De Subaru Outback is de extra stoere versie van de Legacy die alle SUV’s overbodig maakt.
De crossover is een van de meest populaire voertuig-soorten ooit bedacht. Er zijn twee manieren om daar te komen. De meest gebruikelijke is om de terreinwagen iets af te zwakken. Dus geen tussenbak, ingewikkeld AWD-systeem, enorme rijhoogte en een ladderchassis, maar wel een grote hoge auto met een stoer uiterlijk. De andere manier is om een reguliere auto stoerder te maken. Die laatste manier is hoe Subaru het toepast met de Outback. Sterker nog, dat merk was een van de eerste dat reguliere auto’s een stuk stoerder ging maken.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Subaru Outback
Nu was dat niet een heel erg vreemde keuze. Subaru verkocht veel stationwagons met vierwielaandrijving aan mensen die de functionaliteit daarvan konden waarderen. De Outback ging net eventjes wat verder. De basis van de eerste Outback was de Subaru Legacy, de D-segment stationwagon van Subaru. Dat was in 1994 en Subaru leek niet enorm zeker van haar zaak, want de aanpassingen waren best mild. Er waren spatlappen, andere velgen, two-tone lak en een dakrek.
Anderhalf jaar later zag Subaru in dat ze op het goede pad waren en kwamen er meer hardware-wijzigingen. Zo verhoogde Subaru de rijhoogte naar 19 centimeter en een hoger dak. Naast de 2.2 kon je nu ook kiezen voor een 2.5 boxermotor. Vierwielaandrijving was uiteraard standaard. In 1997 lanceerde Subaru een bijzondere variant, namelijk de Legacy SUS. Dat was een Subaru Outback, maar dan niet op basis van de stationwagon, maar de sedan! Deze versie was leverbaar in Australië. In Japan werd de auto ‘Legacy Grand Wagon’ genoemd. In Nederland waren al deze Outbacks niet leverbaar.
Tweede generatie, nu ook voor Nederland!
Daarvoor moesten we namelijk wachten tot 1997. De 2.2 is bij ons niet verkrijgbaar. De importeur haalt alleen de 2.5 met 150 pk naar Nederland. De enige keuze die je hebt is een handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard. Heel lang genieten van de Outback kunnen we niet, want deze generatie Legacy (BC) wordt namelijk vervangen in 1998 door de Legacy van de BH-generatie. Dat betekent dus ook een compleet nieuwe Outback.
Deze komt ook naar Nederland toe, uiteraard. Niet alle versies trouwens. De Legacy SUS wordt de Outback Sedan en is te krijgen in de VS, maar niet hier. In Japan heet de auto trouwens de Subaru Legacy Lancaster. Heel verwarrend, die naam werd ook gebruikt voor een extra luxe Outback voor de Britse markt. In Nederland is de Outback ook verkrijgbaar. Aanvankelijk is er alleen een 2.5 viercilinder boxermotor (156 pk en 223 Nm) met keuze voor een handbak of automaat. In 2000 voegt de importeur een derde variant toe: de H6. Deze heeft de 3.0 zescilinder boxermotor uit de Alcyone SVX onder de kap liggen. De drieliter levert 210 pk en 282 Nm. In 2002 krijgt deze generatie een facelift met heldere koplampen, andere kleuren, wielen en bekledingen.
Derde generatie Subaru Legacy Outback
Op de IAA in Frankfurt staat de derde generatie Outback te schitteren. Vanaf deze BP-generatie is het een op zichzelf staand model, dus Subaru Outback en niet Legacy ertussen. Uiteraard is de auto alsnog gebaseerd op de Legacy. Uiteraard komt deze versie ook naar ons land toe. Voor het eerst zijn er uitvoeringen waar je uit kunt kiezen. De instap-motor in Nederland is de 2.5i met 165 pk. Dan is er keuze uit een naamloze basis-uitvoering en een ‘Comfort Pack’.
Die heeft climate control, cruise control, meer airbags, stoelverwarming en een schuifdak. In 2004 voegt Subaru de 3.0 motor aan het gamma toe. Deze heeft nu 245 pk. Dat niet alleen, deze heeft standaard het ‘Executive Pack’ met onder andere lederen bekleding. In 2005 kun je dit luxe-niveau op de 2.5i benzine bestellen. De facelift van de model arriveert in 2006 en is bijzonder mild, het model slaat kennelijk aan. Er gebeurt qua techniek niet veel bijzonders, op één ding na: er is voor het eerste een dieselmotor. Het is een echte Subaru-motor, dus een boxer. Het blok is goed voor 150 pk en 350 Nm.
Generatie nummer vier, nu met 3.6 liter
In 2009 staat er een compleet nieuwe generatie (BM) bij de dealers. De Outback is nu een stuk breder (5 centimeter) en hoger (dik 10 centimeter) dan voorheen, terwijl de lengte afnam met twee centimeter. De wielbasis groeide met 7 centimeter. Hierdoor staat er een kloekere auto voor je snufferd. De instapper is wederom de 2.5i (167 pk), de diesel keert uiteraard terug.
Topmodel is de zescilinder, die 600cc erbij krijgt. De EZ36-motor levert maar liefst 260 pk en 350 Nm. In 2013 krijgt het model een facelift. De zescilinder is geschrapt voor Nederland, maar wordt elders nog wel geleverd. De focus in ons land ligt op diesels. Deze kun je nu optioneel krijgen met automaat! Ook is er speciaal voor de zelfontbrander een automaat leverbaar. Die is vanaf 2013 standaard op de benzine-versie.
EyeSight voor vijfde generatie Subaru Outback
De vijfde generatie Subaru Outback wordt in 2014 onthuld en staat begin 2015 bij de Nederlandse dealers. De Outback krijgt meer en meer een eigen gezicht ten opzichte van de Legacy Stationwagon. Het interieur is een stuk verfijnder en hoogwaardiger (alhoewel nog typisch Subaru). EyeSight is nu beschikbaar. Tevens is de stijfheid vele malen groter. In Nederland is het model ook beschikbaar.
Er is een 2.5i (alweer!) Of 2.0D beschikbaar. In beide gevallen is een automaat standaard. Er is een ‘Comfort’- en ‘Premium’-uitvoering beschikbaar. De facelift volgt in 2017. In 2018 haalt Subaru de niet bijster populaire dieselmotor uit het gamma. In 2020 voegt de Nederlandse importeur de Outback X-Plore toe, die voorzien is met nog meer plastic onderdelen.
Zesde generatie Outback; nog stoerdere Wilderness
In 2021 is het tijd voor een geheel nieuwe zesde generatie Subaru Outback. Dit model wijkt nu nog meer af van de Legacy Wagon. Het model ziet er stoerder uit dan ooit. In Nederland is dit model ook beschikbaar, nu weer alleen met de 2.5i-motor. Bijzonder is de Subaru Outback Wilderness. Dat is zeg maar de Outback-versie van de Outback en staat nog hoger op de poten, heeft nog meer plastic en ziet er nog stoerder uit. Deze versie kun je niet in Nederland krijgen, helaas. Met de Wilderness is het eigenlijk niet nodig om nog een SUV te kopen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Subaru Outback.