De Skoda Scala is misschien wel de ware Volkswagen.
Je zou het bijna vergeten, maar Skoda werd ooit door Volkswagen gekocht om als een soort budgetmerk te kunnen fungeren. Nuchter, sober en verstandig. De Fabia, Octavia en Superb voorzagen perfect hierin. Alleen waren het alsnog vrij luxe auto’s die direct van een Volkswagen afgeleid. Met de Skoda Rapid ging Skoda terug naar zijn jaren ’70 wortels. Althans, als het gaat om value for money.
Inhoudsopgave
Skoda Rapid Spaceback
De Skoda Rapid stond op het PQ25 platform. Dat was toen niet het meest moderne onderstel, maar voldoende voor de Rapid. De auto moest namelijk veel ruimte bieden voor weinig geld. Dat lukte heel erg aardig. De sedan was er ook als Seat: de Toledo. De Skoda Rapid Spaceback kwam in 2013 en sprak de gemiddelde Europeaan iets meer aan. Zeker in Nederland zijn we meer gecharmeerd van een stationwagon of hatchback dan een sedan.
Skoda Scala
De opvolger van de Skoda Rapid Spaceback is de Skoda Scala. Het idee erachter is vrij eenvoudig. Ze hebben het MQB A0-platform gebruikt, alleen deze uitgerekt. Daarmee is het van ogen B-segment platform ineens lang genoeg voor het C-segment, waarin de Scala opereert. De Skoda Scala heeft een vrij aparte maatvoering. De auto is 4,36 meter lang en 1,79 meter breed. De hoogte is 1,47 meter en de wielbasis bedraagt 2,65 meter. Daarmee is de Scala relatief lang, smal en hoog. De wielbasis is vrij groot, zelfs ietsje groter dan een vergelijkbare Gold, bijvoorbeeld.
Waar zit het verschil dan in naast de breedte? Simpel, de ophanging is veel eenvoudiger. Zo is de achteras een torsie as en heb je geen onafhankelijk multi-link ophanging. Dit heeft als voordeel dat het onderhoud eenvoudiger en goedkoper is. Nadelen zijn er uiteraard: de verfijning staat op een lager niveau en comfort, stabiliteit én dynamische eigenschappen is het minder. Zie de Skoda Scala als een keurige bord aardappelen, verse groenten en een gehaktbal. Stampot met een kuiltje. Gewoon prima.
Motoren Skoda Scala
Hetzelfde geldt voor de motoren. Die zijn ook bekend van Volkswagen en weinig spectaculair. De Het leeuwendeel is de 1.0 TSI driecilinder. De instapper heeft 95 pk en 175 Nm. Let op, dit is zo’n instapper om de vanafprijs lekker laag te houden. De auto is er alleen als ‘Active’ en heeft een handbak met slechts vijf versnellingen. Voor 21 mille rijd je echter wel in een een auto van het formaat C-segment. Een stapje hoger staat wederom een 1.0 TSI. In dit geval heeft deze 116 pk met 200 Nm. Hiermee zijn zowaar meer dan acceptabele prestaties te halen: 201 km/u!
Het topmodel is zelfs vrij vlot. De 1.5 TSI met viercilinder turbomotor levert namelijk 150 pk en 320 Nm. Deze knalt in 8,2 seconden naar de 100 km/u en haalt 219 km/u. Deze laatste vindt je bijna niet in Nederland. Logisch, want de vanafprijs van de 1.5 was zo’n 28 mille en dan zijn er meer tot de verbeelding sprekende opties. Mocht je geen benzine wensen in je Skoda Scala, dan heb je als Nederlandse consument pech. Op sommige markten wordt een 95 pk sterke viercilinder 1.6 TDI aangeboden. Een andere optie is de ‘G-Tec’, een 1.0 TSI met 90 pk die loopt op aardgas.
Uitvoeringen Skoda Scala
Qua uitvoeringen is er een hoop mogelijk. De instapper is vrij sober (de Active). Daarboven staat de Ambition, Sport Business, Style en Business Edition. Een Skoda Scala in sportieve ‘Monte Carlo’-trim is er wel, maar komt (vooralsnog) niet naar Nederland. Over Nederland gesproken, de Skoda Scala verkoopt hier helemaal niet verkeerd. Ongeveer gelijk aan de Rapid de jaren ervoor.
Die auto was bijzonder stabiel qua verkopen: per jaar konden de dealers gezamenlijk dik 1.000 exemplaren op de weg zetten. In 2019 en 2020 is dat niet anders. Met name de prestaties van het verkoopteam in 2020 is knap. Er is namelijk geen milieuvriendelijke plug-in hybride van de Scala. De Scala is zo’n typische auto die de particuliere consument heel erg aanspreekt. Ondanks dat de verkopen in 2020 gelijk blijven, steeg het marktaandeel enorm. Dat kwam door de effecten die Covid-19 heeft op de verkopen.
Slavia Roadster
Op basis van de Skoda Scala wordt de Skoda Slavia gebouwd. Dit is een project van Skoda-studenten. Deze bouwen wel vaker gekke projecten en ditmaal is het tijd voor een roadster versie van de Skoda Scala. De 1.0 TSI met 116pk wordt aangepast en levert nu minder vermogen: 110 pk. Daarmee haal je dan weer nét niet de 200 km/u, de teller stopt ermee bij 198 km/u. Deze is leverbaar met een zesbak of automaat.