De Subaru Impreza is de cultauto voor de cultheld.
Subaru is altijd een beetje een apart merk geweest. De kleine Japanse fabrikant doet alles net even wat anders. De auto’s zijn ietwat rudimentair, maar gebouwd voor het zwaardere werk. De betrouwbaarheid staat veelal op een hoog peil en vaak is vierwielaandrijving standaard. Dit in combinatie met dingen als een lage gearing (of ‘kruipversnelling’) zorgt ervoor dat de auto’s populair zijn in gebieden waar men net even wat afhankelijker is van hun auto. Denk aan Alpenlanden, Scandinavië en de Verenigde Staten, Canada en Australië.
Inhoudsopgave
Opvolger Leone
Voor lange tijd was de Subaru Leone de modale middenklasser van het merk. Van de Leone zijn drie generaties geweest van 1971 tot 1992. De auto werd opgevolgd door Subaru Impreza. Met deze auto wilde Subaru het roer omgooien en meer populariteit vergaren. De Impreza was geen designstatement, maar aanzienlijk ‘hipper’ dan de wel erg behoudende Leone. Dit uitte zich in de marketingcampagne en daarnaast ging Subaru de Impreza gebruiken als basis voor de rallyauto’s. Dat deed Subaru eerst met de Legacy, maar die auto werd iets te groot. Mitsubishi was aan het overstappen van Galant naar Lancer voor de rally-modellen en Subaru wilde eenzelfde strategie volgen.
Eerste generatie Subaru Impreza
In Nederland kwam de Subaru Impreza in 1993 op de markt. De auto concurreerde met de sedanversies van de Mazda 323, Nissan Sunny en Toyota Corolla. Toch was de Impreza anders dan die wagens. De Impreza was namelijk voorzien van een in lengte geplaatste boxermotor, in plaats van een dwarsgeplaatste lijnmotor. De deuren waren stijlloos. Ook was vierwielaandrijving standaard op alle uitvoeringen, behalve de 1.6.
Subaru Impreza GT Turbo
De leukst was natuurlijk de Impreza GT Turbo, deze arriveerde al in 1994. De auto was in principe een rallyauto voor op de straat, zoals de Escort RS Cosworth, Delta HF Integrale en Celica GT-Four dat ook zijn. Qua prestaties stelde de auto dan ook niet teleur. De Impreza GT Turbo had een 2.0 boxer met turbo, goed voor 211 pk en 270 Nm. Daarmee kon je in 6,6 tellen naar de 100 km/u accelereren. De auto maakt niet alleen indruk met de prestaties en rijeigenschappen, maar ook met de prijs. De auto was namelijk aanzienlijk goedkoper dan de andere rally-specials. Naast een sedan was de Impreza er ook als ‘Plus’, een uitvoering die het midden houdt tussen eens stationwagon en vijfdeurs hatchback.
Opfrisbeurten
In 1997 werd de Impreza iets opgefrist. Met name de neus werd strakker met een stoere grille en heldere koplampen. De 1.8 was inmiddels komen te vervallen. Er was een 1.6 met voorwielaandrijving, 2.0 met vierwielaandrijving en de GT Turbo, die telkens goedkoper werd. Voor minder dan 50.000 guldens had je al zo’n rallyspecial. Natuurlijk, het waren niet hele luxe auto’s, maar meer prestaties voor hetzelfde geld was niet mogelijk. De Impreza kreeg nog een milde make-over in 1998, vanaf dat moment hebben de 1.6 motoren óók AWD. De Impreza vergaart met Colin McRae achter het stuur enorme bekendheid. De spectaculair rijdende Schot wordt een cultfiguur. In de tussentijd is de Impreza GT Turbo de best verkochte Subaru in Nederland.
