De Skoda Kodiaq is de enorme budget crossover voor representatieve families. Ofzo.
Sinds de jaren ’90 had Volkswagen een duidelijk beeld wat het moest doen met Skoda: een soort Tsjechische Volvo ervan maken. Representatief, veilig en familie-vriendelijk. En in het geval van Skoda betaalbaar. Daar moest uiteraard een crossover bij komen. Dat duurde echter een tijdje. Ja, er was een uitermate geslaagde Skoda Yeti, maar die auto was wellicht iets te functioneel. De auto viel net als de Subaru Forester bijvoorbeeld, bij een bepaald gedeelte goed in de smaak, maar een enorme hit was het niet.
Inhoudsopgave
Crossovers
Het mocht wel iets ruimer, groter, langer, stoerder en functioneler. En snel ook, want de concurrentie was erg snel om zo snel mogelijk een range aan crossovers in de showrooms te zetten. Aanvankelijk had Volkswagen de Tiguan en Audi kreeg later de Q3, maar dat was het wel. Gelukkig kreeg Skoda (maar ook Seat) in een relatief korte tijd een enorm aantal crossovers erbij.
Skoda VisionS Concept
Begin 2016 werd de Skoda VisionS Concept getoond, die niet veel later op de Salon van Genève zijn debuut maakte. Het was een concept vanwege de enorme velgen en bijzondere groen-blauw-gele kameleon-lak. Maar qua vorm leek het alsof de auto zo in serieproductie kon. Althans, met een ‘normaal’ interieur, want dat was overduidelijk nog niet de concept-fase gepasseerd.
Onthulling Skoda Kodiaq
Een half jaar later, op de salon van Parijs in 2020, werd de productieversie onthuld: de Skoda Kodiaq. De auto staat op het MQB-A2 platform. Hetzelfde platform als waar de kortere Tiguan is op gebouwd. De Skoda Kodiaq is net geen 4,70 meter lang, 1,88 meter breed en 1,67 meter hoog.
De wielbasis bedraagt een royale 2,79 meter. Een groot verschil met de Volkswagen Tiguan is dat de Kodiaq de mogelijkheid biedt voor zeven zitplaatsen en de Tiguan maximaal vijf (de zevenzits Tiguan Allspace kwam later).
Instapmotor
De Kodiaq komt in Nederland begin 2017. De instapmotor is een 1.4 TSI met 125 pk. Deze heeft altijd voorwielaandrijving en een handbak. Een stapje hoger staat nog een 1.4 TSI, maar ditmaal met 150 pk. Deze heeft standaard een automaat met dubbele koppeling.
Eventueel kun je kiezen voor vierwielaandrijving. Opmerkelijk genoeg heeft deze versie de automaat níet standaard. De 2.0 TSI met 180 pk heeft standaard 4×4 én een automaat.
Diesels en 4×4
Uiteraard zijn er ook diesels, ondanks dat deze auto vlak na de bekendmaking van dieselgate wordt onthuld. De 2.0 TDI levert 150 pk en heeft standaard een automaat. Het is ook mogelijk om deze motor en bak te combineren met vierwielaandrijving. De 2.0 TDI met 190 pk heeft standaard 4×4.
Ondanks dat Skoda hun vierwielaandrijvingssysteem ‘4×4’ noemt, heeft de auto een systeem met Haldex-koppeling. Dit betekent dat in normale omstandigheden de aandrijfkrachten naar de voorwielen gaan. Wanneer het nodig is, kan het systeem direct het vermogen over alle vier de wielen verdelen.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI
De Skoda Kodiaq is een relatief populaire auto in Nederland. Voor Hollandse begrippen is ‘ie al behoorlijk groot. In het eerste jaar worden er bijna 1.300 van verkocht. In de herfst van 2018 worden alle 1.4 motoren bedankt voor hun diensten en uit het leveringsprogramma geschrapt. De vervanger is de nieuwe 1.5 TSI motor, die we ook kunnen uit andere VAG-producten. Het is een heel aardige motor met wederom 150 pk, cilinderuitschakeling en alle gadgets om enigszins te voldoen aan de strenger wordende emissie-eisen.
