De Smart ForTwo is een enorm handige stadsauto.
In de jaren ’90 waren auto’s niet enorm vernieuwend. Auto’s werden mooier, luxer, sneller en geavanceerder. Maar echte innovatie was er in vergelijking met andere decennia over het algemeen niet. Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen en in dit geval is dat de Smart ForTwo.
Inhoudsopgave
Swatch
Dat is eigenlijk niet correct, want die naam past men pas later toe. Het idee van de kleine Smart komt van Nicolas Hayek, de man achter de Swatch-horloges. Volgens hem is er markt voor een kleine, luxe en hoogwaardige stadsauto. Een eenvoudige auto hoeft niet per se een spotgoedkope te zijn, zoals zijn horloges ook bewijzen.
Er moet veel keuze zijn om het voertuig te personaliseren, want dat is in het lagere segment nauwelijks mogelijk. Smart maakt in eerste instantie voornamelijk horloges, dus zoekt het merk naar een partner. Die vindt men in Volkswagen in 1991, maar in 1993 komt Piëch het feestje verstoren. Hij wil een dergelijke superzuinige auto zelf ontwikkelen en die auto zou later als de Audi A2 op de markt komen.
Mercedes-Benz
Swatch spreekt met diverse andere merken en uiteindelijk gaan ze met Mercedes-Benz in zee. Logisch, want dat merk is hoogwaardig, premium en heeft een ijzersterk imago. Ook wil Mercedes meer de massa op zoeken en met de A-Klasse in het C-segment en de compacte micro-auto van Swatch in het A-segment kunnen ze mooi dat gat opvullen. De joint venture wordt MCC (Micro Compact Car AG) wordt in 1994 opgericht.
Het eerste product is de City Coupé, die in 1998 op de markt verschijnt. Helemaal gelukkig is de geboorte niet, want net als de A-Klasse blijkt de Smart net zo stabiel te zijn als een Zuid-Soedanees minderheidskabinet. Voordat de auto in productie gaat, moet Smart de auto’s aanpassen met bredere wielen (en wielkasten) plus ESP.
Smart City Coupé
In tegenstelling tot veel klassegenoten is er keuze uit motoren (altijd een driecilinder turbo) en uitvoeringen. De Smart & Pure is de instapper (met 45 pk), de Smart & Pulse is juist iets sportiever en heeft 55 pk). De meest luxe versie is de Smart & Passion. Gelimiteerde versies van Brabus zijn ook een optie. Bijzonder is de CDI-versie in 1999, een diesel in een A-segment auto is zeldzaam, maar eentje met commonrail inspuiting al helemaal.
In 2000 komt er een tweede model, de Smart City Coupé Cabriolet. Deze heeft een ingenieus daksysteem waarbij de Tridion-cel grotendeels intact blijft, en dus ook de veiligheid. De Smart is weliswaar erg klein, maar ook erg veilig. Je kan de constructie enigszins vergelijking met een pingpongbal: de constructie is extreem sterk, kan veel incasseren en bij een aanrijding zet de veiligheidscel zich na de botsing weer uit. In 2002 krijgen de Coupé en Cabrio een facelift.
Eerste generatie Smart ForTwo (W450)
In 2004 verschijnt de Smart Fortwo. Dat is gewoon de City Coupé van de W450-generatie, maar dan met nog een facelift. De reden voor de de nieuwe naam is de ForFour. Dat is het nieuwe model van Smart dat moet concurreren met de Chrysler PT Cruiser, Mini Cooper en Volkswagen New Beetle.
Dat plan faalt hopeloos, de ForFour is amper twee jaar later alweer gecanceld. De ForTwo blijft echter wel, evenals de naam. De basis is hetzelfde, maar er is meer keuze in het gamma. Je kan behoorlijk schuiven met de motoren en uitrustingen. De Smart heeft vanaf 2004 minimaal 50 pk, de sterkere versie is 61 pk sterk en het topmodel, de Brabus, heeft 75 pk. Dan is er ook een 41 pk sterke diesel.
Tweede generatie Smart ForTwo (W451)
In 2007 verschijnt de tweede generatie Smart Fortwo, de W451. Deze groeit ietsje in de breedte en lengte, maar is nog altijd erg compact. Er is nu nog veel meer keuze uit motoren en uitrustingsniveau’s. Nu is de basismotor al goed voor 61 pk, een stapje hoger is een versie met 71 pk en daarboven is 84 pk mogelijk. De topversie van Brabus is zelfs goed voor 98 pk!
In alle gevallen betreft het weer een driecilinder turbo met gerobotiseerde handbak en achterwielaandrijving. Een Smart Fortwo cabriolet ontbreekt uiteraard. In 2010 wordt het model gefacelift, om in 2012 nog een keer opgefrist te worden. De ForTwo coupe blijft tot 2014 in productie, de cabrio tot 2016.
Derde generatie Smart ForTwo
Voor de derde generatie Smart Fortwo werkt Mercedes samen met Renault. De basis van de nieuwe Smart ForTwo wordt gebruikt voor de Renault Twingo. Of specifieker, de basis van de Smart ForFour. Voor het eerst is er nu ook een versie met vier deuren, vier zitplaatsen en een lange wielbasis. Dat model wordt gebruikt voor de Renault Twingo. Wil je een korte wielbasis met twee zitplaatsen, ben je automatisch op de Smart aangewezen.
In 2016 komt er een tweedeurs Cabrio bij. In 2017 verschijnt er een elektrische Smart Fortwo (en ForFour) en in 2019 worden alle versies met een verbrandingsmotor geschrapt. Je kan ‘m nu alleen als elektrische auto bestellen, maar je hebt wel keuze uit een driedeurs, cabrio of vijfdeurs. De ForFour gaat in 2022 uit productie, waardoor alleen de Smart Fortwo City Coupé en Cabriolet overblijven.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Smart ForTwo.