Tweede generatie Subaru Impreza
In 2000 verschijnt er een nieuwe Impreza. Althans, nieuw, ingrijpend vernieuwd. Wederom zijn alle modellen voorzien van vierwielaandrijving. De GT Turbo wordt vervangen door de WRX. Volgens de liefhebbers is de nieuwe Impreza niet alleen veel lelijker, maar ook minder leuk om te rijden. De auto is iets veiliger gemaakt. Ondanks dat de Impreza WRX niet bijzonder duur is, is de prijs niet meer bizar laag. In 2002 arriveert de Impreza WRX STI voor het eerst in Nederland. STI (Subaru Technica International) is de performance-divisie van Subaru en is verantwoordelijk voor de extra snelle en sportieve modellen. De Impreza WRX STI heeft een 2.0 boxer motor met 265 pk onder de kap. De Impreza wordt al in 2003 flink gefacelift. De ronde koplampen vallen niet bij mensen in de smaak. De neus is nu iets conventioneler gemaakt met grote lampenunits.
Nog een facelift
Qua motoren blijft de keuze gelijk, een 1.6 of 2.0 ‘gewone’ Impreza’s en een WRX en WRX STI. De Impreza Plus is er niet als STI in Europa. In 2005 wordt deze generatie Impreza wéér gefacelift. Ditmaal met hulp van ex-Alfa designer Andrea Zapetinas. De neus heeft nu een kenmerkende grille en platte koplampen. Wederom valt het uiterlijk niet heel erg in de smaak, alhoewel een Subaru sowieso nooit gekocht werd vanwege de esthetische eigenschappen. Op motorisch vlak gebeurde er veel. Alle motoren zijn namelijk nieuw. Instappen deed je met de 1.5R (standaard AWD) en een stap hoger staat een nieuwe 2.0R AWD. De WRX is nu een 2.5 motor (goed voor 230 pk), net als de WRX STI (280 pk). De STI kan van 0-100 km/u sprinten in 5,4 tellen een topsnelheid halen van 255 km/u.
Derde generatie Subaru Impreza
In 2007 komt er dan eindelijk een volkomen nieuwe Impreza die van vanaf de ventieldopjes nieuw ontworpen is. Groot verschil is dat de auto nu een conventionele vijfdeurs hatchback is, in plaats van een kleine en iele sedan. De motoren van de Impreza waren net vernieuwd, dus die gingen mee naar de nieuwe Impreza: 1.5R en 2.0R benzine en een 2.5T WRX. De WRX STI heeft nu 300 pk en 409 Nm en komt in 2008 op de markt. Bijzonder is in 2009 de komst van de Impreza 2.0D, de eerste dieselmotor van Subaru. In 2012 krijgt de snelste Impreza geen Impreza-badge meer, de auto heet vanaf dan Subaru WRX STI. Dat is eigenlijk best vreemd, want de WRX STI was juist in het leven geroepen om de Impreza line-up meer sjeu te geven.
Nederland
In Nederland werd de CO2-taks toegepast op de BPM, waardoor de auto onverkoopbaar bleek. De motoren hadden een te hoge theoretische CO2-uitstoot, waardoor een WRX STI ongeveer 80-90 mille kost, waarvan meer dan de helft naar de fiscus ging. De gewone Impreza verdwijnt van de markt, maar stiekem is de XV-cross-over gewoon een Impreza met stoere bumpers en iets grotere rijhoogte.
Vierde generatie Subaru Impreza
In 2017 komt er dan eindelijk weer een Subaru Impreza naar Nederland. Het model is wederom een hatchback (een sedan is er wel, maar komt niet naar NL). Er is keuze uit vier luxe uitvoeringen met maar één motor, een 1.6i boxer. De Impreza is uitstekend gebouwd en heeft wederom standaard vierwielaandrijving, maar prijzen tussen de 30 en 38 mille zijn gewoonweg te gortig voor een 100 pk sterke C-segment hatchback. In 2020 wordt het model dan ook weer van de Nederlandse markt gehaald. Ondanks wisselende successen in Europa is het wereldwijd nog altijd een zeer populaire auto.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Subaru Impreza.