De Kodiaq 1.5 TSI is leverbaar met naar keuze een handbak of automaat. Het aantal uitvoeringen qua uitrustingsniveau is ook drastisch afgenomen. In 2018 zijn alleen de Active, Ambition en Style leverbaar, al dan niet uitgebreid als ‘business’. Dat zijn uitvoeringen specifiek voor de leaserijder. Daar is de korting al in verwekt en er is wat extra uitrusting bijgekomen, dit om de bijtelling zo interessant mogelijk te houden. De bijtelling wordt natuurlijk berekend op de catalogusprijs zonder de korting.
Skoda Kodiaq vRS
In 2019 komt er een nieuw topmodel, de Skoda Kodiaq vRS. Dit is tot nu toe de dikste Skoda. Volgens de Tsjechen is het de snelste zevenzitter op de Nürburgring, alhoewel men even vergat dat de Opel Zafira OPC óók een zevenzitter was in 2007. De Kodiaq vRS heeft een 2.0 TDI motor onder de kap met dubbele turbo. Deze levert 240 pk bij 3.500 toeren en 500 Nm bij slechts 1.750 toeren. Deze krachten worden altijd via een DSG bak overgebracht naar alle vier de wielen. Heel licht is de Skoda Kodiaq vRS niet (meer dan 1.800 kilogram kentekengewicht), maar vlot is deze wel.
De 0-100 kun je namelijk al bereiken in 6,9 seconden. De topsnelheid van 221 km/u is relatief bescheiden. De Skoda Kodiaq heeft natuurlijk nog altijd een flink frontaal oppervlak. Met een prijs van iets minder dan 65 mille is het ook een zeer prijzige Skoda, alhoewel de Kodiaq RS qua uitrusting, prestaties en ruimte een unieke aanbieding is in autoland.
Althans, voor eventjes. Skoda haalt de Kodiaq vRS in 2020 al weer uit de prijslijsten. Sterker nog, in 2020 worden alle diesels geschrapt. Ook de 2.0 TSI wordt niet meer in Nederland geleverd. Je kan alleen nog maar de 1.5 TSI krijgen met voorwielaandrijving en een beperkt aantal uitvoeringen.
Skoda Kodiaq Sportline
Voor als de Kodiaq vRS net even iets te veel van het goed is, maar je de uitstraling van de Kodiaq vRS wél kunt waarderen is is er een Kodiaq Sportline. Deze zijn sportiever qua uitstraling dankzij andere grille, bumpers, velgen en raamlijsten. Ook het interieur is aanmerkelijk sportiever. Maar de motor is gewoon de 150 pk sterke 2.0 TDI of 1.5 TSI. De Kodiaq legt Skoda Nederland overigens geen windeieren. In minder dan vier jaar tijd zijn er al meer dan 8.650 Skoda Kodiaqs verkocht. Meer dan de goedkopere Yeti deed in 9 jaar tijd.
Facelift
In 2021 krijgt de Skoda Kodiaq een opfrisbeurt. Je moet even twee keer kijken, maar de koplampen, grille en voorbumper zijn net even anders vormgegeven. Hetzelfde geldt voor de achterlichten. In het interieur zijn er ook wat subtiele aanpassingen, waaronder een nieuw tweespaaks stuur.
Het grootste nieuws op motorische gebied is het feit dat de Kodiaq RS een comeback maakt. Het is nu geen diesel meer, maar een 2.0 TSI met 245 pk. Daardoor moet je flink inleveren qua koppel, want dit daalt van 500 Nm naar 350 Nm, terwijl het vermogen maar met 5 pk stijgt. De benzinemotor is wel een stuk lichter.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Skoda Kodiaq.