Het concept van de Subaru Forester was zijn tijd vooruit.
Dat de wereld rijp was voor terreinauto-achtigen met personenautokwaliteiten, werd in de jaren ’90 duidelijk. Nu waren er wel pioniers als de AMC Eagle en Matra Rancho. De Subaru Forester is ook een auto die in dat rijtje past. Er waren al auto’s als de Honda CR-V en Toyota RAV4, maar de Forester was handzamere auto, terwijl je er ook meer werk mee kon (en kan) verzetten.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Subaru Forester
Aan het einde van 1995 wordt de Steega Concept getoond op de Tokyo Motor Show, deze auto zou uitgroeien tot de Subaru Forester in 1997. De auto komt begin 2007 in Japan op de markt. Wij Nederlanders mogen het nieuwe model verwelkomen aan het einde van dat jaar. De Subaru Forester combineerde enkele belangrijke voordelen. Het was niet een terreinauto als de Suzuki Grand Vitara of Kia Sportage. Dus géén ladderchassis, maar net als de Impreza een zelfdragend chassis. Maar de Forester had wel een hoge zitpositie, grotere bodemvrijheid, vierwielaandrijving en een lage gearing. In principe is de Forester van de eerste generatie een hoge Impreza met afwijkend koetswerk.
De motor, een 2.0 boxer viercilinder met 125 pk, kennen we ook uit de Impreza. De Forester is niet snel (11,4 sec naar de 100 km/) of zuinig (1 op 11 fabrieksopgave), maar reuze praktisch en oerdegelijk. Wil je meer snelheid en verbruik, dan is er de Forester S-Turbo in 1998. Deze heeft een iets geknepen Impreza GT Turbo motor met 170 pk en 240 Nm. De Forester ontvangt in 2000 een facelift. De koplampen zijn afwijkend en de grille heeft nu meer chroom. Er komt een nog snellere Forester (de STI), maar deze blijft in Japan.
Tweede generatie Subaru Forester
In 2002 arriveert de tweede generatie. Wederom is deze gebaseerd op de Impreza. In feite is het dus een stevige doorontwikkeling van het vorige model. De motoren veranderen nauwelijks, maar de benamingen ervan wel. De instapper heet nu de Forester X en heeft de 125 pk sterke atmosferische 2.0 boxer. De XT heeft de 177 pk sterke turbomotor. In 2004 wordt de 2.5 XT met 210 pk aan het gamma toegevoegd. Een Forester STI wordt alleen gebouwd met het stuur aan de rechterkant.
In 2005 wordt de Subaru Forester iets aangepast. De gewone 2.0 heeft nu 158 pk en de 2.0 XT is komen te vervallen. De 2.5 XT heeft nu 230 pk. Er zijn in Nederland veel meer luxeniveau’s dan voorheen: basis, Comfort, Luxury en Executive.
Derde generatie Subaru Forester
In 2008 verschijnt de nieuwe Subaru Forester. Het is nu een ander type auto geworden. Waar de eerste twee generaties een aparte positie in de markt innamen, is het nu een reguliere cross-over zoals er zoveel zijn. Qua motoren is het ook minder leuk. Er is nu een 150 pk sterke tweeliter of, voor het eerst, een 2.0 boxer dieselmotor. Snellere versies worden wel gebouwd, maar niet in Nederland geleverd. Wederom kun je kiezen uit vier uitrustingsniveaus: Comfort, Luxury, Premium en Executive. De benzineversies worden geleverd met automaat, de diesel heeft altijd een handbak.
In 2011 wordt de Subaru Forester subtiel gefacelift. De grille is anders en de achterlichten zijn afwijkend. Verder schuift Subaru iets met de uitrusting. Er is een nieuwe 2.5, maar die komt niet naar Nederland, evenals de aangepaste turboversies en STI’s.
Vierde generatie Subaru Forester
Een compleet nieuwe Subaru Forester verschijnt in 2013. Goed nieuws voor de snelheidsliefhebbers, de Turbo keert terug in Nederland. De instapper is alsnog de 150 pk sterke 2.0, maar een 2.0 XT is nu een mogelijkheid. Deze motor levert 240 pk en 350 Nm. Van 0-100 km/u duurt slechts 7,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. De 2.0D staat eveneens in de prijslijsten. De vierde Forester wordt in 2017 gefacelift, maar de wijzigingen zijn enorm subtiel. De koplampen zijn nu iets ‘donkerder’ en het witte vlak in de achterlichten zit nu niet in het midden, maar onderaan.
Vijfde generatie Subaru Forester
In 2019 is het tijd voor alweer generatie nummer vijf van de Subaru Forester. Deze wordt in 2018 onthuld en komt in 2019 in Nederland op de markt. Bijzonder is dat Subaru eindelijk inspeelt op de telkens strenger wordende milieueisen. De 2.0 e-Boxer is uitgerust met een 16 pk sterke elektromotor die als generator fungeert en de auto ondersteunt bij situaties die relatief veel brandstof verbruiken, zoals accelereren vanuit stilstand. Het is de enige motor die leverbaar is. Alle Foresters hebben nu ook een automaat.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Subaru Forester.