De Smart #1 is een compleet nieuw begin voor een relatief nieuw merk.
De eerste Smart was een bijzondere auto. De naam stond niet alleen voor het feit dat het een slim concept was, maar voor Swatch Mercedes Art. Het idee was om een kleine, zuinige en handige auto te ontwikkelen voor de drukke stedelijke gebieden. Het gaat veel te ver om te zeggen dat het een flop was, want in veel steden zie je ze nog veel rondrijden.
Alleen, om geld mee te verdienen is het een lastige kwestie. Bij de derde generatie Smart ForTwo werkte Smart samen met Renault, die de basis gebruikte voor de Twingo. De Twingo kon je alleen als vijfdeurs krijgen, de Smart als vijfdeurs of de meer voor het merk kenmerkende driedeurs (en de tweedeurs cabrio).
Nieuw segment
De verkoopcijfers waren niet denderend, de kosten om zo’n auto te bouwen werden telkens hoger en als klap op de voorpijl waren de marges veel te klein. Overgaan op elektrische techniek hielp een beetje, maar niet voldoende. De markt voor kleine auto’s bestaat bijna niet meer, terwijl de markt voor crossovers enorm aan het groeien is. Dat niet alleen, ook de markt voor elektirsche crossovers is enorm in populariteit aan het toenemen.
Om als merk te overleven moest Mercedes dus drastische maatregelen en een nieuw segment opzoeken. Daarom ging men zich richten op het B-segment met de Smart #1. Deze auto werd onthuld in de lente van 2022 en moest een nieuwe richting voor het merk inluiden. Omdat kleine auto’s ontwikkelen alsnog erg duur is (en elektrische auto’s al helemaal), werkt Mercedes met met Geely aan de auto. Daarbij is de Smart stiekem meer Geely dan Mercedes. De techniek en de productie wordt door de Chinezen gedaan, Mercedes heeft het koetswerk en interieur ontworpen. Nu maakt Geely veel auto’s voor de Europese markt. Denk aan Lynk & Co, Polestar en Volvo, allemaal merken van de Geely Group.
Dimensies Smart #1
De Smart #1 geldt als de opvolger van de elektrische Smart ForFour, de EQ Forfour. Het is overduidelijk een compleet andere auto, ook dus design. Daar is de handtekening van Mercedes-benz goed zichtbaar. Met name aan de achterkant lijkt het op het kleine broertje van de Mercedes-Benz EQA, wat waarschijnlijk ook de bedoeling is. In vergelijking met zijn voorganger zijn de afmetingen behoorlijk afwijkend. De Smart #1 is namelijk 4,27 meter lang (+74,5 centimeter langer), 1,82 meter breed (16 centimeter breder) en 1,63 meter hoog (8 centimeter hoger). De wielbasis groeide met 25,5 centimeter naar 2,75 meter.
Ook een groot verschil is het gewicht. De zwaarste Smart EQ Forfour woog precies 1.200 kg, op zich al een flink gewicht voor een dergelijke compacte auto. De Smart #1 is aanzienlijk zwaarder: 1.800 kilogram. Dat komt voor een groot gedeelte door de accu’s, waardoor je nu een acceptabele range hebt. Dat niet alleen, de elektromotor is ook aanzienlijk krachtiger, dus je hebt minder last van het gewicht.
Techniek Smart #1
De standaardversie heeft één elektromotor op de achteras die goed is voor 272 pk en 343 Nm. Daarmee kun je in 6,7 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 180 km/u. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 64 kWh (bruto is dat 66 kWh). Op een volle accu moet je ongeveer 420 km kunnen halen, volgens WLTP-opgave.
Qua laden moet je even opletten. De standaard versie kan namelijk slechts 7,4 kW AC-laden (dus aan de laadpaal of thuis). Snelladen kan altijd tot 150 kW. Daarmee kun je in 25 minuten de accu van 20 naar 80% krijgen. Neem je een iets luxere uitvoering, dan kun je 22 kW AC-laden en dus aanzienlijk sneller de accu vol krijgen, mits de paal thuis, voor de deur of op kantoor dat ondersteund, uiteraard. Nog een voordeel is dat je dan 20 km aan range wint: dan moet je 440 km halen.
De Smart #1 Pro+ heeft dus de 7,4 laadfunctie, de Premium en Launch Edition de snellere 22 kW versie. Dat geldt ook voor het absolute topmodel, de Smart #1 Brabus. Wederom kiest Smart ervoor om samen te werken met Brabus. Brabus verzorgd eigenlijk al sinds de eerste Smarts de bijzondere uitvoeringen van het merk op basis van de City Coupé, Roadster, Roadster Coupé, ForFour en ForTwo-modellen.
Lachen met Brabus
De Smart #1 Brabus heeft niet één, maar twee motoren. Deze hebben een gezamenlijk vermogen van 428 pk en een eveneens gezamenlijk koppel van 543 Nm. Daarmee is het echt een bommetje. Van 0-100 km/u sprinten is al in 3,5 seconden achter de rug. De topsnelheid is alsnog 180 km/u. Omdat de snelle uitvoeringen bij elektrische auto’s niet extra uitstoten en er geen extra BPM is, valt de meerprijs heel erg mee. Voor minder dan 50 mille staat deze bom op wielen voor je deur, namelijk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Smart #1.