten, brandstoftanks of andere items die ruimte in beslag nemen.
Techniek
In Nederland krijgen we vooralsnog alleen de ‘dikke’ versie van de Solterra. In Japan (en andere markten) kun je namelijk kiezen tussen een zwakke versie met voorwielaandrijving of een krachtigere variant met all wheel drive. Dat is toch een beetje het paradepaardje van Subaru, dus logisch dat men door voor heeft gekozen. Overigens is de Toyota versie wél leverbaar met de eenvoudige aandrijflijn. Wel iets om rekening mee te houden, is dat de bagageruimte met AWD ietsje kleiner is: 421 liter in plaats van 452 liter.
Voor de Subaru betekent het dus een motor op de voor- én achteras. Deze leveren gezamenlijk 218 pk en 317 Nm. Daarmee kun je in 6,9 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 160 km/u. Dat laatste is natuurlijk begrensd om de batterij te ontzien. Deze is 71,4 kWh groot. De maximumrange bedraagt 466 kilometer voor de meest eenvoudige versie met 18 inch wielen. Voor de looks staan die 20 inch wielen veel beter, maar die zijn iets zwaarder en hebben een iets hogere rolweerstand. Over gewicht gesproken, de Subaru Solterra weegt meer dan 2.000 kilogram.
Laden
Laden is op zich niet verkeerd met de Solterra: 150 kW kun je er maximaal inpompen. Dat is niet zo hoog als de Zuid-Koreaanse concurrentie (Kia en Hyundai) of Tesla, maar op zich snel genoeg. Gewoon op wisselstroom doet ‘ie 6,6 kWh en dat is eigenlijk erg traag. De Toyota-versie kan tot 11 kWh. In de Toyota bZ4x zit ‘ie dan in 4 uur weer vol, in de Subaru Solterra duurt het meer dan 7 uur. Het verschil tussen een nachtje of een middag.
Uitvoeringen Subaru Solterra
Zowel qua techniek als uitrusting staat de Subaru-versie ietsje hoger gepositioneerd ten opzichte van de Toyota. Er zijn drie verschillende uitrustingsniveau’s. Het begint met de naamloze standaarduitvoering waarop de basale dingen wel opzitten. Een stapje hoger staat de Solterra Sky Package. Daar betaal je ongeveer vier en een halve mille voor. Je krijgt er gelukkig wel wat voor terug. De Sky Package heeft de grotere 20 inch wielen, een Harman Kardon- installatie, elektrische stoelen, nep-lederen bekleding en een panoramadak. Daarnaast zijn er nog dingen als stoelverwarming, stuurwielverwarming, draadloos laden voor smartphone en inklapbare buitenspiegels.
De topversie is de Solterra Two-tone Package. Zoals de naam verklapt heb je dan een two-tone kleurstelling. Dan is de grootste gedeelte van de auto grijs (Subaru Harbor Mist Grey Pearl zelfs!), maar het dak, de dakstijlen en dakspoiler zijn zwart. Deze versie is nog eens 2.000 euro duurder dan de verder identiek uitgeruste Sky Package.
Subaru Solterra artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Subaru Solterra.