De Subaru BRZ is een compacte sportieve coupé volgens het boekje.
Niets spreekt tot de verbeelding zoals een sportauto doet. De combinatie van een fraai koetswerk, uitstekende prestaties en geweldige wegligging is geweldig. Het nadeel is dat een sportauto vrij duur is om te ontwikkelen, zeker als je er eentje wil ontwikkelen ‘volgens het boekje’, dus een coupe die als coupé ontwikkeld is met achterwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Veel autofabrikanten ontwikkelen dan een coupé op basis van een bestaande sedan of hatchback. Dan doe je vaak wel wat concessies qua pure rijbeleving, maar het scheelt in elk geval flink geld. Vandaar dat de meeste sportieve achterwielaangedreven coupés vrij duur zijn. Als de marges groot genoeg zijn, dan loon het de moeite.
Kosten delen
Er is een methode om het lonend te houden. Dan moet een fabrikant de auto zo simpel en goedkoop mogelijk houden én samen werken met een andere fabrikant. Dat is precies wat Subaru en Toyota hebben gedaan. Beide merken wilden een betaalbare coupé in hun modelgamma hebben. Door samen te werken kunnen beide merken de ontwikkelingskosten delen en scheelt het een slok op de borrel.
Het was echter Toyota dat langer met het idee zat te spelen. Het idee was om een lichte achterwielaangedreven coupé te maken. De FT-HS was in 2007 op de NAIAS in Detroit het eerste teken van leven voor deze auto. Dat model had nog een V6 hybride aandrijving. Niet veel later kocht Toyota een gedeelte van Fuji Heavy Industries (het moederbedrijf van Subaru). Het project begon eerst als Toyota project, na een halfjaartje waren ze bij Subaru ook overstag. Toyota lanceert in de tussentijd diverse concepts als de FT86 en de FT86 II. Die laatste gaf een goed beeld van wat we konden verwachten, net als de BRZ Concept en Scion FR-S Concept.
Productieversie Subaru BRZ
De productieversie van de Subaru arriveert in 2012. Ook in Nederland is de auto te verkrijgen, net als de Toyota GT-86. De twee zijn verregaand identiek. Er zijn echter wel een paar verschillen. Denk aan de grille, wat interieur-accenten en keuzes voor de wielen en kleuren. Hardware-technisch zijn er ook verschillen. De aandrijflijn is identiek, maar de afstelling van de besturing en het onderstel zijn daadwerkelijk anders.
Over aandrijflijn gesproken, dat is altijd een 2.0 liter D4-S. Een atmosferische viercilinder boxermotor. Deze levert 200 pk bij 7.000 toeren en 205 Nm bij 6.400 toeren. Voor relatief weinig koppel moet je dus flink het gas in trappen. Doe je dat goed, dan kun je in 7,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 226 km/u.
Uitvoeringen
De Subaru BRZ is er als Sport en Sport Executive. Die laatste is ietsje luxer met climate control, stoelverwarming en lederen bekleding. De Sport is altijd voorzien van een handbak, de Sport Luxury kun je ook met een zestraps automaat krijgen. Deze haalt wel wat snelheid eruit. Van 0-100 km/u accelereren duurt nu 8,2 seconden en de topsnelheid is slechts 210 km/u. In 2015 komt er een BRZ Sport Premium bij, die nog ietsje luxer is. Heel veel leuke uitvoeringen die Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten wél krijgen, krijgen wij niet. Zonde, want met name de door STI aangepakte modellen zijn erg tof.
Net als met de Toyota GT86 krijgt de BRZ een facelift in 2017 en net als bij de Toyota zijn de veranderingen subtiel. Iets andere koplampen, achterlichten, wielen, kleuren en wat kleine details. Wel is de BRZ alsnog licht afwijkend van de GT86. Er is nu geen Scion FR-S meer, simpelweg vanwege het feit dat Scion in geheel van de Noord-Amerikaanse markt is geheeld. In Nederland werden de facelift ook aangeboden. Dat gebeurde eigenlijk nauwelijks. Er zijn er een paar dozijn van verkocht en dat was het wel. In vergelijking met de GT86 is de BRZ véél populairder. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat verreweg de meeste exemplaren in 2012 verkocht werden, waarschijnlijk zitten daar een hoop dealerdemo’s bij. Daarna werden er enkele exemplaren per jaar verkocht.
Tweede generatie Subaru BRZ
Mede daardoor dat de tweede generatie Subaru BRZ niet naar ons is gekomen. Wederom werken Subaru en Toyota samen. De motor is nu een 2.4 liter boxermotor (de FA24D) die nu 231 pk en 250 Nm levert. Uiteraard is er altijd de schreeuw naar meer, maar dan zouden de kosten te hoog worden.
Dus een turbo of supercharger zou te veel temperatuur, koppel, hitte, complexiteit en kosten opleveren. In tegenstelling tot de Toyota GR86 komt de Subaru dus helaas niet naar Nederland. In ons land zijn juist kleine auto’s met atmosferische motoren impopulair, vanwege het BPM-boetes. De BRZ begon ooit als een kleine coupeetje van minder dan 40 mille (al niet echt spotgoedkoop), maar kostte uiteindelijk meer dan 62 mille.
Meer lezen?
Hieronder een overzicht van de artikelen over de Subaru BRZ.